Avatar billede Wutuff Nybegynder
19. februar 2013 - 18:25 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Lyd til TV via HDMI(ingen lyd)

Hej Eksperten, jeg har et problem. Jeg har et Nvidia GTX 650 TI grafikkort, nyligt købt, og et Sony fladskærms TV kender ikke lige modellen, men der er ivhertfald 2 HDMI indgange på det.
Nu kommer mit problem. Jeg har ingen lyd via HDMI, går jeg tilbage til mit headset har jeg lyd, jeg kan se i Vista at lyden "Reagerer" i mixer, men lyden kommer ikke ud på mit TV altså når den er på HDMI

Jeg har læst noget om et SPDIF kabel, men ved ikke om mit grafik kort skal bruge det? Og eller om mit motherboard har den indgang?
Grafikkort: GTX 650 TI
Motherboard: Acer RS780HVF

Hilsen Carsten
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. februar 2013 - 18:46 #1
Med det stående lige til højre for dit spørgsmål, så virker det oplagt at stikke dig det her link. :D
http://www.eksperten.dk/guide/1549
Avatar billede Wutuff Nybegynder
19. februar 2013 - 18:48 #2
Har jeg checket og prøvet :( Virker ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2013 - 18:57 #3
Er der i dit tv mulighed for at tjekke indstillinger for din hdmi indgang om den bruger hdmi til at afspille lyd eller om den bruger en line in indgang i stedet?
Avatar billede Wutuff Nybegynder
19. februar 2013 - 19:33 #4
Jeg går ind under Lyd på mit TV og checker, der står "Auto" "PC-Lyd" går ud fra det er DVI/VGA - og "HDMI-Lyd" har prøvet alle tre uden held
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. februar 2013 - 19:56 #5
Hvis du har flere stik på dit grafikkort, så prøv lige dem alle/begge.
Avatar billede Locodk Nybegynder
19. februar 2013 - 21:56 #6
Havde for noget tid siden det samme problem, for mig var det at mit lydkort ikke anerkendte at lyden skulle sendes via HDMI stikket.

Ved mig var det forkerte indstillinger, min PC registrerede simpelthen ikke (på lyd siden) at der skulle sendes via HDMI, hvorfor lyden også fungerede fint i mit headset. Jeg fandt en opsætning i mit lyd program hvor jeg kunne ændre noget autodetect, så den automatisk sendte lyd til HDMI når TV'et stod på hdmi kanalen. Jeg har ikke setuppet mere så kan desværre ikke finde hvor (giv flere oplysninger om dit lydkort så kan vi måske finde noget).

Det kan dog også være kablingen i PCen som du selv er inde på.

SPDIF kablet er et lille kabel der går fra lydkortet og direkte til grafikkortet.

Her et eksempel på et kabel: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/video_cards/ZOTAC_ZT-88TES3P-FCP/ZT-88TES3P-FCP_Digital_Audio.jpg

Den hvide ende skal i dit grafikkort - hvis du har et selvstændig lydkort plejer der at være 2 af de hvide ender på kablet - og så skal der én i hver.

Har du indbygget lydkort i dit bundkort, vil den ligne den på billedet. Kig i manualen til bundkortet for at se hvor de 2 sorte stik skal placeres.
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 00:17 #7
@Nielserikk, har kun et stik, som er Mini-HDMI, og har en mini-hdmi til HDMI switch i.

@LocoDK Okay, det kan godt være, Jeg ville dog gerne have nogen til at finde ud af om jeg rent faktisk skal bruge SPDIF, har jo skrevet mit grafikkort og motherboard ned :?? Men det med mit lydkort.

Ved ikke om det er det her?
Navn- Højtalere (Realtek HIgh Definition Audio)
Enheds-id HDAUDIO\FUNC_01VEN_10ECDEV_0888SUBSYS_1
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 00:18 #8
Og med hensyn til det kabel, så står det på specs på en eller anden hjemmeside at mit grafikkort har SPDIF, men fik ikke sådan et kabel med? :S Det meget forvirende.
Avatar billede Locodk Nybegynder
20. februar 2013 - 00:46 #9
Kablet følger nok med i din MOBO pakke, kig blandt de ting du får der.

Altså dit motherboard har indbygget lydkort, men derfor kunne det jo godt være du havde et eksternt.

Jeg ville prøve at få sat det kabel til.
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 11:40 #10
Men har mit grafik kort sådan en indgang? D: Og hvor? Jeg havde mega mange problemer med at få det sat i da mit chassi er lidt lille og grafik kortet er det største jeg har haft i lang tid :3 Så vil gerne vide lidt info, billeder etc hvis muligt :D Har prøvet google, men har ikke kunne finde noget
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 11:41 #11
Og med hensyn til MOBO pakken, så har jeg den ikke, det er en udstillings PC jeg fik nogle år tilbage billigere end de andre PC´er i butikken, så nu har jeg bare opgraded nogle dele i den. Men vil da gerne stadig have mit HDMI til at virke :?
Avatar billede Locodk Nybegynder
20. februar 2013 - 11:55 #12
For at kunne komme med et præcist billede af dit grafikkort skal vi vide mere om det, du har bare skrevet GTX 560 TI - men er det Asus, Gigabyte etc. ?

