Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
30. december 2012 - 18:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

GratisDNS - hvad er forskellen på CNAME og URL Forward

Hej skal have et domæne til at pege på et andet - kan simpelthen ikke ud af, hvad forskellen på at oprette et CNAME og en URL Forward er ?  Er der en, der vil forklare for en dummy ;-) ?
Avatar billede iss Novice
30. december 2012 - 18:30 #1
Det har de nu en gang to meget gode guides til, hjemmehostingsguiden og urlforwardguiden.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. december 2012 - 19:11 #2
Lidt hurtigt fortalt er CNAME (Canonical Name record) et alias til det eksisterende domænavn, hvor URL Forward er en vidersendelse fra en URL til en anden.
Så noget i den stil:
CNAME = Alias til eksisterende adresse
URL Forward = Send videre til ny adresse
Avatar billede iss Novice
30. december 2012 - 20:54 #3
@jensenjs, nej, CNAME peger ikke på en adresse men et hostnavn, og det hostnavn peger så på en IP.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. december 2012 - 20:58 #4
Hej.

  URL-forward er en webproxy, hvor din http-request først sendes til en proxy et eller andet sted i verden (jeg er ikke klar over om GratisDNS selv har proxy kørende) og så sendes videre derfra til destinationen.
  Sikkerhedsmæssigt er det ikke smart, da du ikke har nogen kontrol over, hvor dine brugere sendes videre til, hvis den anvendte proxy kompromitteres. En DNS, der jo tager sig af Cname-recorden, er lidt nemmere at holde styr på.

De bedste hilsner
Avatar billede iss Novice
30. december 2012 - 21:06 #5
@CRKrogh nej, der er ingen proxy server, der laves enten en forward eller en frame (alt efter hvad men vælger).
Avatar billede nicholashansendk Nybegynder
04. maj 2013 - 08:09 #6
Kære alle
I har leveret gode kommentarer til denne her.
vil I ikke post en stjerne som svar, så deler jeg point mellem jer.
tak for hjælpen. Det er et klasse-community, vi har her.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. maj 2013 - 08:22 #7
* Godt, vi kan bidrage lidt.
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. maj 2013 - 09:19 #8
* springer over