Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 08:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC reboot uden BSOD

Hej

Jeg har et problem der virkelig har testet min viden om computere.
Min stationære begyndt for ca. 14 dage siden pludseligt at genstarte ud af det blå, uden nogen BSOD.
Har tjekket loggen om der skulle ligge nogen jeg bare ikke så komme op på skærmen, men det gør der ikke.

Når den har genstartet, så starter den nogle gange helt op og andre gange har den enten nulstillet mine BIOS settings for CPU'en og nogle gange harddisk setup og andre gange bare slået en kerne fra (men det har den tidligere gjort så er ret sikker på at det ikke har noget med dette at gøre).

Jeg har opdateret til sidste nye BIOS version (som så er en BETA) for at se om dette ville afhjælpe problemet, men har det ikke.
Jeg har kørt en ram test, men fandt ingen fejl der.
Jeg har kørt en CPU burnin test på normal, high og very high, men heller ingen fejl der.
Jeg har kørt en burnin på mit GPU og det gav heller intet resultat.

Så min tanke var, at det enten var den SSD mit OS lå på, som spasmede ud en gang imellem ud af det blå (selvom jeg synes jeg burde få en fejlmelding på dette hvis det var) eller også er det min strømforsygning der er ved at gå sig en tur.

Jeg har haft den inden ved dinpcpartner og se om de kunne finde ud af hvad problemet var, men de kunne ikke få problemet til at opstå og de har kørt de samme tests på maskinen, som jeg har nævnt ovenfor.

Problemet er at det det kan ske under opstart, 5min efter opstart eller flere timer efter, det lader til at komme total random.. og nogle gange gør den det mange gange i træk med kort mellemrum og andre gange gør den det kun en enkelt gang og så går der lang tid igen.

Ps. Har også opdateret mine SSD'er med sidste nye firmware, men har heller ingen positive resultater givet på problemet.

Specs på maskinen:
OS: Windows 8 Pro 64 (fuldt opdateret)
MB: ASUS Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II X4 955 3.2GHz
GPU: ATI Radeon HD 5870 4852MB
RAM: 8GB DDR 3
HDD1: Samsung SSD 840 PRO Series
HDD2: Samsung SSD 840 PRO Series
HDD3: SAMSUNG HE753LJ
HDD4: SAMSUNG HE753LJ
HDD5: OCZ-VERTEX3
Skærm1: Samsung Syncmaster P2450
Skærm2: Samsung Syncmaster 226BW

Systemet kørre desværre IDE setup pt da jeg ikke kunne få XP til at køre ACHI under installation og skulle have XP ind for at kunne installere win 8, da det åbenbart var en opgradering jeg havde fået mig tilkøbt :), men den har kørt sådan længe så tror heller ikke dette har noget med problemet at gøre.

Håber i kan hjælpe

mvh
Niels
Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 08:51 #1
Må hellere lige få dette tilføjet.
Min PC er koblet op til en UPS (har prøvet at køre uden om denne, men har heller ikke hjulpet). Jeg slukker totalt for strømmen om nattenl, da der jo ikke er nogen grund til at lade det være tændt.
Her til morgen ville jeg lige starte maskinen op så tændte for strømmen, men fik ingen reaktion fra maskinen, overhovedet, da jeg trykkede på power knappen.
Jeg lod den så bare lige stå mens jeg fandt min bærbare frem for at skrive herind til jer og pludseligt efter et par minutter så startede maskinen op af sig selv.
Så den kører pt og har ikke genstartet endnu (ca 30-45 min inde).

Tyder dette ikke på at det er strømforsygningen(PSU'en) der er ved at gå sig en tur?

PSU: Corsair HX 620W
Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 08:53 #2
Rettelse, den genstartede lige. Ville gerne have editet det ind i ovenstående, men kan jeg ikke. :)
15. juli 2013 - 08:58 #3
... du har jo en del 'isenkram' i dyret ... prøv uden så mange HD'er ?
Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 09:52 #4
Har slået HDD: 2,4 og 5 fra til at begynde med, og den lavede en reboot under opstart, inden den nåede til windows loading da jeg startede op, og hang så i BIOS flash screen og måtte tage strømmen helt for så at starte op igen.
Avatar billede tombo Nybegynder
15. juli 2013 - 16:08 #5
Nu har jeg forsøgt med kun OS SSD'en (HDD1 som nævnt i OP), men den gør det stadig. Den gjorde det lige for 5 min siden fra idle tilstand på skrivebordet og flere gange da jeg ville starte den op igen.
Nogen bud på hvad problemet skyldes?
Eller forslag til andre ting jeg skal prøve?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2013 - 16:44 #6
Windows 8 har vel også som de andre systemer 2 værktøjer til at tjekke installationen.
De skulle hedde chkdsk og sfc /scannow.
http://www.eightforums.com/tutorials/6221-chkdsk-check-drive-errors-windows-8-a.html
http://www.eightforums.com/tutorials/3047-sfc-scannow-command-run-windows-8-a.html
PS Har ikke selv Win 8, så derfor disse to links :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2013 - 16:45 #7
Når du kører sfc /scannow (husk mellemrum), så hav Win 8 disken i drevet.
Avatar billede tombo Nybegynder
16. juli 2013 - 18:39 #8
Ville gerne køre en installations tjek, men lige her til aften har jeg det problem at den er begyndt at genstarte allerede inden jeg når til windows boot delen.. så tror heller ikke at det er windows delen der fejler, men et stykke hardware et sted.
Og lige nu reagere den slet ikke på at man trykker på powerknappen.. men der er lys i motherboardet.. så er kommet i tvivl omkring min PSU teori.
Avatar billede tombo Nybegynder
15. maj 2014 - 14:42 #9
Løsning fundet, det var en defekt PSU