Avatar billede pixel25 Nybegynder
27. februar 2013 - 04:21 Der er 17 kommentarer

Forbinde sata harddiske.

Hej jeg har to stanionære pc, en med windows xp installeret og en med windows 8 installeret, begge dell pc med sata harddiske.
Nu har jeg problemer med den pc med windows 8 så jeg vil overføre data fra den til den anden pc.

Så jeg vil tage harddisken ud af windows 8 pc og forbinde den med den anden pc så jeg kan få mine filer fra den, men hvordan for forbinder jeg den til den anden pc, hvilke kabler skal i den
harddisk jeg forbinder. Kan jeg simpelt bare tage harddisken fra windows xp pc ud og sætte den anden windows 8 harddisk i selvom det ikke er samme styresystem. Håber nogen kan hjælpe.

mvh
sbj
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 06:32 #1
Jeg vil ikke anbefale dig blot at bytte rundt, med mindre pcerne er identiske.

Du sætter i stedet win8 HDD ind i XP-pcen som slave drev (ikke C-drev), altså kører med 2 diske på XP-pcen.
Så kan du redde data og derefter sætte Win8 disken tilbage.

Alt efter HDD type, skal du bruge et SATA kabel, er det en IDE så et IDE kabel hvis du ikke har et ide kabel med 2 stik på.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. februar 2013 - 08:27 #2
Du skal se om der er strøkabel til sata harddisk ledig i xp maskinen derefter et sata data kabel du kan bruge det kabel fra den maskine der kørte win8 derefter så starter du xp maskinen op og så burde xå kunne se den, men hvis ikke så gå til enhedshåndtering og højreklik på diskdrev og vælg søg efter hardware ændringer hjælper det ikke så er det i bios hvor sata porten måske er slået fra.
27. februar 2013 - 08:44 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 08:48 #4
Jeg er enig i #1 og #2 men vil lige vise en anden mulighed også.
Har du en ven som har en harddisk dock eller en sata/adapter behøver du ikke rode indvendigt i Xp maskinen.
En harddisk dock kan se sådan ud: http://www.redferret.net/wp-content/uploads/2008/06/unitekhddmultifunctiondock_small.jpg
og ensata ide ser sådan ud: http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CJPG5OH_1bUCFcN4cAodIE4Ang
Begge kører over usb.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 08:49 #5
Nå den ide fik Karise Larry også kan jeg se ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 08:54 #6
Det nemme og lidt dyrere valg i dag er jo så at købe en harddisk dock og have den permanent monteret. Det gør det jo lidt nemmere end hvis man skal rode med kabler hver gang.
Må dog sige jeg ikke har købt sådan en, men har en sata ide adapter jeg har brugt en del gange.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. februar 2013 - 10:20 #7
Man kan på under ET minut flytte en disk til anden pc (med mindre den er boltet fast (så tager det nok 2).
Med mindre pixel25 tit flytter disk (tyder spørgsmålet ikke på), så synes jeg det er overkill at investere i diverse sager.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. februar 2013 - 10:46 #8
#7 kun hvis man fremad rettet ikke skal bruger de metoder. Har selv hdd dock og sådan et usb kit men det kræver man skal bruge det fremadrette self :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2013 - 11:57 #9
#7 Det er jo hellere ikke det jeg lægger op til i mit første indlæg #4, som var henvist på at låne udstyret.
Er man en smule usikker på hvordan man gør dette,så tror jeg at den usikre montør hellere vil montere den over en usb løsning i stedet for at skulle sætte den direkte i en anden pc.
Avatar billede pixel25 Nybegynder
27. februar 2013 - 22:04 #10
Hej jeg kan ikke se harddisken på computeren efter jeg har sat strøm og datakabel til. Jeg har været inde i bios men jeg synes heller ik jeg kan se den der, hvordan slår jeg sata porten til inde i bios?
Avatar billede pixel25 Nybegynder
27. februar 2013 - 22:08 #11
Jeg kom kom til og oprette et svar istedet for kommentar, kan det rettes?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. februar 2013 - 22:14 #12
#10 du må gennemsøge bios, der er ikke en standard bios opsætning så kan ikke guide, har kun haft stødt på maskiner hvor følgende var muligt.. Blot overse svaret og undlad at acceptere det :-)
Avatar billede pixel25 Nybegynder
27. februar 2013 - 23:04 #13
Jeg synes ikke jeg kan se den inde i BIOS, jeg kan se den originale HD men ikke den anden. Under DRIVES i BIOS står der:

Diskette Drive

Drive 0: SATA-0 (Den HD jeg kan se)
controller: Serial ATA
port: SATA-0

DRIVE DETAILS
drive id: WDC 160GB
bios: This drive is controlled by the system BIOS

DRIVE 1: SATA-1
controller: Serial ATA
port: SATA-1

DRIVE 2: SATA-2
controller: Serial ATA
port: SATA-2

DRIVE 3: SATA-3
controller: Serial ATA
port: SATA-3

Der er ingen DRIVE DETAILS fra SATA-1 til SATA-3.

Under SATA OPERATION kan jeg vælge følgende muligheder

Raid Autodetect / ACHI (det står den på)
Raid Autodetect / ATA
Raid On
Combination

Kan det være under SATA OPERATION at jeg skal vælge noget andet?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. februar 2013 - 23:12 #14
Hvis du markere en af dem kan du så aktivere/deaktivere den? Fx den hvor der er hed i?

Du kan os prøve en anden port på bundkort kan være den du bruger ikke er beregnet til harddiske..
Avatar billede Blueeyez Mester
27. februar 2013 - 23:16 #15
Det jeg kan se med raid er jo standard så tror ikke det gør forskel at ændre på.
Avatar billede pixel25 Nybegynder
27. februar 2013 - 23:43 #16
Porten på bundkortet? er det der hvor datakablet skal sidde i der er 4 porte så jeg pøver en af de andre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. februar 2013 - 05:14 #17
#16 Ja det er dem.
Når du kan se den ene disk under SATA og loade på den, så er SATA slået til i BIOS.

Prøv evt at loade windows, gå i diskhåndtering, kan du se disken der?
http://support.microsoft.com/kb/309000/da