Avatar billede kenneth-eskildsen Nybegynder
10. september 2013 - 21:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny computer - hvad skal man vælge?

Overskriften siger lidt sig selv :-)

Jeg overvejer at købe ny computer, men kan efterhånden slet ikke finde ud af hvad man skal kigge efter. Hvad er forskellen på Dual & quad core og hvad skal man vælge?? Jeg bruger mest min computer til billedbehandling og alm internetbrug (spiller ikke store spil)
Jeg har lidt en ide om at jeg skal have en HP igen og tror det skal være med 8 GB ram.
Jeg har en prisgrænse på maks 4500,- (gerne mindre)og har kigget lidt på bilka.dk da jeg syntes de er rimelige med deres priser..

Er der nogle computer nørder der kan hjælpe mig lidt med hvad jeg skal vælge/kigge efter?? Evt nogle af de modeller fra bilka, hvis de kan bruges..
Avatar billede kimtheman Novice
11. september 2013 - 00:17 #1
Stort set alle bærbar bliver i dag solgt med Windows 8. Der efter min mening ikke lige er det mest optimale for mange pc´brugere der er vant til xp, vista eller Windows 7. Da der er så meget anderledes.

Så med udgangspunkt i dette har jeg fundet disse 2, dog "kun" med 4gb ram. Men mon du får brug for mere? (kører selv med 4gb. Og vil da mene jeg bruger min pc mere end gennemsnittet

http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar.aspx?nf=price%3a%5b2039%3b4500%5d%c2%a7strmatrix2%3a%5e%22Core+i5+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%5e%22Core+i7+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7strmatrix1%3a%5e%22Microsoft+Windows+7+Home+Premium+64-bit+Edition+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%5e%22Microsoft+Windows+7+Professional+64-bit+Edition+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7&qt=Fql

Ellers gå efter I5 og I7 processorer.
Avatar billede kenneth-eskildsen Nybegynder
11. september 2013 - 06:29 #2
Tak for svar, jeg kender godt windows 8 og nej det er ikke helt optimalt,men det ville jeg nu godt kunne leve med..

Det var nu mere hardwaren jeg ikke havde helt styr på. Om det skal være dual eller quad core og hvad jeg ellers skal gå efter, med hensyn til hardware..

har selv en HP 6730b, men syntes den er blevet meget langsom også efter formatering. kan det bedre gå at opgraderer den??
Avatar billede Goldwell Nybegynder
11. september 2013 - 08:47 #3
Forskellen på dual-core og quad-core er at du har mulighed for at arbejde med flere ting på en gang, hvis du har en quad-core.
Dual-core kører med 2 kerne i processoren og quad-core kører med 4 kerner.

Hvis du vælger en dual så er det ment til almindeligt dagligt brug, hvor en quad er til mere krævende opgaver, netop hvor du skal lave flere ting på en gang.

Et eksempel: En 3.1GHz Intel Core i3-2100 (dual-core)får en rigtig god score i PCMark7, 2,639, som er til dagligt brugt. Men kun 2.99 point i CineBench R11.5, et 3D test program.
Hvis vi tager en "langsommere" Intel Core 2.7GHz Core i5-2500S (quad-core) får kun 2,190 i PCMark7, men tilgengæld får den 4.45 point i CineBench  R11.5.

Så hvis du skal have mange programmer åbne osv, så ville jeg vælge en quad-core.. Men har du kun word og IE åben ville jeg nøjes med dual-core. Evt kan du, hvis der er plads til det, lidt ekstra ram.. De koster ikke alverden i dag. De er lige til at skifte ud.
--------------------------------------

Jeg kigger også selv efter en ny bærbær, og der har jeg forhørt mig rundt omkring, og lige meget hvor jeg spørger henne så mener samtlige forhandlere at HP har det med at blive meget varme. Jeg har ikke selv prøvet det, men som sagt kun hørt det fra mange andre. Derfor kigger jeg selv efter ASUS eller Lenovo. Men det er bare min egen holdning. :)
--------------------------------------

Ellers så har jeg kigget på disse til dig. Ved godt at den ene er en HP.. ;)

Packard Bell Easy Note TV11HC-53218G1TMnks
http://www.edbpriser.dk/baerbar/packard-bell-easy-note-tv11hc-53218g1tmnks-id-7071000.aspx

HP Pavilion G6-2213so
http://www.edbpriser.dk/baerbar/hp-pavilion-g6-2213so-id-7351084.aspx

Der får du 8 gb ram, og i Pacard Bell computeren får du et NVIDIA GeForce GT 620M med oven i.. Det er ikke det bedste GFX kort men du får et der kører hurtigere end det onboard der sidder i maskinerne i forvejen..
Avatar billede kenneth-eskildsen Nybegynder
11. september 2013 - 11:25 #4
Tak for hjælpen. jeg kigger mig lidt omkring..
Avatar billede Goldwell Nybegynder
11. september 2013 - 19:18 #5
Så skal du lukke tråden hvis den er færdig. :)
Avatar billede storgaard Juniormester
25. april 2014 - 11:01 #6
Siden tråden ikke er lukket, vil jeg lige lægge lidt inspiration til andre der (som mig) kommer forbi.
Der er også muligheden for at købe genbrugt (godt for miljøet). Der er et par alternativer:

Acer bærbare
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/brbare-computere/acer/l/cn28695/

Lenovo og Dell bærbare
http://refurb.dk/category/53-billig-brbar-pc-billig-notebook-og-billig-laptop.aspx

HP bærbare
http://www.itbrugtsalg.dk/shop/frontpage.html