Avatar billede thezimzter Nybegynder
11. juli 2013 - 14:54 Der er 13 kommentarer

Årstal

Hej.

Jeg har et regneark, hvor jeg har celler i dato format hvor datoen står som "DD-MM-ÅÅÅ". Jeg vil gerne formatere cellen, eller trække indhold til en anden celle, så jeg ender med en cellerække UDEN dato og måned, men kun med årstal. Jeg har forsøgt med "=HØJRE(A2;4)", men ender her med et tal der er lig de sidste 4 cifre i cellen, hvis man formatere den væk fra dato og over til et tal.

Hjælp :-)
Avatar billede thezimzter Nybegynder
11. juli 2013 - 14:54 #1
Det er naturligvis "DD-MM-ÅÅÅÅ" som er formatet :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2013 - 14:57 #2
hvis dato er i B1, så
=ÅR(B1)
i cellen med kun årstal
Avatar billede thezimzter Nybegynder
11. juli 2013 - 15:02 #3
Hej Claes

Når jeg bruger den formel, på en celle der indeholder: "20-05-2010", så skriver den anden celle "1905". Og det gør den uanset hvilken dato jeg prøver den på. Men det jeg skal sikre er, at jeg står tilbage med en celle der KUN indeholder årstallet og IKKE kun viser en formatering der viser årstallet. De reelle data i cellen skal kun være årstal.
11. juli 2013 - 15:07 #4
ÅR()-funktionen returnerer en talværdi for årstallet. Cellen må ikke formateres som dato, så giver den nemlig det resultat, du nævner: 1905.

Så formater cellen som tal, og du har årstallet - 2010.
11. juli 2013 - 15:10 #5
Husk forøvrigt at få afsluttet dine spørgsmål. Du har en lang række åbne spørgsmål - de fleste ret gamle.

http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/thezimzter
11. juli 2013 - 15:14 #6
Når du indtaster ÅR()-funktionen i en ny ubrugt celle, vil den som standard blive vist formateret som tal.

Dit problem er kun opstået fordi cellen må have arvet en dato-formatering fra en tidligere indtastning.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. juli 2013 - 15:22 #7
Eller:
Formater den oprindelige celle - Brugerdefineret - ÅÅÅÅ
Avatar billede thezimzter Nybegynder
11. juli 2013 - 15:22 #8
Hej Erik

Tak for svar - jerg kan godt få den til at gøre det i et nyt ark, hvor jeg taster data. Men jeg har fået tilsendt et ark, og uanset hvordan jeg formaterer tingende så kommer den med 1905... Idéer?

Og ja, der ligger nogle gamle, men der kom vist aldrigt rigtigt svra - jeg tjekker dem lige.
Avatar billede thezimzter Nybegynder
11. juli 2013 - 15:23 #9
Hej Vejmand, men formateringen fjerner ikke den overskydne data, hvilket er formålet.
11. juli 2013 - 15:30 #10
#8
Det kan kun ligge i formateringen.

Er der evt. nogle makroer i projektmappen?
Kan du uploade filen - evt. på gupl.dk - så vil jeg kigge på det.
19. juli 2013 - 11:04 #11
Så mistede du åbenbart også interessen for dette spørgsmål uden at afslutte det - ligesom alle dine tidligere.

Eller du er måske stadig ved at undersøge dine tidligere spørgsmål??? (#5 - #8)
Avatar billede thezimzter Nybegynder
29. juli 2013 - 14:20 #12
Tak for hjælpen! Men hvordan får jeg tildelt pont?
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2013 - 14:34 #13
Du skriver hvem du ønsker at tildele point.
Og så sender de et svar, som du efterfølgende accepterer.
Her kan du se, hvordan du accepterer et svar: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo