Avatar billede steen67_dk Juniormester
31. oktober 2013 - 19:42 Der er 1 løsning

Trådløst netværk på mit arbejde virker ikke

Jeg arbejder på en VUC skole. Vi har et par hundrede kursister og underviser, der bruger trådløst netværk. Der bruges også et par hundrede computere og tablet i løbet af en dag.

Vi har i midlertidig ofte problemer med, at kursisterne i en klasse ofte ikke kan logge på via AP'erne i klasserne, eller kun enkelte.

AP'erne er af typen HP ProCure    MSM 422, der styres af en HP Wireless Controller MSM 760. Netværket er opdelt i flere forskellige SSID'er, da der vist er en begrænsning på hvor mange PC'er der kan være tilknyttet et SSID.

Skolen har en 50 mbit forbindelse. Der er ingen hindringer på, at kursisterne kan have et Torrent program kørende, Spodifi, Skype osv. Derudover bruger kursisterne ofte også tablet eller smartphone, der bruger vores netværk. Netværket køre ikke med egentlig kryptering/beskyttelse, men de skal bruge et personlig login til netværket. MEN vi har også computere tilknytte vores domæne (andre udlåns computer er ikke tilknyttes vores domæne), og med disse skal kursisterne logge på med deres personlige kode. Det er i sær disse vi har problemer med ikke kommer på netværket. De andre ryger dog også af engang i mellem. MEN der er forskel på, hvilket lokale og AP'er, de logger ind på, forstået på den måde, hvor problemet er værst. De fleste computers trådløse netkort er sat til foretrukne bånd 2,4 og 5,2 Ghz. AP'erne kan køre begge hastigheder samtidig med to antenner.

Foreløbig har jeg konstateret at hvis jeg stiller foretrukne bånd ned til 2,4 Ghz fra 5,2 Ghz kan de komme på i lokalet. I andre lokaler er det fuldstændig lige meget.
Derudover har jeg konstaterede at Controlleren nogen gange har problemer med, at uddele Dhcp adresser. Hvis den genstartes hjælper det. AP'erne syncroniseres indbyrde, hvis f.eks. man laver en ændring.

På forhånd tak!
Avatar billede steen67_dk Juniormester
21. marts 2014 - 08:12 #1
Ingen svar? afsluttet spørgsmålet, da har fået nyt udstyr.