Avatar billede thule1945 Nybegynder
06. juli 2013 - 09:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opstarts problemer

Jeg har en HP Pavillon m8000 stationær PC som har virket fint indtil nu.
I går mens jeg arbejdede med pc´en stoppede den og der kom en blå skærm og det var nødvendig at genstarte. Under opstarten (efter få sekunder) stopper pc´en og der står øverst i venstre hjørne "A disk read error occurred" press ctrl+alt+del to restart.

Hvergang jeg genstarter sker det samme. Hvad gør jeg?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2013 - 11:11 #1
boot på windows-cd.
i reparer/konsol starter du chkdsk med parametre
chkdsk c: /r /b

derefter skal du boote en gang til på cd, og bede den om at reparere windows (i fald en fil eller to er defekte).

Og du skal seriøst overveje at skifte harddisken - det er ikke en fejl, der kan ignoreres, og det bliver ikke bedre med tiden.
Avatar billede thule1945 Nybegynder
07. juli 2013 - 10:22 #2
Hej Claes57,  tak for svar, mit problem er at min win 7 er en opgradering og jeg kan derfor ikke boote fra denne!!
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juli 2013 - 10:31 #3
du skal kunne boote fra dvd alligevel.
Hvis bios ikke er sat til at boote fra cd og derefter harddisk, så tryk på F8 under start. Du skulle så få en boot-menu, hvor du kan vælge start fra cd.

Hvis det glipper, så prøv at starte i fejlsikret tilstand uden netværk. Hvis den kan starte, så kør kommandoen der (chkdsk skal skrives i en kommandoprompt (dos-vindue), og maskinen skal genstartes før chkdsk går i gang).
Avatar billede thule1945 Nybegynder
21. juli 2013 - 18:54 #4
P.G.A. ferie har jeg ikke kunnet svare før nu, men dit forslag med fejlsikret tilstand virkede perfekt og jeg har nu gang i PC´en igen.

Bent