Avatar billede KarstenW Nybegynder
29. januar 2013 - 13:59 Der er 14 kommentarer

Friskole med 35 Bærbare.

Jeg er ansat på en Friskole på fyn hvor vi er kommet i et luksus problem. Vi har fået foræret 35 nye computere og det er jo dejligt da vi ikke har så mange penge, og nu har jeg fået til opgave at finde ud af hvordan vi administrerer dem. Vi har ingen server idag udover en lille en til administration som fortsat skal bruges til det, men jeg kunne jo godt tænke mig at holde de bærbare rimelig rene og fri for skrammel, men vi har ikke rigtig brug for en server til data for de unge gemmer alt på nettet via deres Offentlige Login.... Men findes der noget smart værktøj så de ikke kan installere alt muligt eller måske bare at den indlæser sig frisk og klar til en ny dag hver morgen med noget image agtigt noget.?

Tak for hjælpen.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. januar 2013 - 14:23 #1
Umiddelbart vil jeg foreslå at du oprettet et domæne på skolen, som alle maskiner melder sig ind I. Dertil kan du oprette burger der kan logge på de forskellige maskiner, og oprettet det der hedder GPO'er, som er gruppepolitikker der laver regler hvad der sker på den pågældende computer.

Men hvis du ingen erfaringer har, vil det nok blive for stor en opgave til du selv kan løse det.
Avatar billede KarstenW Nybegynder
29. januar 2013 - 14:39 #2
Har lidt erfaringer med det, men ikke nok til jeg vil gå igang uden at have et edb firma i baghånden, men synes bare det er meget at gøre for et forholdsvist mindre problem.....
Må da kunne installere maskinen som man ønsker den og så nemt kunne hoppe tilbage dertil men helst uden at alle opdateringer og andet forsvinder...
Avatar billede moddi100 Seniormester
29. januar 2013 - 14:56 #3
Hvis du ikke vil igennem et windows domæne er der jo også muligheden for at du aktiverer gæstekontoer på computerne, og så kan de ikke installere programmer. Det begrænser selvfølgelig deres muligheder og er lidt besværligt for dig, da du så skal installere alle de nødvendige programmer på hver enkelt computer.

Alternativt kan du jo også beholde en computer for dig selv, og så lave et image af den engang imellem, som du så manuelt installerer på de andre computere. Det lyder dog ret besværligt, men er også blot et alternativ til #1
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2013 - 15:09 #4
hvis ellers alle 35 maskiner er identiske (hardwaremæssigt) kan du lave noget PXE boot hvor der skubbes et image ud på maskinerne hver nat...

det gør, at ligegyldigt hvad folk laver så er maskinen "ren/reinstalleret" hver morgen ...

men det kræver et godt netværk (kablet), at maskinerne er tændt på tidspunktet, at du vedligeholder et image (windowsupdates/programmer mv), at du har nogle scripts som efterfølgende sørger for at maskinerne efter image er individuelle, en server der kan distribuere softwaren ...

Hvis jeg var dig ville jeg nok bare sørge for:
antivirus på alle maskinerne
låse dem ned med en GOD kode, give brugerne "gæste adgang"
tage et image (reetablering) Acronis er godt til det formål

du kan altid få en mere kompleks/automatiseret (red dyrer løsning) hvis du drukner i opgaver...
Avatar billede perkm Nybegynder
29. januar 2013 - 15:10 #5
Men findes der noget smart værktøj så de ikke kan installere alt muligt eller måske bare at den indlæser sig frisk og klar til en ny dag hver morgen med noget image agtigt noget.?
Prøv at søge på "DeepFreeze". Jeg har i mange år været på en skole, hvor programmet lå på alle computere. Det virker. Men det koster noget. Der findes også gratis alternativer - som jeg ikke aner noget om:)
29. januar 2013 - 15:27 #6
... er der at betegne som 'personlige' (pr. elev) computer hver for sig ?

Sådanne unge menesker kan jo finde på hvad som helst - der skal underskrevne IT-Regler til ... og meget andet ...

... De vi nok blive rimelig 'negative' hvis PC'en er 'frisk' instaleret ved hver (gen)opstart ...
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2013 - 15:42 #7
du bør tage et image af en maskine, inden nogen bruger den, så du har en ren version af den.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. januar 2013 - 16:12 #8
Umiddelbart er læsningen et domæne, med de muligheder der er i de forskellige profiltyper og GPO.

