Avatar billede nohr2013 Nybegynder
01. april 2013 - 12:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tilslut armatur!?

Hej! Jeg har lige anskaffet mig et lysstofrør-armatur, som jeg skal have tilsluttet. Normalt er det ikke noget problem at sætte op og tilslutte, men jeg er blevet en smule i tvivl, da der er 2 sæt ledninger (1 blå og 1 brun i HVER side af armaturet.)

Hvordan tilslutter jeg armaturet?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:15 #1
Upload et par screenshoot af det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:16 #2
Ok ok, screenshoot bliver måske problematisk, men så et par billeder fra din telefon etc.
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
01. april 2013 - 12:32 #3
Her er der nogle billeder:

Side 1: http://postimg.org/image/aca2vg4p1/
Side 2: http://postimg.org/image/srdget34h/

Som du kan se, så har jeg sat en samlemuffe på den ene side
(da jeg egentligt troede at det blot var de to ledninger der skulle sættes et "hoved" på, som ved en alm. lampe.)
Avatar billede crusie Nybegynder
01. april 2013 - 12:40 #4
Det er da bare lavet så du kan koble et ekstra amatur på - muf det af og glem det er der - lige meget hvilken side du gør det i.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:40 #5
På ydersiden sidder din samlemuffe rigtig, du bruger de 2 ledninger med strøm og har efterladt gul/grøn som er jord.

Indvendigt kan jeg desværre ikke se noget på dine billeder som kan samles på nogen måde.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:42 #6
Ahh du mener ledningen forsætter, ja der har #4 ret.
Point til #4  :-)
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
01. april 2013 - 12:43 #7
Jamen skal jeg så sætte to stik i stikkontakten, for at få armaturet til at virke?

På en normal lampe er der kun 2 ledninger (evt. også en jord), men her er der 4 ledninger - 2 i hver side (udover jordene)  ????
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:51 #8
Du skal betragte den ene ende som en almindelig forlængerledning.

Jeg ser på billedet kun 3 ledninger i den ene ende, ikke 5 som du taler om.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:55 #9
Skulle du trække strøm til 10 armaturer, så ville det være upraktisk med 10 ledninger op af væggen og 10 kontakter som skulle tændes.
Her er mulighed for at føre ledningen videre gennem alle 10 armaturer og kun ha en ledning ned til en stikkontakt (der tænder alle 10 fiktive armaturer)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 12:58 #10
Du får et svar til delte point med #4
Han var først med svaret, som jeg derefter har forklaret.  :-)

http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
01. april 2013 - 14:10 #11
Nåå på den måde! Det kan jeg jo sagtens se fornuften i!

Jeg takker mange gang!

Ps. Det er åbenbart sådan, at kun den ene ende fungere som direkte modtager - således at den anden kun kan viderebringe strømmen!

(Det var derfor den ikke ville tænde i første omgang!)