Avatar billede Andershoegh Seniormester
24. november 2013 - 15:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg med 120 opdateringer og antivirus ???

Jeg har kørt en killdisk, installeret en gammel Win 7 Ultimate og lavet en systemafbildning

Min PC kører som en drøm, uden larm fra harddisken.

Kun installeret
Word og Mikrosoft Outlook og intet virusprogram.

Skulle der komme virus,jeg ikke kan fjerne med Malwarebytes, kan jeg da altid køre den systemafbildning.

120 opdateringer og et antivirusprogram vil da bare sløve min PC ?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 15:22 #1
120 opdateringer er lavet for din sikkerhed, så fx dine adgangskoder ikke aflures.  Det er for at sikre, at din maskine ikke sender dine data afsted til uvedkommende.
Viruskontrollen er der for at gøre dig opmærksom på når der sker fejl af en type, som ikke er lukket via opdateringer.
Hvis du ikke skal bruge n3mid/det offentlige/bank - så kan du gøre som du vil - men det er ikke sjovt for dine bekendte hvis din maskine lige pludseligt begynder at spamme dem med mails.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
24. november 2013 - 15:33 #2
Jeg skal ikke bruge netbank fra denne pc, så det bliver ikke noget problem.

Jeg vil da hurtig opdage om der er virus, hvis jeg en gang i mellem scanner med Malwarebytes.
Så der vil da ikke blive nogen venner som bliver spammet.

Hører jeg om det, vil jeg da øjeblikkelig køre en systemafbildning.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 15:52 #3
Det styrer du selv, jer er bare glad for, at jeg ikke er i din adressebog.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
24. november 2013 - 16:19 #4
Vær du bare glad for det :-)

Sikker på du ikke er skræmt af man antivirusfirmaer der sælger betalt antivirus,

Hvis man holder sig fra Pirate Bay og andre beskidte sider, mener jeg egentlig ikke der er en risiko.

Men alle opdateringerne vil selvfølgelig tvinge mig til at købe en ny og stærkere PC.

Måske er det netop hvad de multinationale selskaber som Mikrosoft ønsker, da Mikrosoft er forudinstalleret på de fleste maskiner.
Avatar billede sinumsen Nybegynder
24. november 2013 - 16:33 #5
Forstår ikke du spørger herinde.. Du har jo allerede besluttet dig!

claes57 gav dig et fornuftigt svar med en god begrundelse du så kunne basere din beslutning på, men du vælger at forkaste den.

Hvis først din maskine begynder at spamme dine venner, så stopper problemet nok ikke ved at du bare ruller det elendige system tilbage en gang til. Det vil værenærmest garanti for sat dine kontakters email alle også er send til diverse spammere så de har dem permanent på deres lister til evig irritation for alle du måtte kende.

At du blander Pirate Bay ind i det som en stor synder beviser for mig kun at du ikke aner hvad du har med at gøre og nok slet ikke burde anvende en pc.

Beklager min lidt skarpe tone, men jeg undrer mig virkelig hvorfor du overhovedet stillede dit spørgsmål og måske du nu har enormt lyst til at irettesætte mig og forklare det ;)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
24. november 2013 - 16:39 #6
Der plejer da at være plads til provokationer på E.  Er den tid forbi ?

Lægger du et svar  claes57,
Jeg forstod godt din gode begrundelse -
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 16:43 #7
Skulle jeg vælge at droppe viruskontrol, så ville jeg køre linux (ubuntu, eller en mindre installation hvis det er en gammel maskine) og holde den opdateret. Med thunderbird email så kan den stort set det samme som outlook, og openoffice er helt lige så godt som word/office.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 16:43 #8
bare luk selv.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
24. november 2013 - 16:59 #9
Skulle jeg vælge at droppe viruskontrol, så ville jeg køre linux

Det har jeg også gjort selv. Bare openSUSE.13,1 Meget pga virus.

Derfor ser jeg gerne et svar fra dig. :-)

Tak for din hjælp
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2013 - 17:05 #10
Ok. Jeg håber udviklingen i Windows kommer med sandbox til de enkelte programmer, så sikkerheden øges.
Avatar billede moddi100 Seniormester
25. november 2013 - 20:56 #11
Jeg læste engang en interessant artikel om emnet, der dog krævede lidt af maskinen det kørte på. Princippet var, at der var en skrallet linux version på bunden. Det eneste den i princippet skulle gøre, var at køre et virtualiseringsprogram såsom vmware.

I starten installerede du så en virtuel maskine med det os du vil anvende dagligt f.eks. Windows 7. Dernæst var det blot at kopiere denne virtuelle boks et par gange. Således havde man en virtuel maskine til hver afdeling:

1) Netbank
2) Arbejde
3) E-mail og surf på nettet
4) Porno, torrents, etc

Alt efter hvor paranoid man så var, kunne man opsætte virtualiseringsprogrammet til enten at beholde hvert image i en måned ad gangen og gemme dokumenter i dropbox eller lign. De super paranoide kunne også vælge at systemet altid startede op fra det oprettede image, dvs. aldrig tillod at gemme programmer etc. fra genstart til genstart.

Princippet er altså at selvom du bliver inficeret, jamen så kræver det få klik at være køreklar igen. Opbevarer man så udelukkende dokumenter, billeder osv. på diverse online backup systemer, har du også altid adgang til dem. Og at finde en virus i et online arkiv udelukkende med .docx-filer er relativt simpelt.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
25. november 2013 - 22:43 #12
Unægteligt spændene ting, du bringer på banen her.

Jeg forståer ikke det hele f.eks ikke det afsnit om, hvordan man sætter virtuelle boxe til hver afdeling. Har heller ikke prøvet at bruge vmware

Skoler jeg kender har brugt lignende metoder. Alle pc-er blev gendannet fra et image, hver morgen, de startede op.

Alle skunne så gemme deres ting på egne interne drev på skolen, der var uberørt af gendannelserne eller gemme online
Så intet går tabt.

Norton Ghost, Clonezilla og Acronis laver  et image af harddisken,  Men for mig fungerer systemafbildning til ekstern harddisk meget fint. Disse imageprogrammer  kan jo også sættes til at køre Schedule backup. Til Mac: Superduper eller Time Machine.

Og man kan derved,som du skriver, hurtigt og ved få klik, få sin pc ren eller klar igen.
Avatar billede moddi100 Seniormester
26. november 2013 - 20:45 #13
Ideen med en virtuel computer til hver sin ting er, at du ikke behøver at gendanne ud fra et image hele tiden. Du kan sammenligne det lidt med at have 5 computere stående. Hvis du skal arbejde tænder du computer 1, skal du blot surfe lidt rundt på nettet, tænder du computer 2 osv.

Det er en af fordelene ved at anvende virtualisering. Desuden er det mere sikkert at køre virtuelt, da en eventuel virus aldrig vil være i stand til at inficere din eksterne harddisk eller hvad du nu anvender. Ulempen er selvfølgelig at du skal trække 2 styresystemer samtidig og at det er en smule mere besværligt at holde styr på.