Den bedste løsning til dagligdagen er at anskaffe Rollback RX fra horizondatasys.com
Ja det koster noget, men de har ofte gode tilbud, jeg købte 5 licenser på deres black friday tilbud til stk. 19.95$ godt 110 kr. stykket. Til 35 pc'er er det på tilbud 3850 kr.

De har også Educational Prising til skoler oa.
Lige nu er prisen ikke på tilbud.
25 to 99 PC's - USD 39.00 pr. stk. 216 kr., til 35 pc'er 7560 kr.

https://www.horizondatasys.com/products_price.aspx?ProductId=1

Jeg har selv 5 DeepFreeze, 5 DriveVaccine og 10 Rollback Rx
Den nyeste virker også på Windows 8
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. januar 2013 - 16:17 #9
Når jeg skriver Rollbacj Rx er det bedste til dagligdagen, så bygger det på mange års erfaring som IT pro på en folkeskole med 600 elever, der brugte vi godt nok DeepFreeze, og det virkede, men var besværligt når man skulle opdaterer forskellige ting og det trods alt lykkedes for eleverne at crache maskinerne helt.

Det kunne de ikke med Rollback Rx, og her er maskinerne også lettere at administrerer, da man ikke skal optø maskinen først, her kører du hele systemet tilbage på få sekunder.
Eller hvis du har et totalt opdateret systen du ønsker at gemme så gemmer man et snapshot,er man senere interesseret i at gøre det til grundsystemet tilføjer man med et par klik det snapshot til baseline eller opretter en ny.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. januar 2013 - 19:33 #10
Hej KarstenW - Vil gerne hjælpe jer til en rimelig pris og har et lille IT firma på Fyn/Odense.

Det bedste man kan gøre er.

1. Jeres Server konfigureres til domain controller. Og du og administratorer er eneste som kan installere noget på PCérne.
2. Alle bruger gøres til standard bruger - så kan de ikke ødelægge styresystemet eller installere programmer /drivere - og heller ikke fjerne printere o.l
3. Du kan forbedre det ved at loade en mandatory profile for hver bruger ved opstart = en tom standard brugerprofil, men det skal vedligeholdes/opdateres.

Der bør stadig være antivirus på hver PC.

Fordelen er at kun du og andre administratorer kan installere på pcérne -
Central administration fra serveren: Du/vi kan yderligere begrænse hvad brugere skal have adgang til fra serveren -
Og evt. udrulle installationspakker herfra til alle PCérne.

MVH . Dennis
Avatar billede KarstenW Nybegynder
30. januar 2013 - 10:35 #11
Synes egentlig at DeepFreeze programmet lyder rigtig fornuftigt.!
Vælger man et deepfreeze punkt når man har installeret den som den skal være, og hvordan med opdateringer og sådan.?
Kigger nærmere på det.

Tak.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. januar 2013 - 11:49 #12
@KarstenW
Du har ret i det med Deepfreeze, jeg har selv arbejdet med det i flere år.

Problemet med Deepfreeze i forhold til Rollback RX er at for at installerer nyt eller opdaterer så skal du først sætte den til Thawed(optø)og genstarte, du skal så installerer/opdaterer osv.

Går noget galt under den process som vi vist alle i større eller mindre omfang har prøvet, så er vi på spanden.

Med RollbackRx har du muligheden for at rulle det hele tilbage til før kaos, det tager få sekunder, og du er tilbage 100%
Ikke som WIndeow egen udgave hvor kun noget bliver tilbageført.

Og du kan med Rollback Rx tage snapshots (øjeblikebilleder)af systedrevet og du kan opdaterer baseline (det du vælger som grundinstallationen)

Jeg kalder gerne Rollback Rx som Deepfreeze deluxe

Det er års erfaring jeg bruger som grundlag.

Men jeg vil da gerne være behjælpelig hvis jeg kan.
13. februar 2013 - 08:43 #13
Hvad endte denne med ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. februar 2013 - 10:29 #14
Ja Karsten.
Som IT Pro gennem 35 år så ved jeg hvor vigtigt det er at overholde aftaler, moder, og vise ansvar over for kunder, klienter og andre.

Så meld tilbage om ikke for andet så for at vise lidt respekt over for de der har hjulpet (eller forsøgt at hjælpe)

Det drejer sig ikke om point men om ansvar