Avatar billede tila Nybegynder
20. februar 2013 - 14:18 Der er 5 kommentarer

forbindelse mellem mit domæne og min ftp-server

Hej jeg er bruger af win 7.

jeg har oprettet en ftp server via bulletproof ftp server 2011.

Derudover har jeg oprettet et domæne uden web-hotel, men hvordan får jeg pointet domænet til ftp serveren.??? jeg er helt blank

ftp. serveren virker, i hvert fald når jeg logger ind på ftp://192.198....... men jeg er ikke sikker på om jeg så bare skal lave en site (index.html) og ligge i root mappen efter jeg har fået peget domænet til ip'en....

burde man ikke kunne skrive http://192.198..... for at komme ind på serveren eller skal det være ftp://192.168.... .?

jeg ved det er mange spm. i et men håber inderligt på i kan hjælpe...
Avatar billede tila Nybegynder
20. februar 2013 - 14:20 #1
jeg mente 192.168.1.20 og ikke 192.198
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 14:21 #2
Der er stor forskel på den protokol din FTP server bruger, og den protokol en Webserver bruger.

Så for at du skal kunne få vist en webside fra din computer, skal du også have installeret en Webserver (f.eks. Apache).

Hvis du åbner en html fil fra FTP vil din computer istedet downloade filen, eller allerhøjest vise den som ren tekst.
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 14:30 #3
Angående domænet: For at pege et domæne på en bestemt server skal du ændre DNS instillingerne for domænet.

Mange steder, hvor man køber et domæne uden hosting tilbyder dette som en mulighed. Alternativt kan du få flyttet dit domæne til GratisDNS hvor du selv kan styre det.

Det man så gør, er at man opretter en såkaldt "A Record" som peger domæne.dk mod en bestemt IP.
Avatar billede daquar Nybegynder
20. februar 2013 - 14:32 #4
Forresten, den IP du nævner (192.168...) er en intern adresse. Hvis du går ind på eks. http://minip.dk/ vil du få din eksterne ip oplyst.

Derudover skal du omdirigere hhv. port 21 og port 80 til din server, i din router. Alt dette findes der masser af guides til på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 04:35 #5
ok du har domain.dk
det har en ip adresse

din ftp server er på samme netværk

så i din NAT i routeren skal du åbne/forwarde FTP til den adresse den befinder sig på.

port 21 --> 192.168.1.5
huske også en portrange 50000-51000 hvis ftp serveren er passiv
disse skal pege over på maskinen med ftp serveren.

så behøver du ikke oprette noget i din DNS.

for det andet, kan du give din ftp server et subdomæne på din egen maskine.

i system32/drivers/etc ligger en HOSTS fil, som du skal rette i (den er skrivebeskyttet, slå det fra), så skriver du:

domain.dk 192.168.1.1
www.domain.dk 192.168.1.1 ;disse 2 er dit domain
ftp.domain.dk 192.168.1.2 ;din ftp server, hvis den er på en anden maskine

eller henvis blot til samme ip nr.

så kan du browse din website internt med domain navn.

alternativet er at du retter i DNS, og laver et subdomain som ftp.domain.dk - men så bliver det jo public ude på nettet.

hvis du skjuler det inde på din maskine, f.eks på en anden port end standarden 21, så undgår du en masse robotter der bare angriber standardporte.

f.eks jeg havde en ftp server på port 6581, så den blev kun angrebet, hvis der først havde været en scanner (som tager lang tid), inden angrebet starter.    det er bare rart at undgå fordi det giver en masse nettrafik, som suger kræfter/trafik, det er jo ikke sjovt at facebook er langsomt, for netkortet er overbebyrdet med angreb.

håber du finder ud af det :)