Avatar billede FrederikBL Praktikant
09. august 2013 - 23:57 Der er 9 kommentarer

Hvid skærm efter apple logo - Blå skærm ved safe boot

Hej mac eksperter!

Her i går gik min mac i hvid skærm da jeg skulle lave fullscreen på et spil. Efter det fik jeg hvid skærm efter apple logoet men kom så forbi den hvide skærm ved at boote den i install disken. Efter 3 timer brug gik den over i hvid skærm igen, og har siden ikke kunne komme forbi den hvide skærm efter apple logoet

Jeg kan nu ikke boote den fra install disken, men godt hardware test disken. Har taget testen 5 gange nu, 2 korte og 3 lange, men den siger der intet er galt. Når jeg prøver at boote den fra install disken går den over i hvid skærm efter apple logoet og bliver der. Det samme sker når jeg bare tænder den.

Jeg har prøvet at vælge hvor den skal boote fra ved at trykke alt under opstart men det dur heller ikke.

Jeg har prøvet alt fra at trykke cmd + shift + r + d, til at disconecte batteriet, sætte det i og starte den igen, men forgæves...

Jeg prøvede så at starte den i safe mode, men den gik bare over i blå skærm og blev der.

Det skal også sige at der er nogle små blå linjer ved boot, men de forsvinder når den hvide skærm kommer.

Det har ikke noget med harddisken at gøre. Jeg fjernede den, og det samme skete under opstart, hvid skærm. Rammen har jeg også udskiftet, men det ændrer heller intet.
Avatar billede FrederikBL Praktikant
10. august 2013 - 00:01 #1
Min mac er en tidlig 2011, 15 tommer, i7, 2 ghz
Avatar billede egonspock Seniormester
10. august 2013 - 00:50 #2
ouch den er grim. Du er nok nødt til at starte i terminal-mode med cmd-s i opstart og finde nogle logfiler, der kan sige mere om problemet, men jeg vil gætte på at du ved et tilfælde har ramt et hjørne af grafikkortet, der gør ondt og at det måske kræver udskiftning af hele motherboardet. Hvis du er i nærheden af Århus ville jeg nok prøve ham her: http://ampmac-support.dk/ampmac-support/ampmac-support.html Hvis ikke, så prøv en mac-brugergruppe i nærheden.
Avatar billede FrederikBL Praktikant
10. august 2013 - 01:06 #3
Efter hvad jeg kan se er der ikke problemer med grafik kortet. De blå striper er der kun ved opstart, men forsvinder når den hvide skærm kommer.

Og ved du hvordan i terminalen man kan se de logfiler som måske kan vise hvad problemet er?
Avatar billede egonspock Seniormester
10. august 2013 - 01:43 #4
Problemet lyder som den hvide skærm, der ikke lader til at være forbundet til software, dvs. præferencefiler eller lignende, derfor tror jeg det er hardware, der er problemet. Hvis ikke problemet opstod under kørsel fra installationsdisken ville jeg give dig ret.

Du kan prøve med følgende kommando efter opstart via cmd-s, der dog vil liste alle system-events siden sidste oprydning og derfor nemt kan være uoverskuelig:

more /var/log/system.log

En måde at komme gennem dem på er vha. mellemrums-tangenten.
Avatar billede FrederikBL Praktikant
10. august 2013 - 01:58 #5
Hmm, jeg vil prøve at give det et forsøg. Skrev /var/log/system.log ind i terminalen, men den siger "permission denied". Er der noget man skal skrive for at få adgang til den kommando? Jeg siger tusinde tak for din hjælp indtil videre!
Avatar billede egonspock Seniormester
10. august 2013 - 02:33 #6
Du skal have hele linjen med:

more /var/log/system.log

More er kommandoen og /var/log/system.log er filen den viser. - Tak for påskønnelsen, men vi er jo her for at hjælpe hinanden :-)

Men det er positivt at du kommer så langt :-) Det er desværre ikke sikkert at den slags hvid skærm giver fejl, men prøv at se om du kan stadfæste om der sker noget på det tidspunkt at den går i hvidt.
Avatar billede FrederikBL Praktikant
10. august 2013 - 12:00 #7
Så har jeg loggen, det ser lidt uoverskuelig ud, men jeg kan se nogle steder at der står noget med windows. Kan det være at problemet har noget at gøre med at jeg også har windows på min mac? (via bootcamp) :)
Avatar billede FrederikBL Praktikant
11. august 2013 - 12:39 #8
Så er min mac oppe at køre igen!

Det er nok en løs forbindelse i en chip i logicboardet.. Min mac havde stået og blevet varm i godt 5 timer, og så kunne jeg tænde den igen! Så løsningen er at putte sådan noget lim p, og sætte den i ovnen i 8 minutter på 200 grader!

Jeg siger endnu engang tak for din hjælp, og vil meget gerne uddele de 200 point til dig :)
Avatar billede egonspock Seniormester
11. august 2013 - 13:17 #9
Det var rart at høre og en meget fin løsning, selvom det lyder lidt fantastisk :-)  symptomerne siger i hvert fald at det er noget generelt, dvs. hardware, det var galt med, og nu må vi håbe at det holder :-)