Avatar billede VagnS Nybegynder
17. september 2013 - 15:42 Der er 4 kommentarer

Oprettelse af nabo internet

Vi er en 6-10 naboer der bor så uheldig at internet på kobber er ikke eksisterende da der er for langt til central og der er meget støj på ledninger. Og fiber ligger ca 2km. herfra i forskellige retninger (2).
Vi. altså 6-10 har så talt om vi kunne oprette et trådløs netværk. Og så leje os ind på forbindelsen hos en nabo som har fiber og så få hans fiber opgraderet til højeste hastighed.
Vi bor i et meget fladt område men rundt omkring nogle at gårdene er der træer, men her skulle det være mulig at få en antenne op over. De fleste af os brugte Skyline. Men er overladt til mobil bredbånd som er meget dyr med den mængde data vi forbruger. Vi bruger hver især et sted mellem 100-200G. Og forbruget holdes kun nede ved at forbyde vore børn spil og netfix.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. september 2013 - 15:53 #1
det skal nok aftales med naboens fiber-udbyder mht deling.
Avatar billede komputerdk Mester
18. september 2013 - 08:50 #2
mit gæt er at det er en direkte brud på aftalen med fiberudbyderen.  Jeg ved ikke om man kan splitte naboens fiber, så det kan føres til jer og I har eget abn.

ang. wifi - så er det muligt, men 6-10 naboer lyder til at være en del kvm som skal dækkes.

Min N-router dækker sådan cirka vores matrikel (ca 800kvm) og noget af naboens, men det er jo ikke nok.

Hvis jeg skulle lave sådanne noget, ville jeg som fiberejer have en router som kan trafikshape forbindelsen - for 100-200GB lyder i mine ører uden netflix og spil som RIGTIG, RIGTIG meget - det er 1-2 DVDfilm pr. dag.. Faktisk tror jeg at han lige skal tjekke sin kontrakt, for hvis hans forbrug stiger med et par hundrede GB , så vil jeg tro at udbyder godt kan lukke forbindelsen.

Desuden kan det være en fordel at der er isoleret AP , så hver nabo kører sit eget netværk (da I ellers deler alle netværksressourcer med hinanden).

Jeg ville nok prøve at få kablet de steder hvor det er muligt.

Ellers er det omnidirektional udendørsantenne hos fibernaboen - og alt efter hvor tæt I bor, så kan en udendørs antenne som er retningsbestemt (evt. DYI cantenna) hos de andre naboer pege imod ham..

Hvis han ikke bor i midten, så kan det være at der skal være en repeater hos nogle af naboerne som kan fange ham så signalet føres videre til næste nabo..

Det vil selvfølgelig være en rigtig god idé at få dræbt alt Wifi som ikke bruges til det - især 802.11b og G udstyr, da det kan nedsætte hastigheden og rækkevidden betragtelig.

Fiber"ejeren" bør nok lave en kontrakt til jer, da det juridisk er ham som ejer IPen , hvis ikke alle naboer+disse gæster mm kan holde fingrene fra ikke lovligt materiale.
Avatar billede VagnS Nybegynder
18. september 2013 - 09:50 #3
Vi har selvfølgelig ingen intentioner om at lave noget ulovlig.
Men der kører faktisk "nabo" net mange steder i Danmark. Men det er ikke til at blive klog på hvad udstyr de bruger. Og ja vi skal selvfølgelig have kontakt med fiber udbyderen om oprettelsen af nettet. Der er ingen af os som taler om dette der kan få fiber uden vi hver især vil ofre ca. 20kilo for det.
TDC kan her på adressen lave en trådforbindelse på %/5 max det gør de ved at samle flere forbindelser til en, tror nok de sagde det ville koste et par tusind om måneden plus oprettelse. Så er mobil tros alt billigere og hurtigere 20/2-4 når der ikke er udfald
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2014 - 09:34 #4