Avatar billede tbsandau Novice
23. april 2013 - 22:10 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Opstartsfejl i Windows 7 - Hvordan redder jeg nin data?

Hej.

Jeg håber jeg har valgt den rigtige kategori, eller der er en god sjæl som kan hjælpe mig :-)

Mit problem er at min computer ikke vil starte op (Windows crasher). Jeg har prøvet alverdens ting, uden resultat...
Derfor er jeg nu ude i, hvordan jeg redder min data på min harddisk. Det er en harddisk med to partitioner...

Kan man pille harddisken ud (bærbar pc) og så få et kabel, så den kan fungere som extern harddisk i en anden computer. Eller hvad gør jeg?

Håber nogle kan hjælpe :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. april 2013 - 22:47 #1
Kan købes her:

http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/harddisk-kabinet/usb-2.0-sata-harddisk-kabinet-(2,5-hdd)-sort.asp

Hvis du vil undgå at tage harddisken ud, kan du via en anden pc hente en gratis version af Linux og installere det på en cd eller usb stick, som kan boote din pc. Så kan du se dine filer og overføre dem til et andet drev. Evt. til den anden partition, inden du formaterer den første.

http://www.ubuntu.com/download

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. april 2013 - 22:58 #2
Avatar billede tbsandau Novice
23. april 2013 - 23:03 #3
Indtil videre tak :-)
Hvad med det her produkt. Vil det virke? http://www.olsens-it.dk/adaptere-bokse-mm/427-usb-til-sata-converter-med-harddisk-boks-6922255278727.html - computeren er fra 2011, så mon ikke det er sata?

Er Linux kompliceret?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2013 - 23:12 #4
Kender ikke det produkt du linker til, men har selv denne her, som kan bruges til alle diske:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CIaXzaXZ4bYCFfN4cAodJk8AfQ
Når man har hentet Ubunto og lagt den på enten en cd eller en usb pind, kan man når den booter op vælge at prøve Ubunto:
http://beginlinux.com/images/desktop/ubuntu/ubuntu1010_livecd2.gif
Du vil et billede der ligner dette og her vælger du at prøve Ubunto.
Ubunto køres så helt fra cd skiven og den loades til et skrivebord, hvor du kan tilgå drevene.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. april 2013 - 23:15 #5
Ja, når den er fra 2011 er det SATA.

Jeg er ikke stærk i Linux, men hvis det kun drejer sig om at se sine filer og overføre dem, er det lige så brugervenligt som Windows.

Det, jeg har haft mest bøvl med, er at få de seneste versioner til at køre på min pc fra 2010.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2013 - 23:16 #6
PS Jeg har før prøvet at handle med den side du refererer til.
På siden stod at den vare jeg bestilte var på lager, men når ordren var bestilt, fik jeg hurtigt en mail om at det var det så ikke alligevel. Så er du advaret.
Avatar billede tbsandau Novice
23. april 2013 - 23:27 #7
Det er sku godt der er nogle vågne kloge mennesker vågne nu :-) den er smart den du linker til 220661!!
Er ved at hente Linux - og så vender jeg lige tilbage. I kan evt smide et svar, så i kan få nogle point ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2013 - 23:43 #8
Venter lige til du har prøvet Linux.
Avatar billede tbsandau Novice
23. april 2013 - 23:59 #9
Jeg melder tilbage så... Jeg er ved at overføre filer nu. Meget bemærkelsesværdigt har der været fejl i to af de filer jeg har forsøgt at overføre. Begge filer ligger i en mappe på skrivebordet. Så tror lige jeg prøver at slette de to filer gennem Linux, det kunne jo være dem der fik Windows til at gå helt kold. Det gør jo nok ikke nogen skade ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2013 - 00:01 #10
Kommer på igen i morgen eftermiddag. Godnat.
Avatar billede tbsandau Novice
24. april 2013 - 08:28 #11
Så er der liv i pcen igen, efter en reinstallation. Og vigtigst af alt, det meste data blev reddet! Det var kun nogle enkelte filer den ikke kunne overføre (20-30 ud af 7200, i alt 52gb).

Jeg siger mange tak for hjælpen!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. april 2013 - 10:20 #12
Det er dejligt, når man kan få skidtet til at virke.
Venlig hilsen
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2013 - 15:42 #13
Velbekomme.
Super dejligt du fik så meget kopieret ud.