Avatar billede Rune Sommer Mester
21. oktober 2013 - 21:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stor fejlmargin på endomondo på Galaxy S2

Når jeg tracker en gåtur sammen med min hustru vha. Endomondo (på en Samsung Galaxy S2), så efter 3,3 km.'s gåtur har min gps-tracker registreret 4,3 km. Altså en hel km. længere end en iPhone. Vi har målt efter på krak.dk kortet og iPhonen har den mest præcise rute.

1. Hvordan kan det lade sig gøre at måle så meget forkert med et trackingssystem?

2. Andre der har oplevet problemet?

3. Kan man gøre noget ved det (ud over at købe en iPhone...)
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. oktober 2013 - 21:53 #1
Du kan sørge for at gps antennen har bedst muligt udsyn til himlen.
Viser du ruten på et kort vildu sikkert se den zig zagger i forhold til den faktiske rute. Og kigger i i gpx vil du sikker se sore hastigheds varitioner. Jeg har med en Igoty , som er en gpstracker fået bedre resultater med at placere den øverst på kasketten fremfor i en lomme.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
21. oktober 2013 - 21:55 #2
Er helt normalt... Viser tal målt i træskolængder. Så meget forskel fra tlf. til tlf. Så du kan bruge den relativt i forhold til sidst du gik/ løb den samme rute.
Helt normalt problem.
Avatar billede Rune Sommer Mester
21. oktober 2013 - 22:08 #3
kurt54 - ok. Bedre udsyn til satellitterne fås næsten ikke. Telefonen er dog ikke placeret oppe på mit hoved. Ruten på kortet er egentlig også ret præcis den rute jeg har gået - ingen zigzaggerier. Men jeg har holdt mange pauser, da det var en luftetur med hundene.

johnnylassen - det lyder nok som det mest smarte; at måle ruter/hastigheder i forhold til sidste tur. Jeg mener dog, at distance-trackingen fungerer bedre, desto hurtigere jeg bevæger mig. Altså på en løbetur er afvigelsen ikke nær så stor forholdsmæssigt.
Ellers må jeg jo blot beregne et forholdstal at gange med, efter hver tur så jeg får et mere præcist resultat.

Tak for hurtig respons. :)

Kan I gøre det til et "svar" også? ;)
Avatar billede thov Forsker
21. oktober 2013 - 22:36 #4
Der kan være forskel på, hvor ofte programmet sampler.
Det er derfor hastigheden får målingerne til at variere mellem gang og løb.
Tager GPS' en 'snapshots' for ofte, kan den samme meter registreres flere gange.
Måske Endomondo kan trimmes til at blive mere nøjagtig ?
Avatar billede gsa Nybegynder
21. oktober 2013 - 22:52 #5
Endomondo har en strømbesparende funktion, jeg havde samme problem da jeg aktiverede denne funktion, men GPS trackingen er super nøjagtig når jeg ikke aktiverer den strømbesparende funktion. Jeg har en HTC one S, og ved ca 1 time og 20 minutters løb har jeg brugt 15% af batteriet uden strømbesparende funtion, og hvis jeg aktiverer den bruger jeg 12% batteri på samme tur, så det er i min overbevisning en unødvendig funktion da jeg ville kunne løbe en maraton på en enkelt opladning (såfremt konditionen tillade det hihi).
Avatar billede Rune Sommer Mester
05. december 2013 - 16:02 #6
Alle gode svar.

Tråden lukkes om lidt - sig til hvis i vil have del i pointsene.
Avatar billede Rune Sommer Mester
05. december 2013 - 16:03 #7
.