Avatar billede KHHP Juniormester
26. juli 2013 - 16:34 Der er 6 kommentarer

CentOS webserver

Hej
Jeg har nu adskillige gange forsøgt at opsætte en webserver i CentOS, som matcher det man typisk finder hos webhosts. Dog støder jeg hver gang på problemer.
Det jeg kan få til at virke er basis-opsætning af systemet, samt opdatering af systemet. Oprettelse af normal brugerkonto, således at jeg ikke skal anvende root. Installation af Apache2 og PHP, samt webmin. Webmin kan jeg få til at virke uden problemer, men da jeg allerede har en DNS-Server i mit netværk, kan jeg jo gøre brug af denne og derfor opsætte vhosts i Apache. Og det er så her at det går galt.
Jeg har forsøgt at opsætte vhosts med flere forskellige guides, men der er ikke nogen der har givet helt det resultat jeg gerne vil have.
Det jeg gerne skulle have til at virke er følgende:
serveren har hostname: linux001.khhp.local
Så har jeg på samme virtuelle server en mysql-server, som jeg skal kunne administrere via. http://mysql001.khhp.local.
Så er det at jeg gerne vil have mulighed for at kunne oprette A-records på min DNS-Server og kalde dem <projektnavn>.khhp.local og via vhosts pege hen til rodmappen for projektet, som ligger i /var/www/<projektnavn>/public_html
Er der nogen der kender en eller flere god(e) guide(s) til hvordan jeg får dette til at virke, eller som kan anbefale mig en linux-distribution der ligeledes nedstammer fra RedHat.
Avatar billede jk45 Forsker
26. juli 2013 - 16:54 #1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2013 - 19:30 #2
Det er - i princippet - meget nemt, også i CentOS.

1) Du skal skrive de korrekte ting i din vhosts-fil(er)
2) Du skal så NameVirtual til i din apache config fil, hvad den nu hedder
3) Du skal til dit sjove domæne navn til din DNS (hvordan man nu så gør det)
3a) ELLER tilføje domænenavn og IP i din hosts-fil.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2013 - 19:31 #3
Dumme tastatur ... måske ikke så smart at ligge i en havestol....

Det er - i princippet - meget nemt, også i CentOS.

1) Du skal skrive de korrekte ting i din(e) vhosts-fil(er)
2) Du skal slå NameVirtual til i din apache config fil, hvad den nu hedder
3) Du skal tilføje dit sjove domæne navn til din DNS (hvordan man nu så gør det)
3a) ELLER tilføje domænenavn og IP i din hosts-fil.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2013 - 19:32 #4
4) Genstarte Apache ved hver ændring
Avatar billede KHHP Juniormester
07. januar 2014 - 17:11 #5
hej. Beklager at jeg ikke har vendt tilbage med respons. Problemet er løst. Vil du være så venlig at smide svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2014 - 18:11 #6
Ingen point til mig, tak.