Avatar billede Lamballe Nybegynder
29. maj 2014 - 00:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flytte skrift fra kolonne B til A

Hej. Jeg sidder med et meget langt dokument i excel, hvor der står fornavne i kolonne A og efternavne i kolonne B. Jeg vil gerne have efternavnet til at stå lige efter fornavnet i kolonne A.

Giver det mening? Altså:

Kolonne A:

Bo
Henrik
Tom
Lise
Ulla

Kolonne B:

Hansen
Jensen
Sørensen
Poulsen
Markussen

Vil gerne have at følgende står i kolonne A:

Bo Hansen
Henrik Jensen
Tom Sørensen
Lise Poulsen
Ulla Markussen.

HJÆLP!! ; )
Avatar billede Ankerbanker Nybegynder
29. maj 2014 - 01:27 #1
Jeg er ikke helt sikker på om du vil have en formula eller VBA script men hvis du laver en ny kolinne forand A så de andre rykker til B og C (højreklikker på kolonne A og siger indsæt)
og sætter ned her ind i A1 og trækker den ned ved at tryk og hold og træk fra bunden af venstre hjørne af cell A1)
=CONCATENATE($B1;" ";$C1)

mener den hedder =SAMMENSÆT($B1;" ";$C1)
Avatar billede kurtba Ekspert
29. maj 2014 - 01:37 #2
Jeg ville sætte en ny tom kollonne a ind og så i den skrive
=B1&" "&C1

Så kommer navnet til at stå rigtigt.
Avatar billede Lamballe Nybegynder
29. maj 2014 - 11:10 #3
Tusind tak for svar! Jeg forstår desværre bare ikke hvad jeg skal gøre. Har lavet den ekstra kolonne A, så fornavne nu er under B og efternavne under C. Men derefter kan jeg ikke finde ud af det. Kan du hjælpe yderligere?
Avatar billede kurtba Ekspert
29. maj 2014 - 11:49 #4
Når du har sat den ekstra kolonne ind, så går jeg ud fra, at det første fornavn og efternavn står i henholdsvis B1 og C1
Så markerer du den formel jeg har skrevet
=B1&" "&C1
kopierer formlen og sætter den ind i A1. Tryk derefter på Enter, så skulle den skrive det sammensatte navn i A1.
Så markerer du A1 og nede i højre hjørne af cellen kan du så se en lille firkant, som du holder musen hen over, og når den bliver til et kryds trykker du venstre musetast ned. Herefter trækker du markøren nedad og markerer alle de celler i kolonne A, hvor du skal bruge den samme formel.
Når alle celler er markeret slipper du musen, og så sætter den automatisk kopier af formlen ind og tilretter selv tallene, så de passer i alle cellerne.
Når du f.eks. kopierer ned i A2 retter den selv formlen til at hedde
=B2&" "&C2

osv.
Det vigtige er, at formlen henviser til de rigtige celler.
Omsat betyder formlen noget i retning af:
Tag indholdet i celle B2 og sæt det sammen med indholdet i celle C2 og lav et mellemrum mellem indholdet fra B2 og C2. Det er " " som laver mellemrummet. Ellers ville navnet stå som BoHansen ud i et.
Avatar billede Lamballe Nybegynder
29. maj 2014 - 13:22 #5
Det virker!!! Tusind, tusind tak!! ; )
Avatar billede kurtba Ekspert
29. maj 2014 - 19:29 #6
Velbekomme
Avatar billede kurtba Ekspert
29. maj 2014 - 19:29 #7
Velbekomme