14. april 2013 - 01:20 Der er 1 kommentar og
1 løsning

HJÆLP - til at sætte farve og andre attributter for tabellen i dette XML-job (?)

HEJ,

Indledningsvis:

Dette er mit andet XML-job nogensinde i HTML/JAVASCRIPT (?) . Så bær over med mig hvis det er forkert placeret. (Og det første var betydeligt enklere for jeg ved ikke for hvor mange måneder siden (suk)! )

Det jeg skal lave er et "GANTT-kort", men lodret. Startende fra 08:00 --> 24:00 for MANDAG --> SØNDAG for et år.

Kolonne 0 er tiden fra 08:00 i spring på 15 minutter (giver 65 rækker).
Kolonne 1 er MANDAG, Kolonne 2 er TIRSDAG..... kolonne 7 er SØNMDAG.

Så jeg søgte på nettet og fandt scriptet / HTML-koden vist nedenfor.
Men jeg har brug for at hver element i XML-koden har en attribut
(nemlig farven)

Eksempel:

<final>
    <klokke>08:00 - 08:15</klokke>
        <Mandag>Uruguay</Mandag>
        <Tirsdag>Uruguay</Tirsdag>
        <Onsdag>4</Onsdag>
        <Torsdag>Argentina</Torsdag>
  <Fredag>2</Fredag>
  <Lordag>Abekatte</Lordag>
  <Sondag>Abbekatte</Sondag>
</final>

DEL AF XML-filen;

(XML Filen er også hentet fra nettet og er lokalt tilpasset, så derfor de lidt undelige navne/tekster i filen). Jeg vil gerne have en attribut på hvert element i XML således at den ser sådan ud:

<final>
    <klokke color="white">08:00 - 08:15</klokke>
        <Mandag color="white">Uruguay</Mandag>
        <Tirsdag color="white">Uruguay</Tirsdag>
        <Onsdag color="red">4</Onsdag>
        <Torsdag color="white">Argentina</Torsdag>
  <Fredag color="white">2</Fredag>
  <Lordag color="white">Abekatte</Lordag>
  <Sondag color="white">Abbekatte</Sondag>
</final>

Farven COLOR er her vist som WHITE man skal for hvert element være variabel.

1:)
Hvordan får jeg denne attribut inkluderet i XML-filen ?

Her er HTML-koden, som henter og viser/behandler XML-filen:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/tr/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>

<title>TEST 001 </title>

<style type="text/css">
html
{
    background-color:    #cccccc;
}

body
{
    background-color:    #eeeeee;
    font-family:        Verdana;
    font-size:    12px;
    margin-top:    0px;
    margin-left:    0%;
    margin-right:    0;
    border:        3px groove darkred;
    padding:    5px;
}
h1
{
    text-align:    left;
    font-size:    1.5em;
    font-weight:    bold;
}
h2
{
    text-align:    left;
    font-size:    1.1em;
    font-weight:    bold;
    text-decoration:    underline;
}
.buttons
{
    margin-top:10px;
}
table
{
    table-collapse:        collapse;
    border-spacing:        0;
}
td
{
    border:        1px groove black;
    padding:  0px;
    width:        120px;
    font-family:    Verdana;
    font-weight:    none;
    font-size:    12px;
    text-align:    center;
    height:        20px;
}

th
{
    border:        1px groove black;
    padding:    7px;
    width:        120px;
    font-family:    Arial;
    font-size:    12px;
    text-align:    center;
}

.ctr
{
    text-align:            left;
}
.ctr1
{
    text-align:    right;
    font-family:    Garamond;
    font-size:    8px;
}
</style>

