Avatar billede Malthedt Nybegynder
13. februar 2014 - 18:13 Der er 9 kommentarer

"Cirkel opladning"

Hej jeg ville bare lige høre om det var muligt at sætte en slags timer på sin mac, så når den var 100% oplader stoppede opladeren automatisk til den var på 10% eller sådan noget. Det er bare pga. at jeg bruger en ekstra skærm til min macbook pro, og man kan ikke have den lukket sammen og bruge skærmen på samme tid medmindre der er laderstik i.
Avatar billede Slater Ekspert
13. februar 2014 - 18:18 #1
Hvorfor ikke bare lade ledningen sidde i? Moderne batterier har bedre af at blive sjatladet.
Avatar billede Malthedt Nybegynder
13. februar 2014 - 19:19 #2
"Overlader" man så ikke batteriet?
Avatar billede Slater Ekspert
13. februar 2014 - 20:24 #3
Nej nej, det kan den selv finde ud af, at lade være med. De fleste moderne computere og telefoner står hele tiden og skifter mellem at lade til 100% og aflade til 99% eller sådan noget, når stikket er i. Det tager de ikke skade af - tværtimod er det det bedste for batteriet.
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 21:12 #4
Viperine: Det er altså ikke rigtigt. Li-ion-batterier kan nemlig NETOP ikke lide at være ladet helt op. Faktisk er de to tilstande, der slider allermest på dem henholdsvis fuldt opladet og helt afladet.

Derfor leveres mange pc'er med batteribeskyttelsessoftware (på min Lenovo hedder det Lenovo Energy Management) som - når det aktiveres - holder batteriet på ca. 50-60%, da det er den tilstand der slider absolut mindst på batteriet.

Jeg kender intet til Mac, men det skulle undre mig meget om der ikke også findes noget tilsvarende til dem.
Avatar billede Slater Ekspert
13. februar 2014 - 21:34 #5
Sve80: Det er altså ikke helt rigtigt.

Li-ion batterier har allerbedst af at blive afladet højst 40-50% før de bliver ladet helt op igen. Det varierer mellem batterierne, men det er hvad der ifølge undersøgelser giver den bedste levetid.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

At blive ved at lade dem og aflade dem ved de 50-60% i bedste fald meget lidt bedre end at ligge på de 90-100%, som de fleste gør af sig selv.

Men snakker vi praktisk mulige brugsscenarier, så er det langt bedre at lade opladeren sidde i end at lade den aflade hele tiden. Muligvis vil det allerbedste være at sætte den i hver gang man når 60% strøm, men det vil alle mennesker glemme at gøre - og altså er det sandsynligvis det bedste at lade den være.
Avatar billede Malthedt Nybegynder
13. februar 2014 - 21:40 #6
Mange tak for hjælpen! Kan du lige skrive en kommentar som svar, så jeg kan give dig point?
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 22:01 #7
Viperine: Jeg taler ikke om at aflade og lade. Jeg taler om, at såfremt man er tvunget til at have ladestikket siddende i apparatet, bør man have noget hardware/software, der kan tilsikre at li-ion-batteriet HOLDES på de 50-60% - for det er bare det, der slider mindst på batteriet.

At holde et li-ion fuldt opladet er meget hård kost for et li-ion-batteri, det vil du kunne finde adskillige steder på nettet.

Læs bl.a. her http://clausthorhauge.dk/2010/10/02/opg%C3%B8r-med-batterimyterne/

Uddrag:
"Nå, men hvad så med den gamle regel om, at man indimellem skal aflade batterierne helt for derefter at lade dem helt op.

-Det er ikke specielt sundt for lithiumion batterier at komme ud i ekstremerne.

Hverken helt flade eller helt fulde, så det er faktisk en dårlig vane, forklarer batterieksperten og tilføjer: -De har faktisk bedst af det, som producenterne kalder shallow use. Det vil sige almindeligt brug, hvor man undgår ekstremerne, siger han.

Så lithium-ion batterier har i realiteten bedst af at » sjatlade « , noget som ellers var fuldstændig forbudt i de gamle nikkel-cadmium-dage."
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 22:02 #8
Malthedt: Hvem vil du give point? :)
Avatar billede Malthedt Nybegynder
13. februar 2014 - 22:14 #9
viperine, syntes hans svar lød mest rigtig :)