Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
19. marts 2013 - 09:20 Der er 11 kommentarer

Excel: Træk data ud af rapport

Hej,

Jeg skal hver måned trække en rapport hvorfra jeg så skal trække lidt data.
Der er forskel i vores prisen på brugers første device og brugers anden device, derfor skal jeg kunne vise hvor mange "første" devices vi har og hvor mange "anden" devices vi har.

Jeg skal trække følgende ud:
* samlet antal "managed" devices.
* samlet antal "unmanaged" devices
* antal "første" devices
* antal "anden" devices

Nogle kloge hoveder der kan hjælpe? jeg har prøvet at bruge "Pivot table" men syntes ikke jeg kan få den til at give mig det korrekte svar.

Rapporten jeg får ud ser nogenlunde sådan her ud (Copy paste til notepad!):

Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kasper","DEFH7VX5DVGJ","3/ 8/13 11:53:35 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kalle","DKYH7VXD3VGJ","3/19/13  5:37:46 AM","iOS","6.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Lotte","KLXH7V345GJ","1/14/13  8:58:03 PM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","4
Tip: Husk alle relevante oplysninger som operativsystem, programversion og lignende.
Tilladte BB-code-tags: fed kursiv understreget
Tip: Husk alle relevante oplysninger som operativsystem, programversion og lignende.
Tilladte BB-code-tags: fed kursiv [u]understreget
link til billede
Web- og emailadresser omdannes automatisk til links
Point:

15 : Let
30 : Medium
60 : Svær
Se preview
Opret

Velkommen kasper_aaroe
Min profil | Indlæg (174) | Overvågning | Post

kasper_aaroe
9.435 point (290 ude)
Rediger profil | Log af
Opret: Spørgsmål | Guide | Dit CV og uddannelse

Seneste guides
Er din computer langsom, eller tror du at du har...
14. marts 2013 kl. 19.43 | Læs »
Microsoft Windows8 -> Windows7 udseende
4. marts 2013 kl. 23.58 | Læs »
Fuldautomatisk instalation af 3. parts programmer...
4. marts 2013 kl. 23.53 | Læs »
HDMI Unplugged (Ingen lyd via TV´et)
15. februar 2013 kl. 17.47 | Læs »
win 7 ser ikke 2 ens harddiske ( hdd ) win 7 ser...
4. februar 2013 kl. 17.31 | Læs »
Se alle guides »

[/u
Tip: Husk alle relevante oplysninger som operativsystem, programversion og lignende.
Tilladte BB-code-tags: fed kursiv understreget link til billede
Web- og emailadresser omdannes automatisk til links
Point:

15 : Let
30 : Medium
60 : Svær
Se preview
Opret

Velkommen kasper_aaroe
Min profil | Indlæg (174) | Overvågning | Post

kasper_aaroe
9.435 point (290 ude)
Rediger profil | Log af
Opret: Spørgsmål | Guide | Dit CV og uddannelse

Seneste guides
Er din computer langsom, eller tror du at du har...
14. marts 2013 kl. 19.43 | Læs »
Microsoft Windows8 -> Windows7 udseende
4. marts 2013 kl. 23.58 | Læs »
Fuldautomatisk instalation af 3. parts programmer...
4. marts 2013 kl. 23.53 | Læs »
HDMI Unplugged (Ingen lyd via TV´et)
15. februar 2013 kl. 17.47 | Læs »
win 7 ser ikke 2 ens harddiske ( hdd ) win 7 ser...
4. februar 2013 kl. 17.31 | Læs »
Se alle guides »

] link til billede
Web- og emailadresser omdannes automatisk til links
Point:

15 : Let
30 : Medium
60 : Svær
Se preview
Opret

Velkommen kasper_aaroe
Min profil | Indlæg (174) | Overvågning | Post

kasper_aaroe
9.435 point (290 ude)
Rediger profil | Log af
Opret: Spørgsmål | Guide | Dit CV og uddannelse

