Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 13:25 Der er 12 kommentarer

FTP timeout - Netværksharddisk

Hej,

Jeg sidder og undrer mig meget over, at min FTP-client på min kærestes Windows computer, brokker sig over at tilkoble vores NAS, når min Mac computer, uden problemer, vil koble på.
Når jeg tjekker om port 21 er åben, står der på min Mac, at den er åben og det hele fungerer. Hvis jeg gør det samme på Windows computeren, står der at den ikke kunne se port 21 - pga. "Connection timed out".
Jeg har prøvet at bruge Cyberduck (som jeg bruger på Mac) og Filezilla - ingen af dem virker.

Er der nogle kloge hoveder, der ved hvad problemet kan være?

Mvh.

P.S. Jeg har ikke den store erfaring omkring alt det her FTP halløj endnu, så bær over mig, hvis jeg skal have noget udpenslet :-).
Avatar billede sonalias Seniormester
03. maj 2013 - 14:42 #1
FTP bruger både port 20 & 21

ftp-data        20/tcp    File Transfer [Default Data]
ftp-data        20/udp    File Transfer [Default Data]
ftp              21/tcp    File Transfer [Control]
ftp              21/udp    File Transfer [Control]
Avatar billede kgkg Nybegynder
03. maj 2013 - 14:51 #2
Det lyder som om at det er et rettighedsproblem eller en firewall der driller.

Kan du pinge IP adressen som din NAS har, fra kærstens computer.

Har du oprettet en konto på NAS'en med det samme brugernavn og password, som det kærsten logger ind på sin computer med?
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 14:59 #3
Tak for dit svar!

Hvordan pinger jeg en ip-adresse, og hvad betyder det?

Den konto jeg prøver at logge ind med, er den samme som jeg bruger på min mac. Jeg har også oprettet en anden konto, hvis problemet skulle være, at man ikke kunne være logget ind på to forskellige computere af gangen.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. maj 2013 - 15:09 #4
du kan ikke tilgå den nas som et Windows share, altså sikkert i webinterfacet lave en delt folder og tilgå den:

\\ip_på_nas\sharenavn ?
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 15:59 #5
Nej, browseren på windows vil slet ikke acceptere ftp://ip_adresse_på_nas/mappenavn
Hvis jeg forstod det rigtigt :-)?
Avatar billede kgkg Nybegynder
03. maj 2013 - 16:48 #6
Web interfacet, dvs. administrations siden, tilgår du ved at skrive http://nas_ip i din browser.

Skulle vi ikke starte med at få at vide hvilken NAS det er som du har, så vil det være lidt nemmere at guide dig.
Avatar billede jokkejensen Novice
03. maj 2013 - 16:50 #7
"Skulle vi ikke starte med at få at vide hvilken NAS det er som du har, så vil det være lidt nemmere at guide dig. "

Altid en go' start. :)

men syntes selv at Windows shares, hvis muligt, ville være at foretrække end ftp.
Avatar billede lclemens Nybegynder
03. maj 2013 - 17:17 #8
Hvordan er netværket sat sammen?
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
03. maj 2013 - 22:01 #9
Jeg har en Synology DS213, (web interface versionen hedder DSM 4.2-3211).
Men problemet forekommer kun på Windows pc'en, hvilket jeg synes er mærkeligt?

Netværket er sat sammen på den måde, at jeg har et kabelmodem fra Stofa, hvor jeg har en Cisco EA4500 koblet på. Derpå sidder min Synology NAS :-).
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. maj 2013 - 09:44 #10
kabelmodemmet, er det også en router (som ikke er sat i bridge-mode), således du har to routere kolbet på?

Nu fisker jeg så efter, hvordan hendes computer er koblet på i forhold til dig og nas'en
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. maj 2013 - 09:49 #11
Jeg fik nemlig den tanke, at hun sidder direkte bag stofa-enheden, hvor du og nas'en sidder gem længere væk bag cisco'en.
Avatar billede RonnieFaust Nybegynder
04. maj 2013 - 12:20 #12
Nej, kabelmodemmet er godt nok en router, men den er sat i bridge mode.
Begge computere er koblet på Cisco'en :-).