Avatar billede patrickreck Nybegynder
11. februar 2013 - 07:00 Der er 4 kommentarer

Løn som Datamatiker kontra IT-Diplomingeniør

Halløj.

Jeg går i øjeblikket på Datamatiker studiet og overvejer tit hvorvidt jeg skal bruge 2 år på at læse videre til IT-Diplomingeniør bagefter. En af de største grunde til at læse videre, vil være den løn jeg ender med at få (jeg synes ikke at det er hyggeligt :-P)

I den anledning vil jeg høre om der er nogen der har nogen idé om, hvad en datamatiker tjener i forhold til en IT-Diplomingeniør?
Avatar billede magic-mouse Novice
11. februar 2013 - 07:15 #1
Løn er meget individuelt, specielt alt efter hvad du kan og hvor du arbejder.

Det du skal tænke mere på (Ud over lønen) er hvor du vil arbejde og hvad du vil arbejde med. Der er mange arbejdspladser som kræver at du har en universitets uddannelse, som eks. sygehus med medicinsk udstyr, software til flyvemaskiner, og mange andre ligende steder.

Ud over det, så er det lettere at få arbede med en større uddannelse, hvis du sidder som arbejdsgiver med 2 kandidater og den ene har en datamatiker og den anden har en IT diplomingenør uddannelse, vælger man den bedst uddannet. Også selv om at datamatikeren har 2 års erfarenhed og Diplomingenøren kommer lige fra skolen.

Det er her man kan sige at det er bedre at ha 1 fugl i hånden end 10 på taget.
Avatar billede finb Ekspert
11. februar 2013 - 08:41 #2
Enig, uddan dig så meget dine evner og lyst rækker til.
Men husk også, at faget skal interessere dig så meget, at du får et lykkeligt arbejdsliv. Hvorfor blive rig advokat, hvis man hader jura.
Avatar billede chalde Seniormester
11. februar 2013 - 11:04 #3
Også selv om at datamatikeren har 2 års erfarenhed og Diplomingenøren kommer lige fra skolen.
Erfaring skal man bestemt ikke undervurdere. En nyuddannet uden nogen praktisk erfaring er ikke altid noget virksomheder foretrækker.

Hvis ansøgeren med kortere uddannelse kan fremvise relevant erfaring og resultater, og ansøgeren med lang uddannelse ikke har nogen praktisk erfaring, vil mange virksomheder gå efter personen med erfaring.

Se det på denne måde: Hvis du ved en masse teoretisk, men ikke kan udføre det i praksis, hvor god medarbejder er du så?

Mit bud: Undersøg om de 2 års ekstra studie giver dig noget relevant du kan bruge til at udføre den type arbejde du ønsker at have.
Undersøg ligeledes muligheder for studierelevant arbejde ved siden af.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2013 - 14:31 #4
du får løn efter erfaring og evner, du skal ikke tage en uddannelse bare for at få en højere løn, du skal tage den for at blive hammersej til det som du vil specialisere dig i.

IT er altsammen specialiseret, og de ansætter jo dem som kan lave noget uden at skulle "gå i børnehave" først.

En startløn som nyansat vil altid være laveste, det tager årevis og erfaring at komme til det niveau som alle drømmer om, og man skal knokle hårdt.

Du får ikke en høj løn fordi du har en fin uddannelse, du får den fordi du er ham som kan ordne tingene - og det tager nogle år i branchen at lære, du kommer ikke ud fra uddannelse og kan klare alt muligt.

Tag det ikke ilde op :)