Avatar billede Thejakal Nybegynder
01. september 2013 - 19:16 Der er 7 kommentarer

Grafikkort til pc - Acer Aspire M1641- Hvilke PCI slots er der??

Hej eksperter derude!
Jeg har en Acer Aspire M1641, som jeg købte i 2009.
Jeg vil gerne kunne redigere optimalt i Adobe After Effects og andre videoredigeringsprogrammer og spille spil i høj kvalitet som muligt med et budget på 1500,-. Ift. Windows Experience Index er det "kun" grafik og spilgrafik scoren der er dårlig (3,1).. de andre ligger på 5,9-5,3.
Jeg har læst en del om PCI og grafikkort osv. men kan ikke finde ud af hvad jeg har, da SIW siger at der kun er PCI 32 bit og AGP 4X,imens specs på internettet om motherboard (Acer MCP73VE) siger der er:
2 * PCI
1 * PCI Express x16
1 * PCI Express x1

billede af Motherboard'et fra en google, som mit også ser ud: https://www.google.dk/search?rlz=1C1AVSA_enDK460DK460&q=Acer+MCP73VE+Motherboard&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.51495398,d.Yms,pv.xjs.s.en_US.M4-36_38X9A.O&biw=1280&bih=671&um=1&ie=UTF-8&hl=da&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=AXMjUqC2C4WUtAbczIC4Cw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Ai5kC2bWFFoVqM%3A%3B26pC1yQwZXDZPM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.skyline-eng.com%252Fimages%252Fproducts%252F7801_400.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tipidpc.com%252Fviewitem.php%253Fiid%253D24536133%3B400%3B252

andre specifikationer:
Styresystem: Windows 7 Home Premium
Processor: Intel(R)Celeron(R)CPU E1500 @2.20GHz
Hukommelse: 4,00 GB ram
Systemtype: 64-bit operativsystem

HVILKE PCI ER HVAD PÅ BILLEDET? Jeg har kigget på dette kort: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=770621#extra hvad syntes I om det? Det skal nemlig ikke have ny strømforsyning. hvad betyder de 128-bit der står under busbredde ift. mit motherboard?

Håber i kan hjælpe hurtigst muligt !
mvh Mikael
Avatar billede Goldwell Nybegynder
01. september 2013 - 19:53 #1
Hey..

Hvad jeg kan se så har du PCIe x16 på dit bundkort. Du skulle stadig kunne bruge det kort du fandt. ASUS GeForce GTX 650 2GB PhysX CUDA.. Dog vil hastigheden være tynget lidt da PCIe 3.0 arbejder hurtigere end PCIe x16..

Umiddelbart så er PCIe 3.0 tre gange hurtigere end x16. (Kommer selvfølgelig an på andre specs, men i store træk)

Men jeg synes at kortet ser fint ud og du vil stadig godt kunne bruge det.. :)

Det slot som er længst inde imod cpu'en er slot 1 og det yderste er slot 2.. Kan du ikke se på bundkortet om hvad der er hvad?

Goldwell
Avatar billede Thejakal Nybegynder
01. september 2013 - 20:00 #2
Tak for hjælpen :) jeg fandt endelig ud af det! Men har du et grafikkort du umiddelbart anbefaler, og muligvis strømforsyning der skal til, til mit budget 1500,-?

mvh. Thejakal
Avatar billede Thejakal Nybegynder
01. september 2013 - 20:08 #4
Tak, det hjalp lidt ;) men har du også et forslag om et god opgradering af min pc ift. ydelse og grafik til spil og videoredigering?

- Mikael
Avatar billede milter Ekspert
01. september 2013 - 20:22 #5
#4.

Dit bundkort er af LGA775 formen. Til det kan du bruge følgende CPU'er: Intel Celeron, Celeron D, Pentium D, Pentium Dual Core, Core 2 Duo, Core 2 Quad, Yorkfield Wolfdale. Den eneste, fornuftige opgradering ville være til en Core 2 Duo, men de er svære at finde, og så er ikke billige. Prøv f.eks. at se, hvad en søgning på processorer til LGA775 socket giver på edbpriser.dk:

http://www.edbpriser.dk/hardware/processor.aspx?nf=strmatrix7%3a%5e%22LGA775+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%c2%a7&qt=Fql

Den eneste, fornuftige måde, du kan opnå det, du ønsker, er ved at starte helt forfra med nyt bundkort, RAM, processor, grafikkort og så overføre, hvad du kan bruge fra den gamle maskine.
Avatar billede Thejakal Nybegynder
01. september 2013 - 20:29 #6
Okay tak! Hvis jeg nu skulle starte helt forfra som du skriver, kan man så bare bruge kabinettet fra min Acer til at smide bundkort, RAM, processor, grafikkort og bruge den nuværende strømforsyning? er der flere ting man skal have, som jeg ikke har nævnt? har jo en udemærket Harddisk 7200rpm.
Avatar billede milter Ekspert
01. september 2013 - 20:59 #7
Jeg kan ikke finde specifikationer på strømforsyningen nogen steder, men jeg tvivler på, det ville være en god ide at bruge den nuværende.

Udover det behøver du kun forny bundkort, RAM, processor og grafikkort. Resten kan du sagtens genbruge, hvis det ellers er i orden. Og så skal der selvfølgelig et nyt styresystem til, medmindre dit nuværende Win7 kan bruges flere gange, men det tvivler jeg på.