Avatar billede jbcbro Nybegynder
25. december 2013 - 22:47 Der er 4 kommentarer

Mere end 5 højtaler til et anlæg?

Hej,
Jeg har et anlæg hvor der er tilsluttet 5 højtaler til, men er kunne godt tænke mig at tilslutte to højtaler mere, nogen som ved hvordan man kan gøre det?

Tak for hjælpen på forhånd :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2013 - 09:05 #1
Hej og velkommen til.
Formoder det er rigtig hifi/surround vi taler om.
Hvad skal de to højttalere afspille?
Er det stereolyd fra front eller surround?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2013 - 09:16 #2
At sætte flere højttalere på samme port parallelt vil ændre på den modstand forstærkeren "ser" højttalerne på, og man kan derved afbrænde udgangen.
Sætter man dem i serie, så tror jeg man halverer modstanden, men samtidigt, så halveres også lydstyrken. Og det er jo heller ikke optimalt.
Er det stereo den skal spille, og man har et ekstra effekt trin, kan man hvis man har pre-amp out bag på forstærkeren koble den vej ud og få den til at spille. Her er det den ekstra forstærker der trækker højttalerne, hvor lyden styres fra hoved forstærker.
Man kan også bruge en rec out port, men så skal lyden på de to nye højttalere styres fra den ekstra forstærker der er tilsluttet, og derfor skal den have forforstærker indbygget.

Håber du fik noget ud af min forklaring :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2013 - 12:42 #3
Formlen for parallel kobling:
1/Rtot=1/R1+1/R2
Formlen for seriekobling er som følger:
Rtot=R1+R2
Dertil kommer så Fasningen af højtalerne
Avatar billede finb Ekspert
26. december 2013 - 15:00 #4
Antag, at en højttaler (ht) har filtre til bas, mellem, diskant.
Hvis man sætter HT i serie, sluger ht1´s filtre så noget lyd fra ht2 ?