Avatar billede Apagerlund Nybegynder
13. november 2013 - 10:08 Der er 12 kommentarer

Printer suger farveblæk ved gråtoneudskrift

Hej.

Jeg har en Canon Mg6150 blækprinter, som er fin langt hen ad vejen. Jeg bruger den primært til at skrive dokumenter ud, så den er altid i greyscale som standardsetting.
Imidlertid tømmer den samtidig farvepatronerne. Dette er jo enormt irriterende, da jeg spilder farve på tekstdokumenter og ikke har noget tilbage, når jeg en sjælden gang imellem vil printe et billede.

Er det meningen, at printeren skal suge farvepatronerne?
- Kan man gøre noget for at forhindre det?

Ps. Jeg kan ikke bare tage dem ud, mens jeg printer sort/hvid, for så nægter printeren at printe.

Mvh
Andreas
Avatar billede tiger_dk Mester
13. november 2013 - 11:35 #1
Jeg tror det desværre det er et udbredt problem, jeg har også haft problemer med det. Jeg tror det er noget prducenterne gør, for at kunderne skal købe flere patroner eller noget i den retning. Få jo det er skide irriterende, når man f.eks. bare vil printe sorthvid og alligevel, tømmes farve partronerne af en eller anden grund.

Jeg har f.eks fuldstændig skrottet blækprinteren og gået over til laserprinter...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2013 - 11:53 #3
Uden at undersøge det nærmere for din specifikke model, er det helt normalt på de fleste blækprintere.

Det skyldes at den sorte farve er "pigment" farve - der gør det lettere at lave heldækkende sorte flader, men til gengæld svært at lave gråtoner ud af. Gråtonerne laves derfor ved at blande de øvrige farver - så selv om du tror det er den sorte der bruges, er det i virkeligheden en kombination af sort og farve.

Det er blandt andet også derfor man i "fotoprintere" finder mindst en "grå" farvepatron - nemlig for mere nøjagtigt at kunne ramme de grå nuancer.

Og det giver så også en forklaring på, hvorfor den ikke vil printe, når farvepatronen er taget ud - der er så ikke de patroner til rådighed, som den skal bruge.

At det er noget producenterne gør med vilje, er vist mere ovre i konspirations teori generen.

Men helt reélt er der også et spild, hver gang printeren starter op - for så køres der en rens/kalibrering af blækpatronerne, hvor der skydes en lille mængde blæk igennem... - så printer man ofte bare én side ud, holder patronerne slet ikke lige så langt tid, som hvis man skrev kontinuerligt...
Avatar billede tiger_dk Mester
13. november 2013 - 12:04 #4
På en måde, er det lidt svinder, at farverne vil blive inkluderet selvom, man vælger at printe ud med sort ! Så forsvinder ideen jo lidt med at man kun vil printe ud i sort ! For det gør, man jo så ikke alligevel....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2013 - 13:45 #5
Det kommer da helt an på hvad man har som mål. Hvis målet er at spare på farvetoneren, så kan du måske have ret.
Er målet at lave noget grafisk flot i sort og gråtoner, er det vel i orden at der bruges "alle midler".

Men der er intet hemmeligt over teknologien - så det er lidt det samme som at spise tag-selv buffet, og ærgre sig over alle de ting man ikke nåede at spise, selv om man jo i princippet har betalt for det hele... - det er sjældent man her får en doggy-bag til resten af buffetten ;-)
Avatar billede tiger_dk Mester
13. november 2013 - 15:01 #6
Sådan kan man så også vende det, men hvis man kun printer en masse dokumenter ud, hvor man kun vil printe ud i sort. Så kunne en laser evt. været svaret, da man jo kan få dem, hvor de kun kan printe i sort/hvid !
Avatar billede tiger_dk Mester
13. november 2013 - 15:02 #7
Så kommer spørgsmålet så, vil det samme så også gælde for en farve laser printer, med at den "stjæler" fra farve patronerne, selvom man printer ud i sort ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2013 - 16:38 #8
Rigtig godt og relevant spørgsmål :-) - og jeg må indrømme at her kan jeg ikke svare "dækkende" :-) - da måden toneren smeltes fast på papiret, er anderledes end blækket, der jo flyder ind i papiret.

