Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 09:23 Der er 20 kommentarer

PC starter ikke

I dag har jeg kommet nyt kølepasta på min CPU og samlet den igen. Da jeg tændte for computeren starter den ikke op.

Har dobbeltchecket at alt sad som det skulle, men kunne ikke umiddelbart se noget unormalt. Den starter op i ca. 1 sekund, hvor alle blæserne kører og så dør den igen.

Har tidligere skilt den ad og samlet den igen uden problemer. Mine specs er:
MOBO ASUS Maximus IV GENE-Z
CPU intel i5-2500k
GPU AMD Radeon 6950HD
Ram 2x4GB Corsair Vengeance
PSU Corsair TX 650W
Avatar billede LucasLP Nybegynder
31. juli 2013 - 09:47 #1
Prøv at tage CPU strømforsyningen ud et par gange
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 10:15 #2
Tak for tippet, desværre hjalp det ikke
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 10:34 #3
der er dårlig forbindelse mellem cpu og køler - og cpu bliver for varm. Hvorfor skifte kølepasta ud?
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 10:42 #4
Fordi den netop blev skræmmende varm :)
Vil prøve at fordele pastaen bedre og melde tilbage!
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 11:28 #5
Niks, stadig det samme.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 12:28 #6
fik du renset den gamle pasta helt af (rensebenzin på vatpind)?
Har du haft andet ude af maskinen / ledninger aftaget undervejs?
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 12:33 #7
Fik renset det helt inden jeg fik det sat i (med ethanol), både CPU og køler. Det var det eneste jeg lavede. Kan CPU virkelig nå at blive så varm indenfor 1-1.5 sekunder, hvor den starter?

Kiggede efter boot sequence LED og den stopper ganske rigtigt når CPU lyser op. Kan jeg have kommet til at beskadige chippen?

Leder efter min gamle CPU, hvis den virker må jeg have gjort noget utroligt dumt.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 12:59 #8
har du haft cpu ude af stikket? så kan et ben være bukket under isætning.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 13:08 #9
Ja jeg har haft cpu ude af dens socket (hvis det er det du mener) for bedre arbejdsplads.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 13:30 #10
du skal tage cpu ud igen, og tjekke undersiden - bukkede ben er stort set det eneste der kan gå galt udover kølepasta-fejl.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 13:53 #11
Ingen bukkede eller brækkede ben. Prøvede med min gamle cpu, men den passede ikke i socket. Prøvede derefter med noget nyt pasta, og den dør stadig det samme sted.

Der kommer dog en underlig lyd, som umiddelbart ikke kommer fra motherboardet.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 14:00 #12
Tænker om det måske kan være at det er min køler (intel stock) der bare ikke slutter ordentligt tæt om CPU'en?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 14:16 #13
hvis du får lukket korrekt på clipsen når cpu er isat, så er der ikke meget andet at gøre. Du må tjekke via billede i manual, at alle ledninger er på plads, og at du ikke er kommet til at rykke noget (fx en låseclips til en ramkreds).
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 14:22 #14
Men hvis køleren ikke ville sidde helt tæt, ville computeren så automatisk lukke ned efter 1-1,5 sekund selvom køleren er sat til?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2013 - 14:58 #15
nedlukning pga varme er nok lidt længere tid om det - det må næsten være noget med en løs forbindelse omkring cpu.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 15:05 #16
Må se om jeg kan få fat i en ekstra CPU der passer til det socket.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 16:57 #17
er der en maade at kontrollere hvorvidt det er cpu eller mobo det er galt med? kender ingen der hsr en ekstra cpu.

ville det betale sig at sende den til reperation?
Avatar billede jenscarlo Juniormester
31. juli 2013 - 20:21 #18
Prøv med en anden strømforsyning.
Avatar billede watser Nybegynder
31. juli 2013 - 22:55 #19
tak fot forskagene allesammen. i morgen proever jeg at samle hele mot system igen og ser hvad der skrer
Avatar billede watser Nybegynder
01. august 2013 - 12:47 #20
Efter at have adskilt og samlet det hele igen er jeg fortsat ved det samme problem. Er der en måde at kontrollere hvorvidt det er min CPU det er galt med? Har ingen reserve der passer til det socket