Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 19:40 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

gem win 8

har lige fået en ny asus k95v som der følger win 8 med til.
meen jeg vil ha win 7, så nu er mit spørgsmål om det er muligt at gemme eller brænde win 8, går ud fra den ligger i en eller anden recover-mappe for vil jo egentlig gerne beholde win 8 og muligvis installere det på et senere tidspunkt, nu følger der jo en licens med til win 8.
men på nuværende tidspunkt er jeg glad for win 7
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juli 2013 - 19:55 #1
Hvis den er født med recovery drev, du kan gendanne den med, skal du sandsynligvis have lavet de recovery dvd skiver som du kan gøre med det program der ligger på maskinen.
Med disse i vil C drevet blive overskrevet nr de sættes i og image indlæses fra disse.
Har den ikke spurgt om du vil lave disse dvd skiver?
Det er ikke unormalt at man får den besked med en ny pc.

Jeg er nemlig bange for du ikke kan få kontakt til recovery drevet hvis du formaterer C og lægger Win 7 på her, for at senere at gå frem til Win 8.
Har selv haft de samme problemer her på min xp pc hvor jeg opgraderede fra home edition til pro versionen.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 20:35 #2
det letteste er via en lille ekstern harddisk. Lav et image af win8-disken (komplet) til den eksterne disk (typisk skal du også lave en boot-cd, så dennne cd kan reetablere image til pc)

Så kan du med win7 gøre hvad du vil - du kan altid gå på bootcd og indlæse image på få minutter.

Image-program http://www.macrium.com/ gratis
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2013 - 20:38 #3
OBS: med macrium skal du lave boot-cd i macrium - en recovery-cd fra windows vil ikke kunne bruges.
Bare så du ikke blande metode fra #1 og #2 sammen.
Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 20:47 #4
nej den har ikke spurgt om det
men harddisken er godt nok blevet delt i nogen partioner:

SYSTEM(FAT32) 300 MB (skjult)
Recover(NTFS) 900 MB (skjult)
Other        128 MB (skjult)
OS(NTFS)      372.6 GB
Data(NTFS)    537.6 GB
Restore(NTFS)  20.0 GB (skjult)

Min umiddelbare tanke var at (Backup win8) og gøre som jeg plejer, slette alt og lave 2 partioner, 1 til OS også den anden partion til Data og diverse

derudover bruger jeg aldrig recover, vil ikke ha alle de apps der følger med en asus pc, har det bedst med en ren installation

men findes der så ikke et prog. der kan lave sådan en backup ud af recover.
der er nemlig ikke noget brænder prog. med
Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 20:52 #5
kigger jeg da lige på
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juli 2013 - 21:07 #6
Nu er det sådan at jeg har samme ASUS maskine og det er som skrevet i #1 den bad om 4 DVD ér hvilket jeg har gjort der efter prøvede jeg at installere Windows 7 Og fik gang på gang at vide at jeg ikke kunne installere Windows på Harddisken og en melding læs yderligere oplysninger du kan ikke installere på denne disk da den er MBR formateret den skal være GPT!
så pillede jeg disken ud og satte en anden i  samme resultat men efter at have disablet UEFI i Bios  gik det strygende. Nu har jeg så den originale diskliggende klar i tilfælde af reklamation.
yderligere har jeg sat en 750Gb i der hvor der er plads til en 2½" disk.
http://gratisupload.dk/vis_billede/699453/
Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 21:23 #7
hmmm....den har altså ikke spurgt mig om nogen skiver.
og den har kørt siden jeg fik den i eftermiddags ved 15 tiden, med flere genstart.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juli 2013 - 21:50 #8
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. juli 2013 - 22:04 #9
Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 22:04 #10
ka se jeg ender med at formattere hele lortet, for det har de da godt nok sørget for er besværligt, nedgrader og almuligt, nææ vil ha en ren installation
og kan det ikke være anderledes må jeg smække en ny disk i
Avatar billede blopper Nybegynder
24. juli 2013 - 22:05 #11
hov ville acceptere men er ikke helt sikker på hvordan
Avatar billede blopper Nybegynder
25. juli 2013 - 10:11 #12
poko1 min pc er en k95vj med en i7-3630QM cpu@2.40GHz
kan ikke finde win 7 driver til den på asus

men har så fundet et freeware prog. der hjælper lidt med at få win 8 til at ligne win 7 med bla direkte start til skrivebord og den famøse startknap, hedder ->Classic Shell
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. juli 2013 - 10:47 #13
Jeg er næsten 100% sikker på du kan bruge de samme drivere!
http://gratisupload.dk/vis_billede/699460/
Her kan du hente slimdrive det er et gratis program!
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
Og her en vejledning Det er en PDF Fil http://get.adobe.com/dk/reader/
http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede eyvind Seniormester
26. juli 2013 - 22:21 #14
Denne backupvejledning er til win 7 men skulle også passe til win 8
Saxet fra et andet forum.
http://peecee.dk/upload/view/417300
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. juli 2013 - 22:46 #15
#14
Hvis det er den med rødt markerede du mener så er den ikke en pot p***, værd og kan under ingen omstændigheder erstatte en factory recovery der a er alt for mange ting der ikke virker.
http://gratisupload.dk/vis_billede/699533/
Avatar billede eyvind Seniormester
27. juli 2013 - 09:38 #16
Ok - jeg bruger den ikke selv, men fik den en dag anbefalet, af en som bruger den.