Seneste guides
Er din computer langsom, eller tror du at du har...
14. marts 2013 kl. 19.43 | Læs »
Microsoft Windows8 -> Windows7 udseende
4. marts 2013 kl. 23.58 | Læs »
Fuldautomatisk instalation af 3. parts programmer...
4. marts 2013 kl. 23.53 | Læs »
HDMI Unplugged (Ingen lyd via TV´et)
15. februar 2013 kl. 17.47 | Læs »
win 7 ser ikke 2 ens harddiske ( hdd ) win 7 ser...
4. februar 2013 kl. 17.31 | Læs »
Se alle guides »

0","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Hans","TYXH7VXRDV6J","1/14/13 11:05:38 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Per","BNMH7VX45VGR","3/19/13  5:37:42 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Henrik","EGTH45XWDVG","1/30/13  2:58:16 PM","iOS","5.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Lone","NNXH7VXR44J","3/19/13  5:59:59 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kasper","QAZH7VX12VGN","3/13/13  5:37:42 AM","iOS","5.1.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Agnes","WSX2VXWDD5T","3/19/13  6:00:32 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andre","WDRH7VXWD223T","3/14/13 11:37:36 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andrea","RYUH72HDVKI","3/19/13  5:37:45 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andre","THF7VX2DDVTG","3/17/13  5:37:38 PM","iOS","6.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Troels","LOLH776WDVMN","3/18/13  9:59:15 PM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Steen","JHKH7V34DVYI","3/19/13  5:37:48 AM","iOS","5.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"

På forhånd tak :)
Kasper
Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
19. marts 2013 - 10:03 #1
Ved ikke lige hvad der er gået galt i oprettelsen.. prøver lige igen :)

Hej,

Jeg skal hver måned trække en rapport hvorfra jeg så skal trække lidt data.
Der er forskel i vores prisen på brugers første device og brugers anden device, derfor skal jeg kunne vise hvor mange "første" devices vi har og hvor mange "anden" devices vi har.

Jeg skal trække følgende ud:
* samlet antal "managed" devices.
* samlet antal "unmanaged" devices
* antal "første" devices
* antal "anden" devices

Nogle kloge hoveder der kan hjælpe? jeg har prøvet at bruge "Pivot table" men syntes ikke jeg kan få den til at give mig det korrekte svar.

Rapporten jeg får ud ser nogenlunde sådan her ud (Copy paste til notepad!):

Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kasper","DEFH7VX5DVGJ","3/ 8/13 11:53:35 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kalle","DKYH7VXD3VGJ","3/19/13  5:37:46 AM","iOS","6.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Lotte","KLXH7V345GJ","1/14/13  8:58:03 PM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Hans","TYXH7VXRDV6J","1/14/13 11:05:38 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Per","BNMH7VX45VGR","3/19/13  5:37:42 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Henrik","EGTH45XWDVG","1/30/13  2:58:16 PM","iOS","5.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Lone","NNXH7VXR44J","3/19/13  5:59:59 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Kasper","QAZH7VX12VGN","3/13/13  5:37:42 AM","iOS","5.1.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Agnes","WSX2VXWDD5T","3/19/13  6:00:32 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andre","WDRH7VXWD223T","3/14/13 11:37:36 AM","iOS","6.0.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andrea","RYUH72HDVKI","3/19/13  5:37:45 AM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Andre","THF7VX2DDVTG","3/17/13  5:37:38 PM","iOS","6.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Troels","LOLH776WDVMN","3/18/13  9:59:15 PM","iOS","6.1.2","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Device Management Status Report,"Print date:","3/19/13  8:07:16 AM","Report description: Device Management Status","Managed","iOS","Number of Devices:","40","User","Serial Number","Last Auth Date","OS","OS Version","Platform","Model","Steen","JHKH7V34DVYI","3/19/13  5:37:48 AM","iOS","5.1","iOS","iPad","Page 1 of 1"
Avatar billede finb Ekspert
19. marts 2013 - 11:25 #2
prøv
Data>>Subtotaler
Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
19. marts 2013 - 11:32 #3
hmm kan ikke lige gennemskue hvordan jeg skal bruge funktionen, må prøve at google den lidt.

Kiggede lidt på CountIfs hvor jeg kan tjekke på flere kriterie, men syntes sgu det er lidt langhåret :)

Skal basalt set tjekke på 2 ting:
- Find dem der optræder to gange (navne)
- Find ud af om disse devices er "managed".
Avatar billede supertekst Ekspert
19. marts 2013 - 12:12 #4
Har du prøvet med en indledende sortering?
Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
19. marts 2013 - 12:40 #5
hvad tænker du?

