Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 18:05 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Rengjort computer strejker

Hej

Jeg har en aflagt computer på mit værksted. da den begynte at slukke sig selv efter kun ca et kvarter tænkte jeg det kunne være den fik det for varmt på grund af skidt. Jeg var så så dum at blæse den forsigtig ren med trykluft (skulle jo nok have brugt støvsuger istedet) og nu kommer der ingen signal til min skærm.  Blæseren til strømstyringen har sat sig fast, men alt andet syntes at starte som vanligt.  I forsøg på at få billede på igen har jeg fjernet blæseren der var i stykker, afmonteret cdrom drev og diskette drev i håb om det løste problemet, men nej. Harddisk og blæserne på motherboard og grafik kort samt en ind i kabinettet virker fint som de skal.

Er der en sikring der kan være gået da strømstyrings blæseren satte sig fast?  Eller hvad kan der ellers være galt??
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2013 - 18:14 #1
Prøv at fjerne strømmen fra den og hold startknappen nede i 30 sek.
Afmonter det lille batteri på bundkortet i ca 10 min og genmonter igen.
Prøv at se om der så kommer liv.
Ellers må du pille grafikkortet ud og rense kontaktfladerne som stikkes i bundkortet.
Tjek så også lige at alle strømkabler er monteret korrekt, også til grafikkortet, hvis det kræver ekstra strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2013 - 18:16 #2
De gange jeg har renset kontaktflader, har jeg brugt isopropylalkohol.
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 18:18 #3
Husk at blæseren til processoren skal sættes til, og iøvrigt at sikre at processorkøleren sidder fast mod processoren.

Hvis du har renset mellem processor og køler skal du have fat i noget kølepaste og smøre det imellem dem.
Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 19:32 #4
Hej

har nu prøvet med de 30 sekunder og startknappen, pillet batteriet ud i 10 minutter, samt kontrolleret at alle kabler sidder korrekt. Grafikkortet har jeg haft ude og tørret den med en tør klud da jeg ikke har det nævnte produkt, isypropolalkohol.  Kan man bruge noget andet istedet?  kontaktfladerne ser iøvrigt helt rene ud.

Da jeg startede op kom der et kort bip, og så normalt opstart men stadig ingen billede.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2013 - 19:38 #5
Det skal være noget som ikke efterlader en fedtet hinde. Sprit kan sikkert også bruges.
Har du kommet til at bukke nogle ben i stikket til særmen under monteringen?
Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 19:41 #6
nej ingen bukket ben, det har jeg tjekket...
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2013 - 19:43 #7
Et kort bip efter start betyder normalt: Alt OK

Check kablet mellem PC og skærm og/eller prøv med en anden skærm. Og der er vel strøm på skærmen?
Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 19:54 #8
har nu prøvet med sprit, men stadig "no signal"
Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 20:05 #9
Jo, skærmen er skam tændt, men melder "no signal"  jeg har ingen anden kabel at prøve med lige pt, men det kan jo nok lånes et sted
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2013 - 20:13 #10
Er der både en indbygget grafikchip på bundkortet og et separat PCI-kort? Hvis ja, så prøv det andet stik.
Avatar billede lonebiker Nybegynder
16. februar 2013 - 20:24 #11
Uha, nu spørger du om mere end jeg ved, men der er 2 stik bagpå grafikkortet der kan bruges, men der er ingen reaktion fra nogen af dem
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2013 - 20:49 #12
#11.

Og der er ingen andre stik et andet sted bagpå, som ligner de to?

Hvilken computer drejer det sig om, dvs. fabrikat, navn og modelnummer?

Hvordan fjernede du blæseren på strømforsyningen? Du kalder den selv "Blæseren til strømstyringen". Jeg går ud fra, vi snakker om den samme del, dvs. den boks, som er skruet fast øverst i kabinettet, og som strømkablet sættes i.

Er der nogen knapper på strømforsyningen, og hvis ja, er de så korrekt indstillet?
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 04:37 #13
Nej, der er kun de 2 stik der kan bruges.

Ja, det er den boks øverst hvor strømkablet sættes ind.