<script type="text/javascript">
var xDoc;
//
// verify that browser supports XML features and load external .xml file
//
function verifySupport(xFile)
{
    if (document.implementation && document.implementation.createDocument)    // this is the W3C DOM way, supported so far only in NN6+
    {
        xDoc = document.implementation.createDocument("", "theXdoc", null);
    }
    else
    if (typeof ActiveXObject != "undefined")                                // make sure real object is supported (sorry, IE5/Mac)
    {
        if (document.getElementById("msxml").async)
        {
            xDoc = new ActiveXObject("Msxml.DOMDocument");
        }
    if (xDoc && typeof xDoc.load != "undefined")                            // load external file (from same domain)
    {
        xDoc.load(xFile);
        return true;
    }
    else
    {
        var reply = confirm("This example requires a browser with XML support, such as IE5+/Windows or Netscape 6+.n nGo back to previous page?");
        if (reply)
        {
            history.back();
        }
    return false;
}

// Draw table from xDoc document tree data

function drawTable(tbody)
{

var tr, td, i, j, oneRecord;

    tbody = document.getElementById(tbody);
//
//    node tree
//
    var data = xDoc.getElementsByTagName("worldcup")[0];
//
// for td class attributes
//
    var classes = ["ctr","ctr1","ctr","ctr","ctr","ctr","ctr","ctr","ctr"];

    for (i = 0; i < data.childNodes.length; i++)
    {
//
// use only 1st level element nodes to skip 1st level text nodes in NN
//
        if (data.childNodes[i].nodeType == 1)
        {
//
//            one final match record
//
            oneRecord = data.childNodes[i];
            tr = tbody.insertRow(tbody.rows.length);

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("klokke")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Mandag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Tirsdag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Onsdag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
//            td.setAttribute("backgroundColor","white");
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Torsdag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Fredag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Lordag")[0].firstChild.nodeValue;

            td = tr.insertCell(tr.cells.length);
            td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
            td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Sondag")[0].firstChild.nodeValue;
        }

function init(xFile)
{
    if (verifySupport(xFile))                            // confirm browser supports needed features and load .xml file
    {
        setTimeout("drawTable('matchData')", 1000);        // let file loading catch up to execution thread
    }
</script>
</head>

<body onload="init('worldCupFinals.xml')">

<h1>Dette er en overskrift <BR><BR><BR><BR>123456</h1>

<hr />

<table id="cupFinals">
    <thead>
        <tr>
            <th style="width: 120px;">KLOKKE</th>
            <th style="width: 120px;" style="background: lime;">MANDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>11-Maj-2012' );
                </script>
            <th style="width: 120px;">TIRSDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>12-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
            <th style="width: 120px;">ONSDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>13-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
            <th style="width: 120px;">TORSDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy rettes senere
                    document.write('<BR>14-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
            <th style="width: 120px;">FREDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>15-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
            <th style="width: 120px;">LØRDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>16-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
            <th style="width: 120px;">SØNDAG
                <script type='text/javascript'>                                // Dummy retttes senere
                    document.write('<BR>17-Maj-2012' );
                </script>
            </th>
        </tr>
    </thead>
    <tbody id="matchData"></tbody>
</table>

<object id="msxml" WIDTH="1" HEIGHT="1"
    classid="CLSID:2933BF90-7B36-11d2-B20E-00C04F983E60" >
</object>

</body>
</html>

Så spørgsmålet er nu:

    td = tr.insertCell(tr.cells.length);
        td.setAttribute("class",classes[tr.cells.length-1]);
        td.innerHTML = oneRecord.getElementsByTagName("Onsdag")[0].firstChild.nodeValue;

Med denne ovenstående tekst kan jeg ændre attributter for hver enkel TD tag i tabellen (farve / font / navn / id  osv.), men her er det jeg står af.

(Jeg har brug for at kunne sætte ID, en JavaScript "EXEC" = onClick ="xxx-rutine(col,row);", farve, gerne font (og størrelse) og bredde på denne TD celle. Men det skal ske via XML attributter i XML-filen.

Så hvordan gør jeg det ?

KRISTIAN
15. april 2013 - 10:19 #1
HEJ,

Ændrede nogen forudsætninger (og dermed koden).

Fandt ny metode og nu kører det.

KRISTIAN
15. april 2013 - 10:20 #2
HEJ

Lukker spm, da jeg fandt en løsning.

Kristian