Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2013 - 22:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mussehånd

Hvilke muse grip er den bedste til at undgå mussehånd?
Eller er der lavet en gruppe af mus til dem der arbejder længere tid ved computeren?
Avatar billede chalde Seniormester
05. februar 2013 - 22:36 #1
En Rollermouse eller Mousetrapper plejer at være en ganske god løsning. Havde flere brugere der var meget tilfredse med dem i mit tidligere job.
De kræver noget tilvænning i starten og er ikke helt billige.

http://www.ergopartner.dk/Shop/ProductPage.aspx?category=61
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2013 - 23:10 #2
Prisen er lidt høj men vis man kan undgå at man får skader er det da vigtigere end prisen :)

Kan man bruge nogen form for traditionelle mus uden at få skader?
Avatar billede Skumlos Nybegynder
06. februar 2013 - 07:24 #3
En traditionel mus er jo netop problemet, pga. den måde du holder den på (ifølge ergonomien). For at komme udenom det skal du have noget "andet". En løsning er rollermouse/mousetrapper som beskrevet tidligere, som jeg selv er begyndt at bruge, en anden løsning er trackballs som jeg selv er stor fan af (mousetrapperen er nærmest bare for at prøve noget nyt). Logitech har Cordless Trackman Plus mener jeg den hedder som jeg selv var rigtigt glad for, men Trackman Marble skulle også være et godt produkt. Ellers har Kensington deres Slimblade Trackball, den ser rimeligt nice ud, men er ret dyr. Det tætteste du kommer på en "virkeligt ergonomisk" "traditionel" mus er nok Evoluents VerticalMouse: http://evoluent.com/vm4rw.htm
Jeg har aldrig prøvet den skal lige siges...
06. februar 2013 - 08:56 #4
Avatar billede drholm Nybegynder
06. februar 2013 - 23:34 #5
8 timer ved et skrivebord med et pegeredskab kan aldrig blive ergonomisk - så du kan ikke købe noget som effektivt og skadesfrit gør dig i stand til det.
Du kan købe dig fattig men kommer ikke uden om : variation. Skift stilling, hæv og sænk bordet, gå en runde hver time. Det er gift for musklerne fra nakke til hånd at sidde statisk længe. Selv hvis du køber en mousetrapper bør du kun bruge den noget af tiden, skift med en almindelig mus - og lær at bruge modsatte hånd
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2013 - 22:15 #6
Hvem skal have point?
Avatar billede storgaard Juniormester
16. juli 2013 - 19:59 #7
Jeg har også haft lidt problemer med mussehånd, og ikke mindst fordi jeg samtidig spiller musik og der også bruger hånden meget til "barrégreb", som ligger stor belastning på håndleddet. Jeg sørger for at strække ud ca. en gang i timen, og tricket er at du holder strækket indtil du kan mærke at muskelen bliver afslappet.

@DrHolm: Enig, der er ikke nogen god stilling eller løsning på at få den bedste arbejdsstilling til 8 timer foran computeren dagligt. Du kan dog hjælpe dig selv med muligheder for at skifte arbejdsposition. Jeg er glad for Capisco stolen, som giver mulighed for at skifte positioner: http://www.holmrisonline.dk/kontorstole/Haag-Capisco-8106

Ellers kan vi jo glæde os over at Windows 8 er lavet til touch skærme, så du kan også vælge at DROPPE musen, og blot pege direkte på skærmen, som på tablets. Min erfaring er dog at det i højere grad er taste-arbejdet med at skrive på computeren som giver ømme håndled...