Avatar billede ErikJS Nybegynder
20. december 2012 - 23:07 Der er 1 kommentar

HDMI fra Mac Mini giver hvid støj i Philips tv

Hej Eksperter

Jeg har et Philips 26" fjernsyn (model 26PFL5403D/10), og har i et par måneder uden problemer set fjernsyn via en 350 kroners DVB-T boks fra Elgiganten, tilsluttet via HDMI.

Nu har jeg så opgraderet med en spritny Mac Mini, ligeledes tilsluttet via HDMI. Billedet står knivskarpt, men i samme øjeblik jeg starter noget med lyd (musik, video, Eye-tv, eller bare piller ved volumen så der kommer et lille "pling"), begynder en konstant hvid støj fra fjernsynets højtalere.

De mærkelige fakta:
- Støjen er uafhængig af lydstyrken på tv, dvs. det gør ingen forskel om volumen er på 1 eller 80
- Støjen forsvinder ikke hvis jeg skifter til en anden kanal og tilbage igen
- Støjen forsvinder hvis lydstyrken sættes til 0, eller tv mutes (men kommer igen hvis jeg skruer op igen)
- Støjen forsvinder helt hvis jeg skifter skærmopløsning på Mac'en (men kommer igen når jeg starter noget med lyd, uanset skærmopløsning)
- Støjen forsvinder helt hvis jeg slukker fjernsynet og tænder det igen

Jeg har skiftet rundt mellem HDMI kablerne og Mac/DVB-T boksen, og det er meget simpelt sådan at der ikke er støj når signalet kommer fra DVB-T boksen. Støjen kommer således som resultat af kombinationen mellem Mac og tv, men er ikke umiddelbart en del af lydsignalet (da støjen ikke forstærkes når jeg skruer op for lyden på tv).

Ja, det her problem er virkelig ved at drive mig til vanvid. Troede at HDMI gav garanti for krystalklar digital lyd. Håber virkelig at en af jer eksperter kan hjælpe! :)
Avatar billede thill Nybegynder
23. december 2012 - 08:26 #1
Start med, at sikre dig din mini er fuldt ud opdateret og har den sidste nye Firmware installeret og vær sikker på dit HDMI kabel er v. 1.4
Hvis du har muligheden, så prøv med et andet fjernsyn.

Hvis der stadig er problemer så kontakt Apple, for god ordens skyld, og hør hvad de foreslår.
Men hvis den fortsat fejler skal den sikkert ind på værkstedet.
Vær opmærksom på, at der KAN være stor forskel på servicetiden og kvaliteten alt efter hvilket værksted der benyttes. Så ring rundt og find ud af hvilket værksted der tilbyder den bedste løsning for dig, inden du indlevere.

Læs mere om sidste nye Firmware her: http://support.apple.com/kb/DL1616?viewlocale=da_DK
Læs mere om HDMI kabel her: http://www.av-cables.dk/artikel/hdmi-kabel.html