Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. august 2013 - 22:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Macbook skal jeg vælge?...

Hej eksperter!
Jeg er igang med at kigge på 2 mackbooks på Dba, og kan ikke helt vælge! Jeg skal til at gå på gymnasiet, og vil gerne have en solid computer der mindst, kan holde alle 3 år. Jeg har hørt at gaming tager rigtig HÅRDT på ens computer... så tror ikke jeg vil spille League of legends, på den - Som er det eneste spil jeg spiller på Pc.:-)
Jeg linker dem her, og håber ikke at i tager dem fra mig ;-) Jeg vil meget gerne vide hvilken i ville købe, hvis i var mig! :-)

http://www.dba.dk/ (...) - 15"

http://www.dba.dk/ (...) - 13"
(Denne bliver lidt dyere end 15")
Avatar billede milter Ekspert
07. august 2013 - 23:03 #1
Hej soerenmj.

Skal det absolut være en Macbook? Hvis ja, hvorfor så lede efter en på dba.dk?, hvis den samtidig skal kunne "holde alle 3 år"?

Langt, langt de fleste bærbare bliver "ældgamle" efter 2-3 år, og det gælder også for Mac'er. Skal det absolut være en Mac pga. blæreværdien?

Hvis du skal til at begynde på gymnasiet, og du ønsker dig en god, fremtidssikret maskine til det, så skal du ikke søge på dba.dk.

Og forøvrigt, så er det ifølge reglerne på eksperten.dk ikke tilladt at stille det samme spørgsmål to gange:

http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. august 2013 - 23:14 #2
Jeg kan godt høre du ikke er særlig vil med Macbooks!
Og nej... det skal ikke være en Mac, og det har ikke noget med blære-halløj at gøre! :-)

Jeg havde hørt at Macbooks skulle holde en del bedre, og jeg vidste de var hurtige - Så hvorfor ikke dba? :-)

Har du andre computere i tankerene så.. ? :-)

Jeg har slettet det andet indlæg!
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2013 - 00:10 #3
#2.

OK :-)

Nej, jeg har ikke noget specielt mod Macbooks :-)

Men jeg kan bare ikke lade være med at gøre opmærksom på, at du ved køb af en mac, især en brugt mac, betaler mere for "image" end reel hastighed, brugbarhed og fremtidssikring.

Dine links fører mig af en eller anden grund videre til noget med golf:

http://www.dba.dk/

Hvis du gav os en max pris for din computer, ville det nok være lettere at give dig nogle gode råd. Hvis du, som du antyder i dit anlæg, ikke er ude efter en computer, som kan spille de nyeste spil i bedste opløsning i tre år frem, så er der rigtigt mange at vælge imellem :-)
Avatar billede soerenmj Nybegynder
08. august 2013 - 00:25 #4
Den ene er kun et et gammel og vil koste mig 6000, Der er 300 SSD kort i, 8 gb ram, i5 intel, antiglare-glas.. m.m (office 2008 licens) - Ingen kvittering.

Den anden er så 13" tommeren! den vil koste mig 6700, og han vil ikke gå ned i pris. Den har 500 Gb HDD og 120 Gb SSD, 8 Gb ram, intel icore 5... + kvittering

Jeg vil ikke give mere end 500 for en normal en!
Avatar billede KennethLykke Mester
08. august 2013 - 09:16 #5
Hej Søren,

jeg vil ikke anbefale dig hvilken du skal købe da det er meget op til dig selv. Men jeg kan dele lidt erfaringer med dig.

Jeg har selv en MacBook 13" Unibody Late 2008, som jeg købte i maj 2009 fra ny (specs: 2 gb ram, 180 gb hdd, 2 Ghz intel Core 2 Duo). Jeg er ansat i en forskerstilling, og bruger min computer MEGET, og med rimelig tunge kørsler ind imellem.

Den kørte upåklageligt for mig indtil efteråret (dvs. ca 3 år efter køb) sidste hvor hvor jeg så småt måtte erkende at når jeg kørte flere programmer ad gangen fik den problemer. Dette var desuden rimelig korreleret med indstall af OSX Lion. Jeg valgte derfor at opgradere ram til 2*4 gb, hvilket stort set gav computeren nyt liv. I sidste måned har jeg desuden opgraderet min harddisk til en 250 gb ssd, hvilket igen har boostet performance betragteligt. Jeg forventer helt klart at den kan holde godt i 1-2 år mere i hvert fald.

Det skal klart nævnes at jeg købte min fra ny, og med en brugt kan du ikke være sikker på at få det samme ud af den, men min erfaring er at man kan få en rigtig god computer ud af en MacBook der også holder i en god årrække.

