Avatar billede kinga1234 Nybegynder
10. januar 2014 - 13:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hj

er der noget der hár forstand på avncemålinger og som gider at fortælle mig  hvordan man regner dem ud ?  detveneste jeg haar skrevet er de her , men ved ikk hvordan jeg regner det ud i Excel...

Avance: Avance er det beløb som virksomheden tjener på en vare efter moms. Virksomheden køber en vare til billigere penge end de sælger den, for at få en indtjening på den. Den indtjening er avancen, som gør at de får penge ud af det.

Hvis fx, Imerco skal bestille 12 x 3 bestik, kniv, gafler og ske hjem til 499,95 i salgspris, køber de dem til en langt billigere pris. Deres købspris kan f.eks. lægge på 199,95 kr. inkl. moms og har derfor en fortjeneste på 300 kr., som er avancen på den vare, som er indtjening for virksomheden.
Avatar billede aliaz Nybegynder
10. januar 2014 - 14:56 #1
Tror ikke helt jeg er med på, hvad du efterspørger.

A) Hvis du kender salgspris og indkøbspris, er det jo bare at trække de to tal fra hinanden. Her ville jeg opstille 3 kolonner, fx salgspris i kolonne A, indkøbspris i kolonne B og så lave formler i kolonne C til at trække dem fra hinanden. I celle C2 kunne der fx stå =A2-B2.

B) Hvis du kender avance-procenten, kan du gange den på salgsprisen. Herved kunne kolonne A indeholde salgspris, kolonne B avance-procenten og kolonne C produktet af de to tal. I celle C2 kunne der fx stå =A2*B2.

Aner ikke om det var noget i den stil? :)
Avatar billede kinga1234 Nybegynder
10. januar 2014 - 20:11 #2
problemet er at jeg kun kender salgsprisen  på varene men ikke købsprisen

det jeg gerne vil ave var at Georg jesen julepynt bliver solgt i butikken for  149 kr men hvordan jeg laver det til avance ved jeg ikk
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2014 - 09:49 #3
Hvis du ved hvilken avance der på varerne kan du jo ved at dividere med det forholdstal finde indkøbsprisen.

Hvis vi siger en vare koster i indkøb 100 kr og der er en avance på 25 % vil denne jo udgøre 25 kronor, og salgsprisen bliver 125 kronor. For at regne den anden vej skal du jo så dividere med 1,25, da købsprisen jo var 1 og avancen 0,25.
Håber du kan se sammenhængen? :-)
Nu går vi tilbage til dit eksempel i #2
Udsalgspris er 149 kr
Vi antager at lige for denne vare er der 60% avance
For at finde indkøbsprisen dividerer man så med 1,6 og købsprisen bliver så 93,13 kr.
Håber du kan se hvor jeg vil hen?
Avatar billede kinga1234 Nybegynder
11. januar 2014 - 10:39 #4
håbber der er en af jer der gider forklar mig det med pointgivning så jeg kan bedømme dem rigtig
Avatar billede aliaz Nybegynder
11. januar 2014 - 15:12 #5
Hovedreglen er at du aldrig selv lægger et "Svar".

Alle lægger som udgangspunkt en "Kommentar" (da man som hjælper jo ikke er sikker på, at ens hjælp kan bruges og samtidig kan der jo være mange forskellige, der byder ind).

Proceduren på Eksperten er så normalt at man tilkendegiver hvilken kommentar man har anvendt og beder vedkommende lægge et svar. Herved kan vedkommende få point nede i bunden af tråden, hvilket jeg formoder du er bekendt med, siden du har givet dig selv :)