Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 01:12 Der er 3 kommentarer

Korrupt harddisk - hvad gør jeg?

Halløjsa

Lige før jul stod mit bundkort desværre af, og gjorde min MacBook 15" ukampdygtig. Efter at fået den tilbage fra reparation virker den umiddelbart fint, bortset fra en enkelt ting:

På min harddisk har jeg to partitioner: en til Mac OS Lion og så en mindre på 50 gb til Windows. Når jeg starter computeren op, kan den nemlig godt finde Windows partionen og boote fra denne. Derimod kan den ikke starte op fra min partition med Mac OS.

Jeg valgte derfor at opgive mine data (kunne ikke overføre dem, da alle disse metoder kun gjorde det muligt at overføre fra Windows partionen) og slette alt data på harddisken. Det lykkedes at gøre på begge to, men harddisken er stadig delt op i to partioner! Kan simpelthen ikke fjerne den der hedder "Bootcamp", selvom den er tom.

Værre er dog, at den store partition på 430 gb, nærmest er "slukket". Det er lykkes mig at formatere den, men jeg kan hverken klikke på den, reparere den eller installere Mac OS på den. Altså den er synlig men reagerer ikke.

Imidlertid er jeg næsten sikker på, at min harddisk rent fysisk ikke fejler noget. Den bootede jo fint fra Windows, kunne formateres og og viser status på hvor meget af den som er fyldt op.

Er der nogen erfarne Maccere derude, som kan hjælpe mig lidt på vej? Har efterhånden ofret mange timer og monetos i det her.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 01:49 #1
Måske kan MiniTools hjælpe dig? Den er til windows, men kan se Mac partitioner, og forandre dem på flere måder.http://en.vessoft.com/software/download/minitoolpw
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 02:21 #2
Meningen er så, at jeg skal koble min macbook til en windows computer med firewire? Jeg kan jo ikke rigtig target boote på sådan en?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 12:46 #3
Så vidt jeg forstår har du en HDD med 2 partitioner. Mac og windows.
Og så skriver du;"Når jeg starter computeren op, kan den nemlig godt finde Windows partionen og boote fra denne"
Og meningen er så, at du booter op på windows, installerer ovennævnte program, og redigerer Mac partitionen derfra.