Avatar billede some_one Nybegynder
20. januar 2013 - 20:54 Der er 11 kommentarer

Copyright 2009 - 2010?

Hej

Jeg har ledt lidt efter noget inspiration til en virksomhed jeg planlægger at starte.

Til det formål jeg fundet en side som bruger et layout som ville passe næsten perfekt til mit formål.

på siden står der:

All rights reserved. © 2009-10.

Betyder det at der ikke længere er copyright på siden og at jeg er fri til at benytte mig af deres layout?

Eller er jeg helt galt på den.
jeg må nok erkende at min erfaring om copyright love er stort set lig 0.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2013 - 21:01 #1
Hej.

  Du er helt gal på den. Det betyder blot at der er udtaget copyright på det pågældende tidspunkt - ikke at der er frit slaw' der efter.
  Hvis det er noget, du kunne tænke dig at plagiere, er det nok smartest at spørge rettighedshaver om lov.

De bedste hilsner
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
20. januar 2013 - 21:04 #2
Prøv og kom med linket. Det kan jo være de bruge et system som er frit at bruge også kan du jo godt bruge det.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2013 - 21:12 #3
Det med Copyright er mange gange et meget kompliceret spørgsmål. Ingen her i dette forum vil kunne besvare dit spørgsmål uden at vide, hvem der har skrevet "All rights reserved. © 2009-10." , og hvordan de, som har skrevet det, formulerer deres copyright-betingelser.

Selv om du måske kan give os et link til siden, skal der nok et par meget sagkyndige eksperter i lovgivning på det område til, før du ved, hvad du kan og ikke kan i den her forbindelse.

Mit bedste bud er at kontakte det firma, som bruger layoutet. Og selv det er sikkert ikke nok, for hvis deres layout er designet af et eksternt firma, skal du sikkert have tilladelse fra både designeren og det firma, som benytter layoutet.
Avatar billede some_one Nybegynder
20. januar 2013 - 21:13 #4
tak for svaret CRK :)

og scooter, jeg har været hele kildekoden igennem og studeret hvad de har gjort (undtagen deres PHP del som jeg selvfølgelig ikke har adgang til da det er server-baseret) Det er tydeligt at det er lavet fra bunden uden brug af CMS systemer som Joomla eller andet.

Men hvad med selve layoutet, placeringen af "modulerne" hvis jeg lavede mit eget grafisk fra bunden men brugte samme placeringer.

Det har du vel ikke copyright på?
Avatar billede some_one Nybegynder
20. januar 2013 - 21:13 #5
Det skulle også lige nævnes at den virksomehed jeg pønser på, overhovedet ikke har nogen relation til deres side, som ser ret forladt ud.
Avatar billede some_one Nybegynder
20. januar 2013 - 21:28 #6
efter at have undersøgt det lidt nærmer er jeg fundet frem til det samme som CRK.

Jeg må selvfølgelig ikke tage deres materiale eller kildekode uden videre, men jeg vil gerne vide med hensyn til layoutet da det virker meget normals.

Logo i toppen
top menu
sidebar
populære ting
grunde til at tilmelde sig deres service
osv. ikke noget som ikker er set før.

Grunden til at jeg ikke er villig til at smide linket ind er hvis det nu skulle ske at de sagsøgte mig over at have samme opstilling som dem, er det nok ikke særligt hjælpsomt at have mit navn spørgende indtil deres copyright.

Og hvis CRS lige skriver et svar kan du få dine point :)
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2013 - 22:12 #7
#6.

Dit indlæg #6 viser meget tydeligt, at du selv er klar over, du er ude i et grænsetilfælde, som ikke bare kan klares med et entydigt "Ja" eller "Nej" mht. copyright.

Derfor, hvis du virkeligt reelt ønsker at vide, hvilke rettigheder du har, er dine eneste muligheder at kontakte firmaet eller en advokat.

Den anden mulighed, som jeg læser dine ord her, er, at du håber på at finde en "undskyldning" for at bruge noget, som du i grunden er klar over, du ikke kan bruge uden tilladelse fra indehaveren af de pågældende copyrights.
Avatar billede some_one Nybegynder
22. januar 2013 - 14:32 #8
mitler, pointen med spørgsmålet var blot betydningen af: All rights reserved. © 2009-10.

om det betød at copyrighten holdte op i 2010, eller om det blot var der hvor den var lavet.

Jeg har fået et svar på dette.¨

mht. til at nævne hjemmesiden er det blot hvis de skulle være ligeså stride som Apple, og sagsøge selvom det blot er noget der bruger nogenlunde samme layout. Jeg har ikke tænkt mig at bruge noget de har lavet.

Og jeg har fundet en del andre sider, som bruger nøjagtigt det samme layout udover 2 knapper der er placeret anderledes, så det burde ikke være noget problem.

Jeg skal blot bruge et svar, så jeg kan afgive point :)
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2013 - 15:10 #9
#8.

OK :-)

Så skal du bare lige fortælle os, hvem du beder om et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 03:24 #10
google efter themes og ccs filer, der er masser af gratis, og du burde ku finde noget du kan li :)
Avatar billede some_one Nybegynder
02. februar 2013 - 19:53 #11
CRK eller Milter.