Avatar billede shadow78 Nybegynder
24. maj 2013 - 22:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har klonet med Clonezilla. Ny partioner passer, men fremstår som RAW?

Jeg har klonet min 1 TB harddisk over på min 2 TB HD med Clonezilla. Den har propotionelt forøget partionerne, så de passer på den nye disk.

Jeg forstår dog ikke hvorfor alle partionerne nu står som RAW, når jeg booter på den gamle disk.

Jeg har forsøgt, at boote på den nye, ved at koble den gamle fra og sætte det op i biosen og jeg får bare "inge operativ system" beskeden.

Har jeg klonet forkert, eller skal jeg gøre mere ved den nye disk/partioner, siden den ikke bare kan boote fra den nye?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2013 - 23:25 #1
Det er gået helt galt med den kloning. RAW betyder at windows ikke kan læse disken. Muligvis fordi den har mistet partitionstabellen.
Avatar billede thov Forsker
25. maj 2013 - 01:25 #2
Avatar billede shadow78 Nybegynder
25. maj 2013 - 07:23 #3
Så forsøgte jeg mig med, at clone disk til disk for 3. gang og fik en næsten clon ud af det. Dog 2 ting.

1. Alle partioner er blevet dobbelt så store, undtagen boot partionen (den forbliver på samme størrelse som den gamle disk)? Hvorfor? (Går fra 1 TB til 2TB disk).

2. Når jeg forsøger, at boote fra den nye disk, så får jeg en fejl melding om, at "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:
a) Insert your Windows installation disc and restart your computer. (PS. jeg købte pc'en med vista på for 2 år siden, mener ikke jeg fik windows med??)

b) Choose language settings.

c) Click repair your computer.

Info: The selected intry could not be loaded because the appplication is mission or corrupt.

Can man evt. lave en "boot" disk og køre den? og slippe for, at finde en vista CD?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2013 - 07:49 #4
Fik du oprettet og afprøvet det klone program jeg henviste til i den anden tråd jeg henviste til?
Avatar billede shadow78 Nybegynder
25. maj 2013 - 08:07 #5
Hej, ja, det virkede ikke. Programmet nægtede at klone. Desvære.
Avatar billede shadow78 Nybegynder
25. maj 2013 - 10:39 #6
Downloadede og oprettede en Vista repair disk og så virker det. Nu undre jeg mig bare over, at under "denne computer" står C drevet som 18 GB ledig og under diskmanagment kan jeg se, at der burde være meget mere plads?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2013 - 11:45 #7
Har nu set, at 220661 henviste til DiscWizard som er Acronis. Det burde virke. Men videoen viser et eksempel med cloning til en disk på mere end 2TB. Måske kan man bare se sig selv tilrette?
Ellers kan du gøre noget helt andet med DiscWizard. Du kan lave et
Image af partitionerne , et af gangen. Formatere den nye disk og derefter kører image ind, med Image af C-drevet først naturligvis.

Eller kun lave et image af C-drevet og derefter simpelhen oprette partitioner og kopiere de andre data over.
Avatar billede shadow78 Nybegynder
25. maj 2013 - 11:59 #8
Sagen er hermed "løst".

Jeg byttede min 3 TB til en 2 TB.

Problemet med, at diskestørrelsen på C drevet blev vist forkert blev løst som beskrevet som på linket.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&docname=c00870036

220661 - Hvordan tildeler jeg dig point for din hjælp :)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2013 - 12:35 #9
Byttede 3TB til 2TB?
Men du skriver:"Jeg har klonet min 1 TB harddisk over på min 2 TB HD med Clonezilla." ???
Nå men 220661 lægger selv et svar, som du efterfølgende accepterer.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2013 - 14:23 #10
Tak for det.

Som Off-line39 skriver kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke skulle virke. Da jeg brugte et tilsvarende program fra Acronis, hed programmet Maxblast5, og der virkede det fint.
Da den nye disk var 300 gb større end den gamle blev c drevet identisk størrelse, men de to andre blev større med den factor som drevstørrelsen var på. Men det virkede uden problemer.
Avatar billede thov Forsker
25. maj 2013 - 17:00 #11
Diske over 2, 2Tb giver problemer, så hvis den nævnte 2Tb disk i virkeligheden var på 3Tb, er vi allesammen blevet vildledt.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2013 - 18:48 #12
#11
Ja det er jo det:)
Avatar billede shadow78 Nybegynder
26. maj 2013 - 09:09 #13
Beklager forvirringen.

"220661" spurte ind til en andne tråd hvor jeg havde udfordring med en 3 TB HD:
http://www.eksperten.dk/spm/981515

Byttede den HD til en 2 TB, men oplevede fejl, da jeg klonede. Derfor denne tråd.