Avatar billede popnizzen Nybegynder
14. august 2013 - 19:43 Der er 17 kommentarer

Initialisere HD'er

Hej
Jeg håber det her pragtfulde forum kan hjælpe mig.

Jeg har købt ny computer da strømforsyningen og bundkortet gik på den tidligere.
På denne nye computer har jeg installeret win-dåse mm. på de harddiske der sad i computeren, men jeg vil jo gerne have fat i alt mit data der ligger på de to diske fra den tidligere computer.

Derfor har jeg taget de to harddiske og koblet dem på via sata 2 stik, hvilket normalt gør at jeg efterfølgende kan se mine harddiske i "Denne computer", MEN det kan jeg ikke. Går jeg derimod ind i "Diskhåndtering", så bliver jeg med det samme bedt om at initialisere mine gamle HD'er, hvor jeg skal vælge enten GUID eller MRD (Tror jeg nok det hedder).

Spørgsmål:

* Hvis jeg initialisere min gamle HD'er, vil det så slette/fjerne/ødelægge det data der er på Hd'erne?

* Hvis JA, hvad kan jeg så gøre for at få data ud?

* Hvis NEJ, hvad skal jeg så vælge af GUID/MRD?

Håber virkelig i gider at hjælpe for jeg er på bar bund her og jeg synes ikke at Google har hjulpet mig indtil nu!
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2013 - 20:18 #1
Står de som ikke allokeret (sort streg)?

Har du en live cd som du kan boote på og se om du kan få data ud den vej?
Eller en sata ide adapter som denne:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Harddiskdock kan også bruges.

Jeg er nemlig lidt i tvivl om den vil formatere drevet når du vælger initialiser.
Grunden til den ikke vil genkende disken, kunne måske have noget med en sata driver at gøre. Men det er jeg ikke 100% sikker på.
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2013 - 20:32 #2
Mon ikke, du har fået fat i en computer, som kan bruge "GUID Partition Table". Se herunder:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg463525.aspx

Og de to former for partitionering er nok GUID/MBR. MBR-partitionering tillader kun 4 partitioner, så hvis du har sat flere diske i samtidig, og de gamle indeholder mere end 4 partitioner, så får du nok problemer.

Jeg er ikke ekspert på dette område, men i dit sted ville jeg prøve først kun at tilslutte den ene af de gamle harddiske.

Og så vist jeg ved vil en "initialisering" formatere harddisken.
Avatar billede HKW Nybegynder
14. august 2013 - 20:32 #3
Har du tjekket om alle kabler sidder som de skal? Det kan være tegn på, at Windows ikke kan læse harddisken korrekt (den første sektor).

Ved initialisering overskrives diskens mbr - og dermed den partitionstabel som ligger her. Så det bør du undgå.
Avatar billede popnizzen Nybegynder
14. august 2013 - 20:32 #4
De står som ikke allokeret med sort streg, korrekt!

Hvad mener du med live cd? Windows CD?, det kan jeg anskaffe, men hvordan kan den hjælpe mig med at få data ud af disse diske?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2013 - 21:06 #5
#2
Jeg kan ikke se problemet med de 4 partitioner. Som du så rigtigt skriver, MBR tillader kun 4 primære partitioner, men windows læser jo ikke alle partitioner på een gang, så 2 diske med f.eks 8 primære partitioner skulle kunne fungere. Jeg har selv 5 primære partitioner, men på 2 HDD. Eller er der noget jeg har misforstået?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2013 - 21:11 #6
Jeg er også bekymret for, at en initialisering sletter noget. Det er jo normalt noget man kun behøver på en helt ny HDD. Så jeg støtter forslaget fra #1 med en Linux Live-CD, som kan læse windows. Hvis der ellers er noget at læse.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2013 - 21:26 #7
Fandt dette på nettet:
Steve Winograd replied on

Don't initialize the disk, which would erase all of the data on it.  Initializing is only needed when a disk is brand new and hasn't been used.
Det er jo altid rart med lidt opbakning til det vi har skrevet.
Prøv at se, om dette gratis program kan se noget.
NB. Pas på flueben, med uønskede prog. Vælg bruger defineret install. http://download.cnet.com/EaseUS-Partition-Master-Free-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2013 - 21:33 #8
Ps. Prøv også i ovenstående prog. at gå ind foroven under "Wizard"
og tryk på "Partition recovewry wizard" Så prøver prog. at lave en partitiontabel. Man kan sige, at det er et forsøg værd.
Avatar billede popnizzen Nybegynder
14. august 2013 - 23:02 #9
Ok, jeg kigger på løsningerne og vender tilbage i morgen, tak indtil videre!!
Avatar billede HKW Nybegynder
14. august 2013 - 23:59 #10
Steve Winograd overdriver en anelse. Kun én sektor overskrives.
Avatar billede HKW Nybegynder
15. august 2013 - 00:23 #11
+ et par sektorer mere, hvis det er GPT. For at være præcis.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2013 - 02:28 #12
#11 Nå ok, men man får så alligevel overskrevet så meget, at windows aldrig finder den igen.
Avatar billede HKW Nybegynder
15. august 2013 - 11:38 #13
Ja, man får slettet partitionstabellen, så man ikke kommer uden om et genskabelsesprogram. Det kan også være det, Steve mener.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2013 - 12:52 #14
Hvis det kun er det, skulle detr program jeg linker til i #7 kunne skabe en ny partitionstabel. Med mindre der er forskel på mistet og en egenlig sletning, som ved initialisering.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2013 - 22:28 #15
Respons fra spørger?
Avatar billede popnizzen Nybegynder
15. august 2013 - 22:53 #16
Beklager radiotavsheden fra min side. Har haft en lang arbejdsdag og får først tid igen til at kigge på den i weekenden. Jeg skal nok komme herind og give update + uddele point. På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2013 - 23:03 #17
Ok, men jeg samler ikke på point, så det var ikke derfor.