Avatar billede kubje Nybegynder
14. marts 2013 - 16:38 Der er 4 kommentarer

Lopslag med data som Opslagsværdi

Jeg kæmper med et regneark der skal benyttes til lageroptælling.
Jeg skal kombinere to regneark.

Et ark der indeholder prisinformationer fra en database:

Ark1
Varenr.    Tekst    Pris
001          xxxx      2,00
002          yyyy      3,00
003          zzzz      4,00

Et ark der er importeret fra en lageroptælling med en stregkodelæser:

Ark2
Varenr.    Antal
001            2
003            4
002            3

Jeg vil gerne kombinere data i disse to ark til brug ved beregning af lagerværdi efter lagerstatus

Varenr.    Tekst    Pris        Antal
001          xxxx      2,00          2
002          yyyy      3,00          3
003          zzzz      4,00          4

Da jeg ikke kan være sikker på at alle varer der tælles op er registreret i database og omvendt kan jeg ikke benytte cellereference som opslagsværdi i Lopslag.
Jeg har forsøgt og det virker som den blot kigger på cellereferencen og overfører data.
Jeg vil i stedet have at Opslagsværdien skal være indholdet/værdien i A1 i Ark1 og Lopslaget skal finde denne værdi i kolonne A i Ark2 og overføre værdien i Kolonne 2 til Ark1

Altså det er ikke Cellereferencen der er interessant, men indholdet

Varenummeret i Ark 1 er unikt, men kan forekomme flere gange i Ark2
Avatar billede gnowak Nybegynder
15. marts 2013 - 01:15 #1
Hej.

Jeg er ikke helt med på, hvad udfordringen er. Kan du bruge denne løsning?

http://logistikforum.org/excelvba/lopslag-i-excel-i-praksis/?action=dlattach;attach=115
Avatar billede vejmand Juniormester
15. marts 2013 - 04:59 #2
Tror måske SUMPRODUKT er bedre: http://gupl.dk/693400/
Avatar billede kubje Nybegynder
15. marts 2013 - 10:46 #3
Hej

Jeg havde allerede arbejdet med Gnowaks løsning men syntes ikke det fungerede.
Har arbejdet lidt mere med LOPSLAG og kan godt få det til at virke, men er så løbet ind i et andet problem, som måske var årsagen til at jeg syntes det ikke fungerede.

Data om priser hentes i en SQL database via en ODBC forbindelse og data fra lageroptælling hentes fra fra en CSV-fil også via ODBC.

Tilsyneladende er der varenummeret der er Opslagsværdien ikke ens i de to kolonner.
Jeg har trimmet data fra SQL databasen, så der er ingen blanke karakterer og formatet er ens i de to kolonner, men alligevel virker det ikke
Med mindre jeg i udtrækket fra SQL databasen dobbeltklikker i varenummerfeltet i Excel og derefter klikker på et andet felt.
Så virker Lopslaget for den række.

Det må være et eller andet med de data der hentes ind fra SQl.
Er der nogen der kan hjælpe med det "lille" problem
Avatar billede vejmand Juniormester
15. marts 2013 - 11:32 #4
Du bliver nok nødt til at uploade et eksempel, som ikke virker.
Det er ikke så let at gætte, hvad problemet er.........