Typisk sidder stikket på modsatte side af PCI-E sokklen. Dvs, på den side du åbner op når du tager kabinetsiden af.

I værste fald må du købe et nyt kabel, de kan ikke være så dyre. Du skal stadig finde manualen. Jeg har ikke kunne finde noget på ACERs egen side omkring det bundkort.

Inden du investerer i et kabel osv, foreslår jeg stadig at du prøver mit forslag mht. software delen. Det kan altså stadig være derfor, og det er noget nemmere end at pille rundt i indmaden i computeren.
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 13:49 #13
Undskyld jeg spørger men hvad for en software del er det? Du skrev noget om nogle indstillinger du ikke kunne huske?
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 13:50 #14
Og med hensyn til mit lydprogram, har jeg realtek HD-audio konfiguration, fandt et billede i en anden guide hvor der skulle være en knap i øverste højre hjørne, men den knap har jeg bare ikke?
Avatar billede Locodk Nybegynder
20. februar 2013 - 14:01 #15
Jeg skrev hvad jeg kunne huske, jeg kan jo ikke lede programmet igennem for dig - og det er bare et forslag, du behøver sandelig ikke følge noget af det hvis du ikke vil.

Du mangler stadig at oplyse producenten på dit GFX hvis du vil have hjælp til hvor SPDIF indgangen er.

Det er også en stor hjælp hvis du linker hvad du finder, så man kan se på det. Kan du få det her billede frem?
http://www.betabox.co.nz/wp-content/uploads/2012/04/screenshot.19-04-2012-19.56.29.jpg

Påbilledet kan du se at han anvender digital udgang (Optisk), der skulle du meget gerne have en digital udgang HDMI, under digital udgang kan du vælge hvilken enhed du skal bruge under "set default device".
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 14:54 #16
Kan det være det kabel jeg bruger? Har købt et 5m langt HDMI kabel, det skulle gerne være HDMI-HDMI - Men der er også Ethernet 1.4 eller sådan noget på det, købte det bare for det var det eneste som der var langt nok?

på billedet, jeg har ikke den "pil/dropdown menu" som han har ved siden af set default, og jeg har heller ikke den "Device advanced settings"

på boxen af mit grafikkort står der MSI?
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 15:00 #17
Og jeg har kun "Digital output" - Ikke optisk
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. februar 2013 - 15:22 #18
Måske er det et HDMI 1.4 kabel du har købt.
Det er nyeste type der er ok til også 3d overførsel.
5 meters længde bør ihf. ikke være et problem, de kan opstå på lange kabler (15-20 meter).
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 15:50 #19
ah okay, har lige checket den pose som HDMI kablet kom i, det er 5m HDMI 1.4+Ethernet, så det burde stadig kunne overføre lyd.

Jeg er bare lidt på bar bund..
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 17:28 #20
Jeg har søgt på samtlige google sider, og kan intet finde om mit motherboard har SPDIF, og om mit grafikkort faktisk skal bruge SPDIF?
Avatar billede Locodk Nybegynder
20. februar 2013 - 20:59 #21
Den model har såvidt jeg kan se ikke nogen SPDIF indgang, så det er nok ikke det der er galt.

Er der på din skærm også digital nederst til højre, og i så fald er den aktiv når du sætter hdmi kablet i - eller er den grå.

Prøv at gå i kontrolpanel -> lyd -> højreklik på din "digital output" og vælg test. Kommer der lyd på Tv'et så? i så fald skal du blot sætte den som standard.
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 21:40 #22
Nej :( Er der ikke, det meget underlidt, det som om mit TV ikke får lyden ud? Altså i vista, der er nede i mixer hvor man kan se lyden "reagerer" den går op og ned hvis jeg f.eks sætter noget musik på, Men lyden vil bare ikke ud af mit fjernsyn. ?
Avatar billede Wutuff Nybegynder
20. februar 2013 - 21:46 #23
Der er to stik på Digital, et rundt og et "firkantet"? Men som sagt har jeg kun Digital Output, men ingen optisk eller noget
Avatar billede Wutuff Nybegynder
21. februar 2013 - 07:39 #24
Er der slet ingen som kan hjælpe mig? :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 09:27 #25
Prøv for god odens skyld et andet kabel (uanset længde), du kan jo stå med et defekt kabel.
(Sikkert ikke svaret, men bør undersøges)
Avatar billede Wutuff Nybegynder
21. februar 2013 - 14:44 #26
Kan lyd delen godt være defekt? Mens at billed delen er iorden ? D: Darn it
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 15:49 #27
Ja kablet består af flere små ledninger, hvis kun en af dem har dårlig forbindelse eller lodning mv.  sååå
Avatar billede Wutuff Nybegynder
22. februar 2013 - 11:52 #28
Lukker denne tråd da jeg ingen løsning har fået og gerne vil bump´e den op

Tråden forsætter: http://www.eksperten.dk/spm/977175

Points vil bleve delt til dem som har hjulpet, jeg er bare bange for mit problem er "meget svært"