Avatar billede Novice-1 Forsker
11. november 2013 - 19:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Farveprinter, bedst og billigst -ved genfyld

jeg har tænkt på at købe en  farveprinter så jeg selv kan udprinte billeder, men kan det overhovedet betale sig selv  at printe dem ud, hvis man drømmer  om samme kvalitet som  fotohandleren leverer (den billigste) --og hvilke printere bør man i givet fald have i tankerne (herunder laser eller blæk?, synes jeg har hørt det i dag  nærmest kommer ud på et.

--og hvilken  papir kvalitet skal man vælge for at få samme kvalitet som hos fotohandleren

på forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2013 - 09:26 #1
Hvis du vil have ren foto-kvalitet, kan det aldrig betale sig i forhold til internet-foto handlere. Men skal man bruge et billede her og nu, eller vil man lege lidt med udseendet, er der jo alligevel argumenter :-)

En Laserprinter kan i dag, og de i hvert fald kommende mange år, aldrig konkurrere på "fotokvalitet" - mest af alt, fordi der stort set ikke produceres foto-papir til laserprintere. Den er overlegen i mange andre sammenhænge, men ikke til fotos.

Så du skal altså ud og finde en blækprinter. Jeg har ikke fulgt med i blækmarkedet en del år, så jeg vil slet ikke anbefale noget - bare  gøre dig opmærksom på et par ting.
Blæk i separate tanke er at foretrække - det er surt at skulle kassere en blækpatron med masser af gult og rødt blæk i, fordi man har printet for mange blå himmel og hav billeder.
Det er også værd at huske, at jo dyrere printeren er fra ny, des billigere er blækket (som regel). Men bruges printeren ikke jævnligt, vil blækket størkne i printerdysserne, og så er blækket pludselig dyrt.

HP, Canon og Epson er dem, der traditionelt har lavet de printere, der har fået bedst karakterer i diverse tests. Epson er ikke så udbredt her i Danmark, så du kan nok snævre dig ind til de to første.

Sidst, men slet ikke mindst, er der fotopapir. Afhængig af hvilken printerproducent du vælger, vil du opdage at de anråber deres eget papir som det bedste til deres printer. Det er en sandhed med modifikationer. Køber du en HP printer, vil der i driveren være præ-defineret en indstilling for HP´s printerpapir, og derfor vil kombinationen umiddelbart virke godt. Men Canon, Xerox eller Avery papir vil kunne bringes til at fungere lige så godt, hvis du kan finde ud af hvilket HP papir det svarer til - og vice versa med andre kombinationer af printere, drivere og papirtyper.
Hvilken type fotopapir du ender med at vælge, er helt dit eget valg, ud fra dit ønske om matteret/glans papir, tykkelse m.m. - men start endelig med et par forskellige billige "kombipakker" og prøv dig frem.

En fodnote - glem kopiblæk og genopfyldning, hvis målet er kvalitetsudskrifter. Den eneste måde din printer og printerdriver kan styre den rette farvetone, er ved at bruge producentens eget blæk. Kopiblæk og genopfyldning vil næsten altid give andre farvenuancer, så din blå himmel virker grå eller grøn, og det røde jordbær ser ud som om det er angrebet af skimmel... - godt nok til daglig brug, kladder m.m. - men ikke tilfredsstillende når man skal bruge det fornuftigt.
Avatar billede Novice-1 Forsker
14. november 2013 - 00:20 #2
1000 tak for et fyldestgørende svar. Og så tror jeg for øvrigt at jeg holder mig til fotohandleren, måske Coop og Føtex som jeg har været tilfreds med.

Jeg troede at det med orginalt blæk og papir var noget af  en skrøne, også når det gjaldt billeder, så endnu engang tak.

hvis du lige sender et "svar" så jeg kan få givet point!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2013 - 10:00 #3
Der er svar her...
- jeg kan også anbefale www.pixum.dk til online-fremkaldelse.
Gå rent efter produkter og pris - de fleste butikker der tilbyder online-fremkaldelse, får dem alligevel lavet på samme fabrik. Jeg mener der ligger to fabrikker i nordeuropa, som fremkalder/printer langt de fleste billeder i dag.