Avatar billede loverduck Nybegynder
20. juli 2013 - 08:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mobilmaster

Hej Alle.
Jeg har et lidt nørdet spørgsmål omkring celleinformation på mobilmaster.
Det er forholdsvis kendt at alle mobil master udsender celleinfomationer f.eks. højen 4G betyder at masten står på højen og sender mod syd øst (eller syd) på GSM netværket.
Alle master kan findes på mastedatabasen.dk

Men jeg kunne godt tænke mig lidt mere detaljeret information omkring hvilken retnong en given mast sender i.
På maste databasen kan jeg se masten fra tidligere på "højen" men ingen retninger.

Findes der nogen retningslinjer for hvilke master man bliver  fanget af når man bevæger sig i et område med flere master.
Jeg forestiller mig at det må have noget at gøre med feltstyrken på signalet - altså hvis man bevæger sig direkte mod en mast vil det være mere sikkert man rammer denne mast end hvis man kommer forbi en fra siden?

Håber nogen kan henvise til litteratur/websider.

Anders
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. juli 2013 - 09:07 #1
Det er muligt jeg tager fejl, men jeg tror de generelt udsender i cirkel (så har jeg taget forbehold for undtagelser der bekræfter reglen), altså at der ikke er en bestemt retning.

Jeg forestiller mig at det må have noget at gøre med feltstyrken på signalet - altså hvis man bevæger sig direkte mod en mast vil det være mere sikkert man rammer denne mast end hvis man kommer forbi en fra siden?

Jeg er enig i du normalt vil skifte til den mast med kraftigst signal (som din udbyder har) på din enhed/pc.
Ser du mit første svar, så ophæver det din teori om at en mast udsender minder signal til siden (hvad er siden i en cirkel ?).

Det er som sagt hvordan jeg mener det generelt fungere, jeg har ingen konkrete henvisninger ved hånden, så jeg følger lidt med og ser om nogen skyder mine teorier/meninger ned med konkrete henvisninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2013 - 09:45 #2
der er en delvis retning på antennerne. Min nærmeste mast er fx orienteret, så den er kraftigst væk fra min bopæl (der ligger et tæt bebygget område på den anden side af masten).

Men da telefirmaer deler maste så vil det være meget krævende at alle (der er kun tre tilbage, da telia og telenor samarbejder) udbydere indlagde kort med sendestyrke i forskellige retninger, inkl et højdekort der også havde bygninger og skovarealer med.

Hvis du ringer til teknikere hos din udbyder kan du dog normalt godt få oplyst en enkelt sendemasts primære retning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. juli 2013 - 12:20 #3
Tak #2, så er det åbenbart en mellemting mellem cirkel og rent retningsbestemt.

Nu ved jeg ikke hvad formålet med spørgsmålet er, men hvis det er at opnå bedst mulig signal hjemme/et bestemt sted, så kan jeg anbefale dig at købe en udendørs retningsbestemt antenne med indbygget forstærker (gerne 10 DB).

Du kan jo så være ligeglad med primære senderetninger, det der er interessant, er at opnå bedst mulig forbindelse og der er det blot, at afprøve antennen rettet mod de nærved liggende master, for at finde den der giver dig det bedste signal.
Avatar billede loverduck Nybegynder
04. august 2013 - 11:11 #4
hej
Tak for svarene.

Grunden til spørgsmålet er lidt besværligt.
Vi sad og undrede os over dommen mod Rasmus Trads og Kurt Thorsen for en del år siden. Et af beviserne var at politiet kunne påvise at de to fyre havde brugt deres telefoner på netop de adresser, hvor den færmøse underskrift skulle være foretaget.
Vi har trævlet alt offentligt materiale igennemen - Ja sig bare vi ikke har noget liv....

Men tak for jeres deltagelse.
Avatar billede loverduck Nybegynder
04. august 2013 - 11:12 #5
#2 vil du ikke lige skrive en komment, så jeg kan give point...
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2013 - 12:03 #6
hvis en mobil er registreret på 3 eller flere master, så er det ret enkelt ud fra signalstyrken på de 3, at finde den præcise placering.
Det sker så ikke ude på landet - men netop i byområder med mange master er det let.