Avatar billede ms-o Nybegynder
21. januar 2013 - 06:09 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Anti-virus program til ekstern harddisk

Jeg har problemer med at komme af med "Koda Virus"/"Ukash virus".
Jeg kan ikke starte computeren i fejlsikret tilstand og køre virusscan. Jeg har forsøgt at virusscanne harddisken på en anden computer med den inficerede disk som ekstern harddisk - uden held.
Er der nogen, der kender til et anti-virus program, der kan scanne en ekstern eller sekundær harddisk? Jeg har prøvet med AVG, som vist ikke kan finde ud af at scanne systemfilerne på en sekundær harddisk, og Spyhunter scanner kun c-drevet.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 06:38 #1
Prøv malvarebytes det plejer at fange ukash virusen.
Avatar billede ms-o Nybegynder
21. januar 2013 - 07:29 #2
Også når det drejer sig om en ekstern harddisk, der har fungeret som primær? (virussen ligger vel i diverse registrerings-nøgler og bruger-filer). Det vil jeg prøve i aften. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2013 - 08:57 #3
Start pc op i fejlsikret tilstand med kommandoprompt.
Når den er færdig med at loade op og du forhåbentligt ikke ser Ukash skærmen, så skriv rstrui.exe og gendan pc til før du fik ukash.
Start herefter op i fejlsiktet tilstand med netværk og hent Malwarebytes.
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Har du ikke systemgendannelse på pc skal du i fejlsikret med kommandoprompt prøve følgende:
http://www.eksperten.dk/spm/972407#reply_8002737
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2013 - 09:01 #4
Den externe harddisk du bruger som styresystem hedder den så C i den computer som den normalt sidder i?
Vil tro at #3 skal gennemføres i det normale setup.
Vil dog også tro at Malwarebytes kan fjerne den fra anden pc som der foreslås i #1
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2013 - 09:23 #5
Med Malwarebytes kan du når disken er sat til pc højreklikke på den eksterne disk i denne computer og trykke på scan med Malwarebytes.
Husk at Malwarebytes skal være fuldt opdateret før du scanner.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 12:27 #6
Avatar billede ms-o Nybegynder
21. januar 2013 - 13:06 #7
Tak for jeres svar.
Min eksterne harddisk er normalt C-drevet. Nu sidder den som ekstern og hedder E.

Jeg kan ikke starte min pc op i nogle af de fejlsikrede tilstande..

Min plan er i aften først at scanne ekstern med Malwarebytes, og så vil jeg prøve at boote fra en cd med Windows Defender Offline, som skulle kunne scanne min pc.
Jeg vender frygteligt tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2013 - 09:06 #8
Kaspersky Resue CD kan i modsætning til Windows Defender Off-line opdateres. Kaspersky kan selvfølgelig brændes på en CD.
Avatar billede ms-o Nybegynder
01. februar 2013 - 14:51 #9
Så har jeg fået styr på computeren. Kun Kaspersky Rescue CD kunne hjælpe mig. Desværre var pc'en så tung at danse med efter diverse scanninger at jeg alligevel endte med at formatere.

Vil i ikke (både 220661 og peterolsen) lave nogle svar, for jeg vil gerne fordele point til jer begge for indsatsen?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2013 - 16:16 #10
Jamen tak for det
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2013 - 16:15 #11
Svar