Jeg måtte skrue boksen løs og tage den ude for at fjerne blæseren, der var monteret inde i boksen. Klippede de 2 ledninger over og pakkede dem ind så de ikke kan røre noget og lave ravage.

Er kommet til at tænke på at det måske kan være den defekte blæser der har fået computeren til at stoppe oprindelig, hvis den nu har været i stykker allerede inden jeg blæste computeren ren.

Computer:

Ziteck

Strømforsyning:

500w  ATX NorthQ

Grafikkort:

Winfast geforce PX7600GT  256MB
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2013 - 07:48 #14
Virkede billedet ikke før du pillede læser ud af psu?
PS Strømforsyningen kan ikke særlig længe køre uden sin blæser til at afkøle denne. Er den fornuftig konstrueret vil den slå fra når den bliver varm.
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 08:11 #15
Billedet virkede fint indtil jeg blæste støv af computeren, derefter ingen billede.  Har lige opdaget jeg ikke kan slukke computeren ved et hurtig tryk på startknappen som jeg plejer, kaster det lidt lys på sagen om hvilken enhed det er der ikke virker. Kan harddisken være stået af??
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2013 - 08:31 #16
Tror ikke fejlen er på harddisken.
Kommer der et bip som et klar tegn fra bios, eller har pc aldrig givet dette bip?
Hvor mange ram klodser er der i maskinen.
Har du prøvet at køre med evt kun en af gangen?
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 08:43 #17
Lyder også som om harddisken kører.

Erindrer ikke den har givet det bip før, og det gør den heller ikke mere.

Der er 2 ram klodser, hver på 512MB

prøver lige at afmontere den ene....
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 08:52 #18
Stadig ingen billede, med 0 eller 1 eller 2 ram klodser i
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 09:54 #19
Har lige haft kabel og skærm sat til en anden computer og der virker det fint!
Når jeg trykker på genstarter knappen går blæseren på grafikkortet kortvarig op i fart som den skal, så den får da det signal...
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 10:18 #20
Breaking news!

Nu fungere det igen, kan det tænkes at skærmen bare skulle have et skub fra en anden maskine.

mange tak for jeres tid!!  jeg vil gerne have at

220661  og Milter til at få 200 point hver.  skal lige se om jeg kan finde ud af det, er ved at være 4-5 år siden sidst .-)
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 10:19 #21
200 point
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 10:20 #22
200 til milter
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 10:24 #23
ok, har vist klokket i det, hvordan giver jeg så Milter 200 point?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2013 - 11:09 #24
Først så er jeg glad for at den kom op at køre igen.
Jeg tror nu stadig på det kan have været noget med en bios der har været låst af noget forkert, men nok med det.

Med hensyn til point kan du ikke uddele mere end 200 point i alt.
Du kan ikke gøre mere i denne tråd da du har lukket den.
Men opret et nyt spørgsmål i samme kategori, hvor du skriver "Point til milter og 220661", hvor du henviser til oprindelig tråd.
Så lægger vi gerne to svar som du så aftjekker begge svar i og accepterer.
Husk lige at lægge et link til den nye tråd her, så man kan se oprettelsen af tråden den vej også.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2013 - 11:12 #25
#21 Du kom til at tage alle point tilbage.
En anden gang så beder du om "svar" fra hjælperne, som du kan bruge til at lukke med.
Fortsat god dag :-)
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 12:09 #26
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 15:37 #27
Nå, i skulle jo have haft 200 hver :-)

Computeren virker men er blevet ekstreem langsom. har slettet alt hvad der var af billeder og programmer samt kørt reg exe, diskoprydning og forsøgt systemgendandelse men tidligere punkter er tilsyneladende smuttet i svinget.

Kender i et godt gratis program til at optimere ydelsen???  Så laver jeg en point indlæg mere til jer
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2013 - 17:30 #28
Max antal point pr spørgsmål er 200, så du må i følge reglerne ikke oprette flere point spørgsmål på det vi har fået point i.

Men da du har fået et nyt problem med din pc ville det da være det smarteste at oprette et spørgsmål om dette og udlove point der i stedet. Ser jeg din tråd vil jeg da komme forbi og se om jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede lonebiker Nybegynder
17. februar 2013 - 17:46 #29