Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 15:31 Der er 13 kommentarer

Mikrofon virker ikke længere

Hej eksperter

Min mikrofon er holdt op med at virke på min pc, Lenovo ThinkPad W700, medio februar 2013.

OS-navn    Microsoft® Windows Vista™ Business
Version    6.0.6002 Service Pack 2 Build 6002
Processor    Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU    T9600  @ 2.80GHz, 2801 Mhz, 2 Kerne(r), 2 Logisk(e) processor(er)
BIOS-version/dato    LENOVO 7ZETB5WW (2.15 ), 16-03-2011

PC'en er lige udenfor garantiperioden i dec. 2012.

Conexant Audio Driver, Conexant 20561 Smart Audio HD, filversion 4.62.23.0, driverversion 4.92.15.0

Jeg tabte computeren I pc-taske (ifm. udstigning fra bil) og den faldt ca. 50 cm til fortorvsfliser

Opdagede nogle dage senere, at mikrofonen ikke virkede ved tale på Skype.

Nyeste version af Skype 6.2.60.106 fungerede med mikrofonen før faldet siden slutningen af 2012.

I tiden efter faldet opdateredes Windows d. 18. feb. 2013.

Telefonsupport fra Lenovo, har anbefalet at foretage systemgendannelse til en tidligere version af Windows, hvilket jeg så foretog, men det lykkedes ikke at fuldføre systemgendannelsen, var den afsluttende systembesked. Dette skete også i andet forsøg.

Nu er der gået så lang tid, at jeg ikke kan se en ældre gendannelsesdato, som er før midten af februar.

Forhandeleren, hvor jeg købte PC'en anbefalde, efter at det ifølge min Windows Update liste, ser ud til at opdateringen af driveren til lydkortet er mislykket og vil derfor anbefale, at jeg henter driver direkte fra Lenovos egen side: Conexant Audio Driver for Windows Vista (32-bit, 64-bit), XP - ThinkPad.
Det har jeg gjort

I indstillingerne for lydoptageren, reagerer skala ikke på lyd (bliver ikke grøn), selvom grønt hak er aktiveret, visende at mikrofonen virker.

Det undrer mig over, at mikrofonen er benævnt External Microphone og ikke Internal Microphone, når der burde være en "built-in"

Jeg har læst http://www.eksperten.dk/spm/923501 og efter læsning, fjernet enheder for lyd og ladet -> genstartet pc`en og ladet den selv finde og installere enhederne igen.

Har nu afinstalleret Skype helt.

Lydoptageren har jeg prøvet: Lydoptageren virker ikke på tale og lyd fra det fysiske rum, men ved afspilning af radiolyd, optages svag lyd med skrat.

Hvad skal jeg gøre?

Mvh. Solutionfinder
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 15:41 #1
Hvis jeg forstår dig ret har mikrofonen aldrig virket siden du tabte pcen, right ?
Kunne jo tyde på mulig fysisk defekt.

Hvad i enhedshåndteringen, er der noget som lyser gult etc. ?

Du kan evt. give Slimware et langskud (uninstall driver-reboot-Slimware), men jeg tror du skal være heldig for at få mål.
https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2013 - 15:54 #2
det kan være, at modellen har et løst lydkort, og at dette ikke længere sidder korrekt. En forhandler/expert kan åbne dyret og se efter.
Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 16:07 #3
Hej, nej mikrofonen har ikke virket siden tabet, så vidt jeg husker.

I enhedshåndteringen er intet gult, nej.

Tak for hurtig respons
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
24. marts 2013 - 16:18 #4
Lenovos bærbar har den egenskab at microfonen ikke virker, med mindre du går på lenovos hjemmeside og opdaterer lydkortdriveren.
Jeg kender ikke w700 men jeg har haft problemerne på w00 w520 og w530.
Så det er et forsøg værd
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 16:20 #5
Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

Du skal kun bruge SVAR-funktionen i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.
Den person hvis løsning du kunne bruge, beder du lægge et svar der lyser gult, derefter skal du tildele hans svar point og godkende det således det lyser grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer - Også for indsats)
Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Ja jeg tror desværre der er en fysisk defekt som du kunne se i #1
Det er muligt det "kun" er en løs forbindelse, det kan/vil jeg ikke afvise.
Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 16:24 #6
Hej, kan jeg åbne pc'en selv?

Jeg ser et afsnit i Windows hjælp og support, kaldt: "Installere eller fjerne et lydkort"

Tak for hurtig respons
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 16:55 #7
Jeg tror det er lige meget hvad jeg skriver, for du læser det tilsyneladende ikke, selv ikke fremhævet he he he.

Ja du åbner den hurtigst ved hjælp af hammer og mejsel.
Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 17:07 #8
-> NielsErikK, www.eksperten.dk/faq
Fortsætter med at kommentere i rette boks (min tilbagemelding  d. 24. marts 2013 kl. 16:07:38):

Hej, nej mikrofonen har ikke virket siden tabet, så vidt jeg husker.

I enhedshåndteringen er intet gult, nej.

Tak for hurtig respons
Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 17:10 #9
-> claes57
Fortsætter videre med at kommentere i rette boks (min tilbagemelding  d. 24. marts 2013 kl. 16:24:21):

Hej, kan jeg åbne pc'en selv?

Jeg ser et afsnit i Windows hjælp og support, kaldt: "Installere eller fjerne et lydkort"

Tak for hurtig respons
Avatar billede Solutionfinder Nybegynder
24. marts 2013 - 17:11 #10
-> NielsErikK, www.eksperten.dk/faq
Useriøse bogstaver
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 17:29 #11
Jeg vil kun anbefale dig selv at åbne den, hvis du er "seriøs" nok til at sætte dig ind i hvordan lige din model åbnes, samt du har en vis grad af fingerfærdighed.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 17:36 #12
PS. Skal du bruge yderlig hjælp, så finder du det her...
http://www.eksperten.dk/FAQ
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2013 - 18:37 #13
installere/fjerne lydkort er til stationære - det er langt med besværligt på bærbare, så enten får du hjælp, eller også er det helt op til dig selv.
Jeg har selv en 'voksen' jeg sender ned til mht bærbare med hardware-fejl - resten klarer jeg selv. Man skal kende og acceptere sine begrænsninger.