Jeg VED at mange farvelaserprintere netop hælder andre farver i sort, når der printes farvedokumenter. Men om det også gælder, når man printer ren sort/hvid - jeg ved det ikke, men jeg tror det egentlig ikke.
Det kan selvfølgelig googles - jeg har bare ikke tid i dag...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2013 - 16:47 #9
Nå - kunne ikke dy mig alligevel.. - ser ud til at mit gæt var meget tæt på sandheden.

http://www.hp.com/pageyield/en-019/articles/howTonerIsUsed.html har jeg fundet:

<i>Composite black - For black and white images and photos, a blend of colors called "composite black" may be used to achieve significantly better image quality and smoother gray tones than can be accomplished with black toner alone.For users who wish to print images using just black toner, many HP color printers offer customer configurable options enabling the customer to print using only black toner. For example, by selecting "print in grayscale" in the printer driver specifies printing using only black toner.</i>

Konklussion: Ja, der blandes farver i den sort/hvide udskrift, med mindre man vælger "monochrome" udskrift i printerdriveren - så bruges der KUN sort. Og altså kun gældende for laserprintere...

Bemærk, som der også står, at også laserprintere "smider" lidt toner, hver gang man starter et printjob - så skriver man 10x1 sider, bruges en del mere toner end til 1x10 sider...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2013 - 16:58 #10
..Og læser man lidt videre på en af de andre sider om blæk, kommer svaret på hovedspørgsmålet også - omend i en "nogle printere gør, andre gør noget andet" form: http://www.hp.com/pageyield/en-019/articles/howInkIsUsed.html?cCode=us

There are several circumstances when color ink may be used&mdah;primarily to improve print quality, and sometimes to improve printer reliability—even if the document appears to be only black text-and-graphics. Many HP printers utilize chemical interactions to improve the quality and permanence of plain paper black text-and-graphics by adding small amounts of color ink to certain black areas. Some dark images which look black may contain a combination of black and color inks. For black and white images and photos, a blend of colors called "composite black" may be used to achieve significantly better image quality and smoother gray tones than can be accomplished with black inks alone. Some inkjet printers utilize pigmented black ink, which is incompatible with some inkjet photo paper. In this case, dark or black areas are made up of color inks. (Page yield testing is conducted with all cartridges &#65533;&#65533;&#65533; black and color &#65533;&#65533;&#65533; installed in the printer. For more information see Inkjet page yields .

For users who wish to print utilizing just black ink (despite the reduced print quality), many HP printers offer options. For example, a driver color setting (by selecting "print in grayscale with the black cartridge only" in printing preferences) specifies printing using only black ink. In addition, many IPH printers can operate in "reserve mode," which allows the user to continue to print with just the black cartridge when the color cartridge is removed or not installed.In HP IIC systems, all supplies are required to be installed in the printer for the printer to function.
Avatar billede Apagerlund Nybegynder
19. november 2013 - 19:04 #11
Tak for svaret!
Synes bare den bliver ved med at skrive helt fint ud i sort, selvom de har været tomme noget tid. Den advarer godt nok mod skade, men det burde jo kun være patronen, der kan tage skade.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2013 - 09:53 #12
Det kommer lidt an på konstruktionen af printeren. Hvis den har blæktank og printhoved som to forskellige enheder (hvis du sætter blækket ned i en holder, og blækpatronen i sig selv ikke rør papiret), så vil printeren forsøge at malke farve ud af farvepatronerne. Det gør den ved at varme blækket op - men hvis der ikke er noget blæk til at køle printhovedet af, vil det kunne brænde sammen.
Det betyder selvfølgelig ikke det store, hvis blæktank og printhoved er bygget sammen - så vil du alligevel skifte printhovedet, når du sætter ny farve i.

Endelig kan man også overveje, om svampen der skal suge overskudsblæk, måske også kunne tage skade - ikke så meget af mangel på blæk, men måske fordi det sidste blæk den får leveret, er noget halvstørknet noget, der kunnet tænkes at stoppe overfladen af svampen. Jeg har engang set en svamp der i hvert fald var stoppet på den måde - hvordan det var sket, ved jeg så ikke - men det medførte at printhovedet slæbte blækrester ud over papiret.