Om du så skal vælge en 13" eller en 15" handler om din gut-feeling. Har du brug for en computer som du nemt kan smide i tasken og vandre meget rundt med så er en 13" nok sagen. Det har jeg selv, og ville aldrig vælge en større. Til gengæld har jeg en ekstern skærm og tastatur hjemme. Hvis du derimod meget gerne vil have en større skærm, så er det jo den anden.

Det skal også nævnes, at med de specs der er i begge dine forslag så er du up-front godt af sted. Det er gode specs, men hvor voldsomt de er blevet brugt er jo svært at sige! Så selvom den allerede har voldsomme kræfter i, kan du ende med at skulle skifte dem ud med nye i løbet af de næste tre år (næsten med sikkerhed).

Til slut, så kan jeg kun sige at jeg er MEGET tilfreds med min Mac. Ydeevnen og stabiliteten jeg har fået ud af min er meget større og bedre end hvad jeg har fået ud af mine windows-computere (har gennem universitet og arbejde haft en del bedre også), men dette er som regel 100% et personligt spørgsmål.

Mvh
Kenneth
Avatar billede soerenmj Nybegynder
08. august 2013 - 13:39 #6
Jeg ved at Macbooken med 13", er købt marts 2012 (Så, ældre er den ikke). Godt nok er det ikke MD101 modellen(Den nyeste), men MD313 modellen. MD101 har lidt bedre af noget kan ikke huske det - Men den har så ikke de her 129 gb SSD og 8 gb ram. :-)

angående hvor lang tid den kan holde, har jeg en kusine, som har haft sin i rigtig, rigtig mange år. Jeg er rimelig sikker på hun ikke har skiftet noget ud, men hun har også kun brugt den til studie (Internet, små studie programmer og office).

Det eneste der holder mig henne, er at i siger at det kan være svært for en brugt en at holde, selvom den kun er 1 år gammel...

Jeg kunne selvfølgelig også bare købe en billig lille computer, og håbe på at den holder, men når man nu(som jeg gør) går lidt op i grej - er det dejligt at vide man har noget der, holder og kører som det skal.

Søren
Avatar billede soerenmj Nybegynder
08. august 2013 - 13:45 #7
Har fundet ud af, at den jeg vil købe - og så den nyeset 13" Macbooks forskel er at: Den nye har 2.5 GHz Icore 5 processer og den jeg vil købe har lidt under, nemlig 2,4 GHz.
Det andet der er bedre er USB porten, tror jeg.
Og det tredje, 1600 MHZ Ram vs (den jeg vil købes) 1333 MHz RAM
Han har så skiftet ram'et ud med en 8 gb ram... så det er vel bedre end den nye, ligemeget MHz..? :-)
Avatar billede KennethLykke Mester
08. august 2013 - 14:09 #8
Hej igen,

angående dine ram, så ja. 8 gb 1333 Mhz er meget bedre end færre 1600... :-)

Forskellen i processoren bør ikke være noget du vil mærke hvis ikke den skal bruges til andet. Jeg spiller selv lidt football manager og railroad tycoon på min uden problemer. Dog ville jeg nok få ballade hvis jeg gik efter de mere tunge spil, men min com er også en noget ældre udgave end dem du leder efter.

Kenneth
Avatar billede soerenmj Nybegynder
08. august 2013 - 14:47 #9
Ok! ;-)

Tror jeg taer chancen og køber den! ;-) Tusindtak :-)

Smid lige et Svar! :-)

Søren
Avatar billede soerenmj Nybegynder
08. august 2013 - 15:05 #10
Sælger min super MacBook Pro. Der er sat 120 GB SSD harddisk i fra OCZ model vortex 3, og 8GB DDR 3 ram i fra kingston.
Mac'en sælges med et 13" sleeve samt original 500 GB hardisk og originale ram. Original kvittering haves, er købt i Fona omkring marts 2012. Nogle spørgsmål, så skriv endelig
Den sælges da jeg skal købe en air :-)
Fejler virkeligt intet overhovedet

Macbook'en! MD313 4 gb ram plus 8 gb ram SSD 120 Gb hardisk
:-)
Avatar billede KennethLykke Mester
08. august 2013 - 17:29 #11
Det lyder som en god com du får, og jeg kan kun sige god fornøjelse! En Mac er virkelig en dejlig computer. Også bedre end mange windowsfolk gør den når de prøver at bruge det at den faktisk også har et lækkert design imod den. Der er meget få steder hvor jeg kommer til kort med min Mac i forhold til en windowsmaskine, hvorimod der er virkelig mange gange hvor det hele bare kører nemmere for mig end ellers.

Held og lykke med din computer, og med dit studie! Gymnasiet er en rigtig god tid, så det kan du sagtens glæde dig til.

Vh
Kenneth