Avatar billede assassin1996 Nybegynder
21. oktober 2013 - 22:01 Der er 1 kommentar

Trækning af el over længere afstand.

Hej Eksperter :)
Jeg har et spørgsmål der lyder:
Hvor langt kan man trække 230V inden man mister spænding?
I mit tilfælde skal jeg trække ledning til en garage der ligger 50-60 meter væk.
På forhånd tak.
Avatar billede gsa Nybegynder
21. oktober 2013 - 22:45 #1
Du skal vide at det du har tænkt dig at gøre sikkert er ulovligt da langt det meste el-installations arbejde skal udføres under autorisation. Men når nu det er sagt, så afhænger længden du kan trække din strøm af flere faktorer. For det første skal du måle din udgangsspænding derfra hvor du pårgner at trække kablet fra, der vil nemlig ikke som udgangspunk være præcis 230 volt, den sktuelle spænding afhænger af udgangsspændingen fra den transformerstation du modtager stømmen fra, samt afstanden til denne + evt. afstand/længde i din egen installation til det punkt du trækker strømmen fra. Du vil herefter kunne beregne via følgende link: http://mollenborg.dk/delta_u.php hvilket kabel du skal trække, der er nemlig spændingsfald i alle ledere, et spændingsfald som kan reduceres ved at øge kvadratet på lederne i kablet. Men alt dette vil din lokale installatør selvfølgelig være dig fuldt behjælpelig med :-)