Avatar billede berner5300 Nybegynder
14. april 2013 - 20:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Beregning af strømforbrug

Hej eksperter

Jeg vil gerne spørge jer om hvordan man beregner strømforbruget på sin computer. Jeg har bygget den selv og ved ikke hvordan man kan regne det ud.

Har i en formel eller en anden smart måde?

Mine specifikation er:
http://billedeupload.dk/images/1kmEB.png
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. april 2013 - 21:14 #1
Hej, Berner5300.

  En hurtig tommelfinger-udregning giver dig fint plads til et ekstra GTX660 så du kan køre noget SLI.
  Ellers kan du gøre som jeg og helgardere med en Corsair AX860i.

De bedste hilsner
Avatar billede berner5300 Nybegynder
14. april 2013 - 22:55 #2
CRKrogh

Jeg spørger om strømforbrug, fordi jeg gerne vil vide hvad det koster at have den oppe at køre i en time.

- berner5300
Avatar billede jensenjs Juniormester
14. april 2013 - 23:20 #3
Du kan købe elmåler, de koster ikke så meget.
Jeg har brugt den til at måle samtlige apparaters forbrug så jeg kunne sem hvad der kunne arbejde samtidig uden sikringerne røg.
Og et eller andet sted har jeg tallene for min Stationære, men det roder for øjeblikket :-)

Min lidt ældre stationære
PSU 650W
CPU Intel Core2 6300 1.86 Ghz
Ram 6GB (Kingston)
HDD 5 stk+2*eSata
Grafikkort lav/mellem prisklasse
Skærm 21.5" touch

Jeg kan ikke huske hvor meget det var med top belastning, men det var ikke voldsomt, men nyere hardware trækker sikkert mere.
Jeg tror det var omkring 2-300W ved topbelastning.
Men er ikke sikker.

Men en ting ved jeg dog, der er under 3W i dvale.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2013 - 09:48 #4
Hej igen.

  Du kan godt opstille nogle tommelfinger-regler for, hvor meget de enkelte dele trækker, men du skal samtidig kende virkningsgraden af din PSU. Men mindre den er 80+ Platinum-certificeret, kan det være hvad som helst fra 60% og op - det vil påvirke det samlede resultat betydeligt. Den eneste måde, du får et retvisende billede af det samlede forbrug på systemet, er med en måler, som #3 er inde på.

/Carsten
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. april 2013 - 10:04 #5
4#
Korrekt med PSU. Jeg skiftede den gamle PSU ud i Januar med en
OCZ 700W ModXStream Pro (jeg skrev godt nok 650W men der er 700W)
http://ocz.com/consumer/psu/modxstream-pro-500w-700w-power-supply

Og jeg er overrasket over dens ydelse, stabilitet og evne til at tilpasse sig de forhold der hele tiden ændre sig under brug.

Jeg havde godt nok læst anbefalingerne på proshop.dk hvor jeg også købte den fra, jeg er positivt overrasket.
Avatar billede rawdid Praktikant
15. juni 2013 - 23:38 #6
Det helt forsimplede svar på dit spørgsmål: forbrug i kilowatt * antal timer den står tændt i døgnet * pris pr. kilowatt-time.
Så vidt jeg husker koster en kilowatt-time omkring 0,40 kr.

Men det der ofte kan være trickey ved beregningen er at strømforbruget kan svinge hvilket eksempelvis er tilfældet ved en affugter ( http://vandskadehjaelp.dk/affugter-stromforbrug ) og vist nok også computere...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. juni 2013 - 10:35 #7
#6
En del af min pointe - del varierer forbruget meget fra tomgang til f.eks. 3D-spil, dels skal PSU'en virkningsgrad tages med.

Dog ser det ud som om spørger bare lader spørgsmålet stå ubesvaret...
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2013 - 11:54 #8
Tag springet, køb en strømmåler (jeg har 3, en hjemmelavet)
Sæt den i stikkontakten.

Tilslut så diverse enheder du forventer at bruge inden for en måned.

Brug nu opsætningen som du fremover forventer at bruge den.

Aflæs måleren.

Ønsker du at finde det daglige gennemsnits forbrug, så divider med det antal dage den har stået.

Bedøm selv derefter om det er noget du vil fremover.

Og i nogle(de fleste) målere har du mulighed for også at indsætte prisen pr. kilowatt, så du får prisen udregnet på forbruget hele tiden.

Og så ser vi gerne at du deltager lidt i dit eget spørgsmål, eller afslutter det.
Avatar billede berner5300 Nybegynder
16. juni 2013 - 14:53 #9
Jeg har nu været ude og købe en strømmåler :)
Så i må gerne smide svar ;)
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2013 - 15:32 #10
svar