Avatar billede lyyrchks Nybegynder
08. januar 2013 - 16:43 Der er 11 kommentarer

Problemer med el-installation

Hej alle

Jeg er ved at sætte en lampe op i spisestuen i den dejlige, men gamle, lejlighed min kæreste og jeg købte for nylig. Det går generelt godt med så noget, jeg plejer at bruge min polsøger til at finde nulledning og faseledning osv.
Jeg er dog stødt på et problem jeg ikke kan klare selv: Ledningsudtaget i væggen i spisestuen og også tilhørende i loftet har ikke nogen nulledning. Og jeg synes jeg har prøvet at kombinere på kryds og tværs i blinde uden held. Er der ikke noget galt når alle tre ledninger får polsøgeren til at lyse?
Jeg har uploadet billeder af hvad jeg har at arbejde med på

http://kristiankiim.blogspot.dk/

Little help?

Mvh
Kristian
Avatar billede Srilakhorn Nybegynder
08. januar 2013 - 18:41 #1
Jeg tror du bliver snydt af din polsøger. Den lyser på næsten alt helt ned til 10-15 volt.
Så når den lyser på nullederen er det induceret strøm. Beug et måle instrument eller et sæt prøvepinde.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2013 - 18:47 #2
Hej.

  Mon ikke den ene "fase" så afbrydes på din afbryder i stedet?

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2013 - 18:48 #3
...og måske der oven i købet er korrespondance på det?
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
08. januar 2013 - 19:37 #4
Srilakhorn>> Jeg har også haft kig på et måleinstrument, det irriterer mig grænseløst jeg ikke kan objektivisere det hele lidt mere end lys/ikke-lys i polsøgeren :)

CRKrogh>> Hvad mener du med at der er korrespondance på det? Jeg er klar over at korrespondance betyder at flere lamper kan tændes i samme kontakt (tror jeg), men hvordan har det indvirkning på mit problem?

Jeg sætter mægtig stor pris på jeres hjælp!

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 19:43 #5
Korrespondence betyder du kan tænde ved den ene døg og slukke ved en anden.
Skal du tænde lere lamper ved samme kontakt skal man have en dobbelt kroneafbryder.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 19:46 #6
Kiggede lidt på dit billede, uden rigtigt at få noget ud af det.
I gamle installationer har jeg oplevet at farverne hvid og sort bruges til fase og nul. Jeg kan dog ikke huske om det er den hvide eller sorte der er fase.
Avatar billede Srilakhorn Nybegynder
08. januar 2013 - 20:33 #7
Uanset om det er korrespondance eller ej, så vil der altid være en nul.
Du kan hvis du ikke har et måleinstrument, i en snæver vending bruge en pære med fatning og ledning. Monter den til to af lederne og tænd på kontakten, hvis pæren lyser er det de rigtige ledere du har fat i. Hvis den springer så er det 2 forskellige faser :-) Hvis der intet sker så er det formentlig 2 nulledere.

Pas nu på. Den installation der er på dine billeder er livsfarlig og du bør få skiftet de ledninger hurtigst muligt, også med hensyn til brandfare.
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
08. januar 2013 - 21:12 #8
Srilakhorn>> Jeg er skam også bekymret for installationen, og har flere gange været ved at ringe til en elektriker for at få det efterset (min personlige ikke-faglige vurdering også at det er noget farligt stads). Er det sådan at du vil råde mig til at få en elektriker til at skifte det?
Avatar billede Srilakhorn Nybegynder
08. januar 2013 - 21:42 #9
Det bliver et helt klart JA.
Gamle stof isolerede ledninger i el-stålrør en rigtig dårlig kombination. Formentlig kan du fjerne isoleringen fra lederne bare ved at rulle dem mellem fingrene.
Men det er en dyr omgang.....
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 22:27 #10
Absolut enig med Srilakhorn. De ledninger er en ren brandfare.
Men det behøver ikke at koste en formue. Prøv at tale med en installatør om en aftale om, at du selv trækker ledninger i hele huset og sætte nye kontakter op, og lad så ham efterse, om det er i orden. Det mener jeg er lovligt, for det svarer til at en lærling laver arbejder, på egen hånd, og så ser mester det efter. Det vil sige, det gør de sgu oftest slet ikke i det virkelige liv. Jeg har selv prøvet at køre med sådan en aftale. Og det kan faktisk være mere betrykkende end at overlade det til en fortravlet lærling.
Avatar billede saunte Nybegynder
14. januar 2013 - 04:57 #11
Lige et spørgsmål, det ene billed viser med alt tydelighed et tilslutningssted til din lampe, men det andet ligner at der er blevet fjernet et underlag til eks. Afbryder og stikkontakt, er det korrekt antaget, eller er det som du har forklaret, et "lampeudtag"?