Avatar billede morten7741 Nybegynder
27. marts 2013 - 20:22 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

LGA775 og core I7?

Hej. Dette er mit første besøg på denne site synes ikke
at jeg har set dette spørgsmål før synes at min Stationær
er begyndt at larme en lidt og vil gerne ha den opgraderet og
her  er nogle specs:
Intel Core 2 Duo
Ati Radeon 4800 HD series
Ved desværre ikke hvad for en køler jeg har
Og jeg har PCI Express Og Sata 1,2,3

Vil gerne kunne skifte ram og måske processor hvad er billigst
at opgradere?.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 20:38 #1
Du bliver nød til at skifte CPU - RAM - Bundkort samlet.
Hvis du spiller så kan der også gøres en hel del ved dit grafikkort.

Først og fremmest skal vi kende budget samt din strømforsyning (PSU).

Hvad bruges pcen til ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 20:41 #2
Jeg vil også gerne høre hvilken Core 2 Duo.

E8400 kunne eksempelvis være et svar
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 20:44 #3
Hvis du taler om at skifte til flere DDR2 RAM, så er det nok muligt, men du vinder minimalt hvis du har mindst 4-8 GB.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
27. marts 2013 - 20:48 #4
Tror vist jeg har 4 GB ddr 2 ram
det er en Intel Core 2 Duo E7400 @2.80 og 2.53

windows 7 64 Bit.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 21:30 #5
Du kan godt vinde lidt i spil ved 8 GB men du må virkelig ikke forvente ret meget.

Din CPU er af en kedelig familie der kun kører 266 Mhz internt.
På et minimalt budget kan den med fordel opgraderes med en brugt E8400 eller E8600 (forudsat dit bundkort kan klare dem)

Det er begrænset hvor mange penge du må smide efter socket 775 og DDR2 RAM, det bliver hurtigt bedre at spare op til nyt bundkort.

Hvis det er i spil du savner ydelse, så gå efter et hurtigere grafikkort, det du vil blive anbefalet kan du problemfrit kunne tage med videre til dit næste bundkort/CPU/RAM.

Ved grafikkort upgrade kommer din strømforsyning ind i billedet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 21:35 #6
Hvis du bor i Nordsjælland, så kan jeg se en E8400 ovre på hylden, den kan du evt. overtage for 200 kroner, måske lidt mindre.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
27. marts 2013 - 22:01 #7
Desværre bor jeg i nordjylland.

Og hvor mange vatt skal der til spiller specielt microsoft flight simulator x
Og hvor dyrt er  bundkort og strømforsyning.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 23:09 #8
Sådan kan man ikke helt se på det.
Man ser på hvad der skal til at drive et givent system.

Man kan heller ikke sige at lige præcis der og der et setup nok, for andre setup vil kunne køre samme spil, bare mere eller mindre tilfredsstillende.

De 2 dyreste enkelt stumper i et nyt gamer setup er grafikkort og derefter CPU.

Du kan starte et nyt setup med kun grafikkort (i spil er det din flaskehals).

Et fornuftigt bundkort med nyeste type chipset koster typisk i omegnen af 750 kr. (husk at tilføje RAM og CPU).
Avatar billede morten7741 Nybegynder
27. marts 2013 - 23:37 #9
Øvøvøv
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. marts 2013 - 08:05 #10
Selvom jeg måtte bedrøve dig, så fik jeg vist ved at "læse mellem linjerne" afklaret dit spørgsmål.

Du får her et svar til uddeling af point.  :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Er du forsat i tvivl, så spørger du blot løs.

