Avatar billede sve80 Nybegynder
19. september 2013 - 20:26 Der er 1 løsning

Kan ikke indlæse WIN7 systemafbildning efter skift til RAID og installering af Intel Rapid Storage Technology

Hej derude.
Jeg er den lykkelige ejer af en Lenovo U410 bærbar, som umiddelbart gør det ganske fint.

Da jeg fik den installerede jeg WIN7 Pro 64bit på den i AHCI-mode, uden problemer. Lenovo'en har både en 500Gb HDD samt en 24Gb SSD. Denne anvendte jeg indledningsvist ikke, havde den blot som lidt ekstra lagerplads.
I denne tilstand kunne jeg fint oprette en WIN7 systemafbildning og indlæse denne igen.

For nyligt gik det op for mig at SSD'en på 24Gb var beregnet til Intel Rapid Storage Technology (IRST) og Intel Smart Response Technology (ISRT), som anvender SSD'en som cache til at speede systemet op. Smart.
IRST virker kun, såfremt systemet kører RAID. Jeg omskifter WIN7 til at køre RAID (via regedit ændre HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV til startværdi 0 i stedet for 3) og ændrer BIOS fra AHCI til RAID. Vupti, nu kører mit system perfekt RAID, og jeg kan nu uden problemer installere IRST/ISRT, hvilket kører perfekt og speeder mit system mærkbart op. Herudover installerede jeg Intel Rapid Start Technology, som giver pc'en en særlig strømbesparende og superhurtig slumrefunktion, som også anvender SSD'en. Det hele kører perfekt.

Nu ønsker jeg så at lave en systemafbildning af det hele, hvilket også går som smurt. Problemet er nu blot at WIN7 ikke vil indlæse systemafbildningen igen. WIN7 genopretningsprogrammet kan sagtens finde systemafbildningen, men kort efter at være sat i gang, melder den at systemafbildningen ikke blev indlæst og at diskenhederne i afbildningen ikke stemmer med de aktuelle tilgængelige og at jeg skal tjekke om en disk er offline.

Der er ingen tvivl om at de installerede Intel-teknologier laver noget 'funny business' med SSD'en idet jeg ikke kan finde den via stifinderen, men kun se den via IRST-programmet.

Det blev en længere smøre - håber nogen ved hvordan systemafbildning kan fungere på mit nye system, eller måske bekræfte at Intel-teknologierne ikke tillader indlæsning af systemafbildningerne.
Avatar billede sve80 Nybegynder
24. september 2013 - 22:41 #1
Nå men WIN7 systemafbildning er tilsyneladende ikke kompatibel med en opsætning, der indebærer RAID og IRST speedup services. Workaround blev at jeg lavede en komplet installation af pc'en som jeg vil have den, hvor jeg så lavede en systemafbildning inden der skiftes om til RAID (fra AHCI) og inden der installeres IRST.

Det virker.