Jeg laver total backup med Acronis, og har gjort det i mange år.
(købe udgaven som kan lægge image på HD via USB).
Den køres fra CD så partitionen ikke er i brug.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2013 - 11:06 #17
#16 Der kan også vælges at man starter den med F11 under boot, så man ikke behøver cd i. Det valg vælges under installation af Acronis.
Skal man flytte et gammelt image over på en nyformateret disk skal cd medie selvfølgelig dog bruges.
Avatar billede eyvind Seniormester
27. juli 2013 - 11:32 #18
#17
Acronis har indbygget, at der kan laves en CD som kan håndtere det meste af programmets muligheder, på flere af mine computere/harddiske med Win og Linux
På den måde kan jeg lægge en backup ind på en anden computer med CD og image fra en USB HD. Dog skal computerne ikke være alt for forskellige, af hensyn til driverne.
Total backup og total indsættelse.

Men der er faktisk en jeg kender, som benytter Windows eget backupsystem til at lave total backup. Men nu har jeg vænnet mig til  at bruge Acronis. Tidligere brugte jeg Partition Magic og Drive Image fra Powerquest, som desværre er overtaget af symantec.
Avatar billede blopper Nybegynder
28. juli 2013 - 07:56 #19
Har søgt rundt på nettet de sidste par dage og det virker som en ordenlig omgang at skulle slette win 8, så tror sgu det ender jeg prøver at vende mig til det.

ka du ikk skrive et svar Poko1 så vi ka lukke den her tråd
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 08:08 #20
Samler ikke point. Luk dit eget i #10
se her en Win 8 der næsten kører som Win 7 sig til hvis du vil have hjælp.
http://java script: void(0);gratisupload.dk/vis_billede/699506/
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 08:24 #21
Avatar billede blopper Nybegynder
28. juli 2013 - 08:24 #22
ok har hentet Classic Shell, så nu minder det da lidt om win 7, direkte til desktop og med startknap.
Men en af grundene til jeg vil skifte er at jeg bestemt ikk syns jeg ka mærke jeg sidder med en i7 Quadcore 2.4, et Geforce 635M og 16 GB ram.
Har nemlig os en AspireOne 1.6 GHz atom 1 GB ram og må sgu indrømme jeg er temmelig skuffet over hvor lidt forskel der er i hastigheden, ved almindeligt brug.
har prøvet diverse oprydnings værktøjer og har fjernet nogen af alle de forskellige crap-programmer der følger med på en preinstalleret maskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 08:28 #23
#20 Kan ikke lige få link til at virke synes jeg.

Kører du videre med Win 8 og vil have den til at ligne Win 7 skal du hente Classic Shell så du får almindeligt skrivebord og startknappen tilbage:
http://www.eksperten.dk/guide/1552
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 08:36 #24
Ha fik ikke opdateret :-(
Poko1 er inde på det samme som jeg kan jeg se :-)

I øvrigt hører man jo også at i Win 8 vil man få en hurtigere computer end i win 7. Jeg har ikke personligt testet det, men det skulle være sådan.
Havde jeg købt en pc nu med Win 8 på, havde den også fået Win 7 udseende med det samme. Bruger man ikke en trykfølsom skærm, så har man ikke behov for "Metro" udseendet.
Det er jo også en tilvænnings sag skal dog siges.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 08:57 #25
Nej Windows 8 er bestemt ikke hurtigere end Windows 7. Ps. og den nye startmenu de skriver der kommer er efter min mening den værste gang crap jeg endnu har mødt! du bliver blot sendt til metro siden hvor du i nederste venstre hjørne skal trykke på en ned pil hvor du så kommer til en liste med alle dine programmer udført som ikoner. LOL.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 09:06 #26
Tak Poko1 for info. Troede faktisk der var gjort mere ud af den startknap i classic shell :-(
I den opdatering der er lavet til Win 8 nu, er det så bare classic shell som windows har lagt ind, eller er det noget de selv har udviklet?
Ved du det Poko1?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 09:13 #27
Søgte lige lidt på det og fandt det som der omhandler opdateringen.
http://www.b.dk/tech/ballmer-fik-jubel-for-start-knappens-genopstaaen
Knappen skulle ikke her blive som før, men når man bruger den.
Det skulle være en genvej til start-menuen.
Avatar billede eyvind Seniormester
28. juli 2013 - 09:28 #28
Jeg har to harddiske til samme bærbare computer Zepto 3215 32bit
Den ene har win7 og den anden er en win7 opgraderet til win8 og med classic shell så den fungerer som win7
Win8 starter væsentlig hurtigere op end win7
Der er også installeret "godmode" så alle indstillingerne kan findes hurtigt.
Meeen jeg bruger mest win7 og til gamle programmer sættes der en HD med win xp ind.
Avatar billede eyvind Seniormester
28. juli 2013 - 09:44 #29
Men se lige her.............det ligner da win7
http://peecee.dk/upload/view/417355/full
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 09:48 #30
Som du ser min Windows 8 er det eget layout. Jeg er i gang med at lave en fuldstændig vejledning.
som på min Udgave.
Og her et billede af  Prøveversionen. Af Win8.1-Blue

http://gratisupload.dk/vis_billede/699595/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2013 - 10:05 #31
Tak poko1 for det fine billede af hvordan den nye Win 8.1 ud :-)