PS. Et nyt gamer grafikkort som ville kunne være en start på nyt setup koster omkring 1600-1700 kroner.
Strømforsyningen bør være omkring 500 watt, en ny fornuftig koster 500-700 kroner.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
29. marts 2013 - 13:12 #11
Alså min socket det er 775
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 16:12 #12
Ja som jeg skriver oppe i #5...
Det er begrænset hvor mange penge du må smide efter socket 775

Din PCI-E må du gerne smide penge efter i form af et godt grafikkort, det kan du nemlig tage med videre til socket 1155 eller 2011.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. marts 2013 - 16:15 #13
Det er hverken din CPU eller din RAM som i spil for øjeblikket er dit største problem.
Det er ubetinget grafikkortet!
Avatar billede morten7741 Nybegynder
30. marts 2013 - 10:36 #14
Så når jeg har fået grafikkort og strømforsyning kan jeg tag i7? Skal jeg ikke ha bundkort først med den nye socket 1155
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 15:58 #15
Grafikkort og strømforsyning kan bruges med både dit nuværende setup og dit efterfølgende socket 1155 setup.

Bundkort CPU og DDR3 RAM hører sammen og skal skiftes samtidig, disse stumper kan ikke køre sammen med dit nuværende.

Jeg foreslår altså du tager det af 2 omgange (hvis budgettet er stramt).

Først Grafikkort og strømforsyning.
Så glæder du dig over spil kører bedre mens du sparer op til anden omgang, nemlig...
Bundkort CPU og DDR3 RAM
Avatar billede morten7741 Nybegynder
30. marts 2013 - 21:32 #16
Lige nu kan jeg sagtens klare strømforsyningen men når vi kommer op i de tusser så er det lige højt men må tag det trin for trin
Avatar billede morten7741 Nybegynder
30. marts 2013 - 21:38 #17
Skal  lige siges jeg har fødselsdag til juni og der går gaverne højst op i 2000 kr helst 1000
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 22:45 #18
Hvilken strømforsyning har du lige nu ?

Er du heldig, så kan du starte med at opgradere kun grafikkortet.

Fordelen er jo at du til din fødselsdag kan ønske dig RAM fra en person (ca 4-500 kroner), CPU fra en anden person (1450 kroner) og bundkort fra en tredie person (700 kroner)
Kommer du til at mangle den ene stump, så må du selv ud at købe den.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
30. marts 2013 - 23:04 #19
Alså min storebror har lånt min anden PSU så kan ikke se hvor mange watt dene r den er bare helt sort men ved ikke om det her et et dumt spørgsmål er der plads til grafikkortet i mit kabinet fordi de ser lidt større ud end den jeg har nu og jeg ku' bare købe ram selv.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 23:09 #20
Du lyder ung, her er et trick der virker på mange forældre.
Forklar dem at din pc er outdated (forældet) og du gerne vil ha en ny.
De fortæller sikkert der ikke er råd, så spiller du esset...
Hvad nu hvis jeg selv sparer halvdelen sammen, vil i så hjælpe med den anden halvdel ?
Jeg er parart til at gå med aviser osv. for at tjene min halvdel.

Det kan kun få forældre stå for.  ;-)
Avatar billede morten7741 Nybegynder
30. marts 2013 - 23:09 #21
har fundet ud af det omme bag på står der AC 230V
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 23:11 #22
Hvis du har et almindeligt ATX miditower så er der plads, har du et lille kabinet, så skal det undersøges om der er plads i længden af grafikkortet (højden bør passe med dit eksisterende).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. marts 2013 - 23:12 #23
AC 230V fortæller kun at den er beregnet til den strømtype vi har i Danmark (i feks USA har de en anden)
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 00:09 #24
Jeg er 10 år tror nu jeg er lidt ung til aviser men er lidt henne ved min far som ejer dankompressor og jeg rydder op på pap og laver lidt kompressor får 25 i timen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 11:38 #25
Ok, jeg troede du var 14-15 år, du skriver meget fornuftigt og modent af din alder, stor ros for det.  :-)

Aftal evt. med din far at han holder 15 kroner i timen (opsparing til din nye pc) og kun udbetaler dig de 10 kroner, det vil vise ham at du mener det med selv at spare op og måske hjælpe til at han går med til at betale halvdelen - Hver gang du har sparet op til en ny del.

Altså:
Når du har sparet 800 kroner op hos din far, så hjælper han med 800 kroner, således du kan købe et grafikkort til 1600 kroner.

