Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
28. marts 2013 - 11:20 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

To routere - større dækning ?

Jeg har en almindelig telenor xycel-router og vil gerne udvide mit trådløse dækningsområde. Jeg har også en Netgear-router som en ven har brugt tidligere.
Jeg tilslutter nu min sekundære Netgear-router v.h.a. et 15 m. langt kabel til en af udgangsportene på min primære Xycel-router.
Jeg kan "se" Netgear-routeren på min ipod, og også låse den op vha. kodeordet til den, men jeg kan alligevel ikke gå på internettet via den. ??
Hverken fra en af Net-gear-udgangsportene eller ved at forbinde med Wan-porten.
Er der nogen af Jer som kan hjælpe ?
Med venlig hilsen Kresten Ravnkjær
Avatar billede nemlig Professor
28. marts 2013 - 13:34 #1
Hejsa.
Jeg har nu med succes opsat et netværk med 2 x routere/Accesspoints.

Jeg har anvendt denne vejledning:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99091&PID=1078149#1078149
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2013 - 14:22 #2
Jeg er enig i #1. Har en skitse her med hvordan de kobles sammen:
http://kbserver.netgear.com/images/1496_diagram.gif
Om de ip adresser der er i denne skitse kan kuges i dit opsæt må du lige kigge på.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2013 - 14:24 #3
kuges= bruges
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2013 - 14:27 #4
Siden til billedet er her:
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965/~/using-wpn824,-wgr614,-or-wgt624-routers-as-an-access-point
hvor der er en beskrivelse.
Om det er lige den router du bruger som accespoint kan jeg dog ikke vide.
Har ikke selv lavet et tilsvarende setup, da vi lige kan bruge det trådløse indenfor vores bolig.
Kører her på Tdc homebox hvor det hele er i (dejlig nemt) :-)
Avatar billede skau Nybegynder
29. marts 2013 - 09:37 #5
Det kommer helt an på hvad du vil opnå, hvis du vil opnå roaming (hvor du flytter accesspunkt når du bevæger dig rundt) så kan du godt glemme det uden professionelt udstyr.

Hvis du gerne vil have mulighed for at benytte 2 accesspunkter i samme hus, så kan det sagtens lade sig gøre.

Der er 2 muligheder alt efter hvad dine accesspunkter er istand til.

1. (den her er den nemmeste) det kræver at dit accesspunkt nr 2 (det der ikke har internetforbindelsen) er istand til at operere i bridged mode.

internet -> router1 (i routed mode) -> router2 (i bridge mode)
router 2 i bridged mode skal have en ip addresse i LAN nettet på router1 og skal have router1 som default gateway
Så skulle det spille

2. (det her er hvis din router ikke kan bridged mode)
det her er givetvis hvad du har derhjemme lige nu, grunden til du ikke får forbindelse er, at du skal lave statisk routning

Det kan jeg nemmest forklare med et kort eksempel
internet -> Router1 (inderside: 192.168.1.1) -> Router2 (yderside:192.168.1.2 inderside:192.168.2.1)

Router 1 skal have default gateway mod internettet (det har den allerede)
Router 1 skal have en statisk route der peger 192.168.2.0/24 til 192.168.1.2
Router 2 skal have default gateway der peger på 192.168.1.1
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
30. marts 2013 - 11:52 #6
Kære Skau.
Tak for dit forsøg. Men det er desværre for teknisk for mig. Jeg er på absolut begynder-niveau.
Jeg vil forsøge at bruge et par af de andre indlæg. Men, som sagt: tak for forsøget på at hjælpe.
Mvh. Kresten
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
30. marts 2013 - 11:54 #7
Tak. Det vil jeg også forsøge
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
30. marts 2013 - 11:55 #8
Tak for billedet. Det virker overskueligt. Det vil jeg forsøge.
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
12. april 2013 - 08:49 #9
Svaret gav et godt overblik. Det gennemgik proceduren fint. Det fik mig dog også til at vælge at købe en dækningsforlænger fra zyxel (med en elendig brugsanvisning) wre2205  til ca. 250 kr.
Med hjælp fra supporttjenesten dér fik jeg sat den op, og den dækker OK.
Men mange tak for den omhyggelige vejledning.
Mvh. Kresten Ravnkjær
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
12. april 2013 - 08:50 #10
Svaret gav et godt overblik. Det gennemgik proceduren fint. Det fik mig dog også til at vælge at købe en dækningsforlænger fra zyxel (med en elendig brugsanvisning) wre2205  til ca. 250 kr.
Med hjælp fra supporttjenesten dér fik jeg sat den op, og den dækker OK.
Men mange tak for den omhyggelige vejledning.
Mvh. Kresten Ravnkjær
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
12. april 2013 - 08:53 #11
Jeg forstår ikke hvad du mener ?  Men jeg har fundet en løsning selv. Tak for forsøget.
Avatar billede krestenravnkjaer Nybegynder
12. april 2013 - 08:55 #12
Svaret gav et godt overblik. Det gennemgik proceduren fint. Det fik mig dog også til at vælge at købe en dækningsforlænger fra zyxel (med en elendig brugsanvisning) wre2205  til ca. 250 kr.
Med hjælp fra supporttjenesten dér fik jeg sat den op, og den dækker OK.
Men mange tak for den omhyggelige vejledning.
Mvh. Kresten Ravnkjær