(det er meget begrænset hvad jeg tidligere har brugt Excel til) så har stort set aldrig brugt de sorterings muligheder m.v. som det tilbyder
Avatar billede supertekst Ekspert
19. marts 2013 - 12:55 #6
Anbring markøren i Kolonnen med navne
Under fanen Data findes Sortering - prøv med Stigende Sortering A -> Å
Avatar billede natkatten Mester
19. marts 2013 - 12:57 #7
Jeg tror, at dette kan løses ved hjælp af SUMPRODUKT. Du behøver ikke at sortere området for at benytte denne.

Ift. dit eksempel, som jeg har indlæst som kommasepareret fil, så vil denne opgøre det samlede antal managed devices:

=SUMPRODUKT(--($E$1:$E$15="Managed"))

Jeg har sat en "dublet" ind i række 15. Så resultatet bliver 15.

Hvis du ønsker at få opgjort antallet af unikke devices, så kan du benytte denne:

=SUMPRODUKT(($E$1:$E$15="Managed")*(1/(TÆL.HVIS($Q$1:$Q$15;$Q$1:$Q$15))))

Her bliver resultatet 14 (pga. den dublerede værdi).

SUMPRODUKT kan generelt "tvistes" på mange måder, så der er også andre måder at lave opgørelsen på. Bemærk at TÆL.HVIS-delen giver en fejl (#DIVISION/0!), hvis området, der skal opgøres, indeholder blanke værdier.
Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
19. marts 2013 - 13:17 #8
Hej natkatten,

Giver god mening! skal dog ikke bruge unikke devices.
Simplifiseret, jeg skal finde antal "første" devices og antal "anden" devices:

Kasper | device1
Kasper | device2
Hans  | device1
Lotte  | device1
Lotte  | device2
Pelle  | device1

Resultatet skulle så gerne være:
4 "første" devices
2 "anden" devices

Giver det mening? er lidt kringlet at forklare.. :)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. marts 2013 - 18:16 #9
Er du kommet videre?
Avatar billede natkatten Mester
19. marts 2013 - 20:22 #10
Hmm, jeg kan ikke ud fra dit notepad-udklip finde noget om device1 og device2.

I dit eksempel i #8 er der jo tale om en helt simpel TÆL.HVIS eller på engelsk COUNTIF. Hvis device-oplysningen er i kolonne B, så ser formlen således ud:

=COUNTIF(B2:B10;"Device1")
=COUNTIF(B2:B10;"Device2")

Du skal udvide området, så det omfatter alle dine data. Alternativt kan du specificere, at hele kolonnen skal anvendes:

=COUNTIF(B:B;"Device1")

Her er anvendt dansk skilletegn i form af ; (semikolon). Hvis du har en 100% engelsk version, så er skilletegnet , (komma).

Hvis du vil have at vide, hvor mange Device1 Lotte har kan formlen se således ud (forudsat at navnene står i kolonne A):

COOUNTIFS(A2:A10;"Lotte";B2:B10;"Device1")
Avatar billede kasper_aaroe Nybegynder
20. marts 2013 - 09:20 #11
@supertekst, nej desværre ikke haft tid før her tilmorgen.

@natkatten, i det sidste eksemple jeg skrev, bruge jeg bare "device1" og "device2" så det var tydeligt at se hvem der havde flere devices. de 2 "navne" er selvfølgeligt serie numre istedet (som i det andet eksemple).

Altså kan jeg ikke søge efter "Device1/2"

Kasper | 23KH7V34DVYI (dette er brugers device nr 1)
Kasper | ATKG5V34DVYI (dette er brugers device nr 2)
Hans  | FTKH7V34DVYI (dette er brugers device nr 1)
Lotte  | 2EKH7V34DVYI (dette er brugers device nr 1)
Lotte  | KIKH7V34DVYI (dette er brugers device nr 2)
Pelle  | MNKH7V34DVYI (dette er brugers device nr 1)

Giver nok lidt bedre mening hvis jeg sætter det sådan op :)