Alene tilbudet om på den måde at spare op, vil måske forbedre dine chancer for at få gode PC-gaver til din fødselsdag.
(Dine forældre bliver mere opmærksomme på dit ønske og taler måske med andre i familien om det)
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 12:05 #26
Jeg skal prøve og tak for rosen;).
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 12:07 #27
Hvad med strømforsyningen?.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 12:49 #28
Den har du aldrig oplyst watt på.
Fuldt navn på den, vil måske være nok til vi kan google den.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 13:07 #29
Det eneste der står som jeg kan se er AC 230V
betyder det ikke 230 watt eller er det mig der ikke forstår
noget her?.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 13:13 #30
Nej det betyder at den fra stikkontakten skal modtage 230 volt (som vi har i Danmark)

Jeg vil lige tilføje, at når vi ved hvad du skal bruge og du har sparet op, så synes jeg lige vi skal tage en snak hvor også din far er med.
(i et nyt spørgsmål fra dig, når den tid kommer)

Det er naturligvis på grund af din meget unge alder.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 13:16 #31
Det er nok nødvendigt at åbne pcen for at læse på strømforsyningen, der bør du tage en snak med i hvert fald din storebror og gerne dine forældre før du gør det.

Husk at pille stikket ud af stikkontakten 5 minutter før i åbner pcen (ekstra sikkerhed).
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 13:45 #32
Alså min Pc står åben sådan at jeg kan se ned i den. jeg tror
min storebror kommer idag.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 13:47 #33
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 16:22 #34
Alan det er faktisk en jeg fik af min storebror han siger den har 750 watt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
31. marts 2013 - 17:06 #35
Så skal du blot finde ud af hvilket kabinet du har, således du er sikker på der er plads.

Kortet oppe i #33 kan godt noget, det kan dit nuværende også, det kort i #33 er for langsomt, det koster "næste" som det jeg vil anbefale dig, men kan langt mindre.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 17:14 #36
Ok hvor meget ram skal der være på grafikkortet og aner ikke,hvad for et kabinet jeg har.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 19:46 #37
Er 2 gb ikke fint
Avatar billede morten7741 Nybegynder
31. marts 2013 - 19:47 #38
Har tænkt mig et NVIDA geforce gtx 670.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 01:08 #39
Grafikprocessoren er meget vigtigere end mængden af RAM (2 GB er typisk standard).

Et GT 650 er for sløvt.
Et GTX 660 er ok (gerne OC eller TI versioner)
Et GTX 670 er fint, men det er halvdyrt for dig.

Det er noget i denne stil du skal spare op til.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-660-superclocked-2-gb-id-6982167.aspx
Avatar billede morten7741 Nybegynder
01. april 2013 - 09:40 #40
Ja desværre snakkede om det med min mor og igår og hun sagde det var rimeligt dyrt
Avatar billede morten7741 Nybegynder
01. april 2013 - 10:27 #41
Har fundetden her  http://www.proshop.dk/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-GTX-660-OC-2GB-GDDR5-2374123.html men hvorfor står der gigabyte det er jo nvida der har lavet det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. april 2013 - 11:25 #42
Det er Nvida som står bag teknikken, men der er mange forskellige som producere kortene.

Det du har fundet er også ok.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
01. april 2013 - 12:53 #43
Okay.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
03. april 2013 - 15:40 #44
Så ku den ikke mere alan computeren ville geninstallere win 7 fordi der var et problem så kunne den ikke finde harddisken
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. april 2013 - 17:34 #45
Du kan lukke dette spørgsmål ved at bruge mit svar.
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Derefter kan du oprette et nyt spørgsmål om dit nye problem.  :-)
Avatar billede morten7741 Nybegynder
03. april 2013 - 20:27 #46
Ved ikk' om det er mig men jeg kan ikke se nogen accepter svar knap.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. april 2013 - 21:14 #47
Kig længere oppe eller på denne post.
Avatar billede morten7741 Nybegynder
04. april 2013 - 13:37 #48
Sådan så nu kan jeg åbne en ny tråd?.