Avatar billede dvbguy Nybegynder
19. september 2013 - 20:27 Der er 3 kommentarer

Port forwarding

Jeg kører en VPN service hos en udbyder som forbinder igennem min router (kører Tomato firmware på den). Så har en direkte forbindelse til udbyderen, så kigger jeg på min wan ip adresse har jeg udbyderens og ikke min egen lokale ISP

Nu er problemet dog at jeg ude fra gerne vil kunne tilgå et webkamera. Problemet er dog vpn udbyderen har blokeret alt i firewallen, så forwarding ikke virker.

De vil ikke rigtig hjælpe i sagen, men siger dog det kan lade sig gøre ved at bruge min egen ISP udbyders wan adresse med noget masq og konfigurering i router firewallen/routing tabellen

Er der nogen der har en idé omkring dette og hvordan et setup vil kunne se ud ?
Avatar billede conz Juniormester
20. september 2013 - 11:07 #1
Du sætter softwaren op på computer eller kamera, og bemærker hvilken IP og port den bruger på dit interne net.

Så logger du på din router, vælger Port Forwarding -> Basic

I Proto vælger du Both.

Src Address lader du stå tom, medmindre du vil have at du kun kan komme på webcammet fra bestemte IP adresser.

Ext Ports vælger du en port over 1023 (du kan evt. kører netstat -a i cmd, for at se hvilke porte allerede bliver brugt)

Int Ports vælger du den port som kameraet bruger.

Int Address vælger du den IP som kameraet bruger.

Description udfylder du passende.

Så finder du den IP du har fra din ISP (fx www.whatismyip.com) uden at være forbundet til VPN.

Så burde du kunne indtaste den ip + portnummer og få forbindelse til kameraet. 1.2.3.4:port
Avatar billede dvbguy Nybegynder
20. september 2013 - 12:58 #2
Ja - det virker fint nok hvis jeg deaktiverer vpn. Så virker forwarding fint. Så snart jeg har aktiveret vpn igen, så forbinder den ikke
Avatar billede conz Juniormester
21. september 2013 - 11:45 #3
Aha, ja okay.
Så er jeg desværre løbet tør for idéer.

Som jeg forstår det, så er din ISPs IP simpelthen ikke til at tilgå, så længe du er på VPN forbindelsen, også ved jeg ikke om det er muligt at få det til at virke, udenom din VPN leverandør.

Jeg kan foreslå at oprette en bruger på newz.dk, og oprette et spørgsmål der, der er en række kloge hoveder, der har godt styr på VPN osv.