Avatar billede fjorbak Seniormester
11. august 2001 - 09:39 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

GHOST!

Når man ghoster et drev laver man en kopi af både partion og det der ligger på den, kan det ikke lade sig gøre at lave en kopi af selve eks. windows med dertil hørende programmer og derefter lægge det tilbage på samme disk hvor størrelsen bare er blevet større, efter en F-disk (partionen). Eller skal man have et særligt program, og i givet fald hvad hedder det??
Avatar billede riversen Nybegynder
11. august 2001 - 09:42 #1
du kan kun lave en kopi af HELE partitionen...men du kan godt brænde ghost-filen på en cd...derefter ændre på partitionerne og lægge den tilbage...
Tror ikke det er muligt KUN at ghoste en del af en partition
Avatar billede 9in Nybegynder
11. august 2001 - 09:48 #2
Norton Ghodt kan
Avatar billede intel4004 Novice
11. august 2001 - 09:59 #3
Du skulle prøve PowerQuest Drive Image 3.02 Pro (eller nyere) version 4 pro skulle kunne brænde image-filen ud på cd-r....

Dette program har samme funktionalitet som Norton Ghost(skulle jeg mene, har ikke prøvet Ghost). Dog er det muligt at tage en kopi af en partition, derefter ændre partitionens størrelse, og derefter igen indlæse image-filen igen....

Dog skulle du prøve partition magic som kan ændre partitioners størrelser(og meget mere) uden at ødelægge data...

INTEL4004
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2001 - 10:00 #4
Med Image drive, fylder den tome del af partition intet.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
11. august 2001 - 10:52 #5
Lav blot et image med Ghost. Med Ghostexploere åbnes image og du kan vælge at restore din windows mappe
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 11:16 #6
Har du NTFS kan du bruge Gost 2001.
Avatar billede fjorbak Seniormester
11. august 2001 - 13:40 #7
Hej
Hvis man laver image af windows kan man så også lave image af nogle af de andre programmer der ligger på samme drev, og lægge dem tilbage på els. drev C og i den rækkefølge som man tidl. har haft dem i. Problemet er at jeg har fået lavet drev C for lille og har anvendt en del tid på at install. programmer på dette drev??
Avatar billede fjorbak Seniormester
11. august 2001 - 13:41 #8
fortsættes.
PowerOuist har jeg kun i ver 3.0, og den vil ikke give mig lov ril at ændre så jeg kan lave større partion?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 13:44 #9
Du kan enten lave en disk to image så får du hele drevet med inkl. partitionen eller du kan lave en partition to Image, så kan du vælge en partition f.eks. C: drevet.
Bagefter kan du ghoste det hele tilbage med alle dine indstillinger i behold.

Du kan også gøre partitionen større og så ghoste tilbage.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 13:45 #10
Partitionen kan du ændre med Fdisk!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 13:47 #11
Husk lige og tage en backup af den anden partition, ellers kan du miste data.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 13:49 #12
Hvilken version har du af Ghost og hvilket filsystem bruger du, FAT eller NTFS, til den sidste skal du bruge Ghost 2001!
Avatar billede fjorbak Seniormester
11. august 2001 - 14:59 #13
Hej retaxes
Jeg har lavet en ghost af partion to image, er det det du mener og så kan jeg ændre drev størrelse og når jeg så ghoster tilbage vil drevet ikke ændre sig???
;-)
Avatar billede fjorbak Seniormester
11. august 2001 - 15:04 #14
den var kryptisk.
Jeg laver en ghost af nuværende drev C. derefter fdisker jeg drev c og laver det større derefter ghoster jeg mit image tilbage ændrer det ikke det drev som jeg netop har f-disket???
Avatar billede drone Nybegynder
11. august 2001 - 15:12 #15
Lad mig prøve at omformulere dit spørgsmål.
Jeg har fået lavet mit c-drev for lille. Kan jeg på en eller anden måde få lavet partitionen større eller flytte alt over på en anden hd, uden at skulle reinstallere ?

Hvis ovenstående er dit spørgsmål, er der to svar.

Hvis der er er flere partitioner på din haddisk, Kan du bruge partition magic fra powerquest, til at ændre størrelserne af partiotionerene med. Dette kan ske uden tab af data.

Hvis der ikke er mere fysisk plads på din hardisk, så du må lægge det over på en anden fysisk harddisk. Dette kan gøres hved at lave et ghost image af dit nuværende c -drev, lægge dette på en cd. Indsæte den nye harddisk. Læg imaget fra cd\'en ind på denne. Når lægger et ghost image ned på en harddisk, kan man vælge om partionsoplysningerne på dete drev skal overskrives eller ej. Har du altså partitioneret dette drev som du vil ahve det inden du lægger dit ghost image på. Kan du beholde denne opdeling.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 15:18 #16
Ja, det var det jeg mente.
Jeg har lige ghostet en 3.8Gb partition to image, bagefter smed jeg en anden HD i på ca. 10Gb og ghostede image to partitions og så var min kone glad, det va hendes PC der skulle opgraderes.
Vi bruger NTFS!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 15:20 #17
Beklager at jeg ikke kunne svare med det samme, skulle lige ud og handle ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 15:21 #18
PS: Det tog 15 minutter, så kørte Pcen med alle indstillinger i behold, ellers havde hun fyret mig ;o)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2001 - 22:59 #19
Ja ved windows 2000 pro ghost 2001 eller ghost 7,0, som den nye hedder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 23:02 #20
kharder> Min hedder Ghost 2001, har lige set efter.

http://www.symantec.com/ghost/
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2001 - 23:03 #21
Nå, ja det skrev du jo osse. Det er snart sengetid!
Avatar billede drone Nybegynder
12. august 2001 - 02:59 #22
Har du ikke ghost, er her et freeware progrm, der kan det samme.
http://download.cnet.com/downloads/0-10094-100-6795014.html?tag=st.dl.10094-106-1.lst-0-4.6795014
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 10:35 #23
drone> I al beskedenhed, kan det også håndtere NTFS, det kan man ikke se noget om, men det kunne jo være en skjult facilitet ;o)
Avatar billede drone Nybegynder
12. august 2001 - 15:48 #24
Se det var et godt spørgsmål. Og i forbindelse med dette spørgsmål særdeles relevant. Jeg har ikke selv prøvet det. Men nu har jeg læst al den medfølgende dokumentation. Tilsyneladende er NTFS ikke understøttet. (Desværre).

Men af ovenstående fremgår ikke om fjorbak bruger ntfs.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 15:51 #25
drone> Det er rigtigt at fjorbak ikke har nævnt hvilket OS han bruger, men det kan han vel fortælle os!
Avatar billede fjorbak Seniormester
12. august 2001 - 15:59 #26
Hej gutter

Ja der er mange ting at huske på jeg bruger win98 SE, jeg syntes i er meget gode alle som har svaret
og jeg kan fortælle at det med jeres fælles hjælp er lykkedes mig at g\'øre det som jeg ville, men kunne ikke lige overskue det.
Tusinde tak
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:05 #27
Det var så lidt, vi er her for at hjælpe ;o)
Avatar billede fjorbak Seniormester
12. august 2001 - 18:26 #28
Jeg er ked af at jeg ikke kunne give retaxes halvdelen af pointne, Men at funker hos mig nu
tak for denne gang
Jan Fjorbak
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 18:28 #29
fjorbak> Jeg overlever nok ;o)
Avatar billede drone Nybegynder
13. august 2001 - 18:18 #30
takker for point.
Ville du gerne have givet retaxes halvdelen af pointene ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2001 - 18:41 #31
drone> Jeg har svaret at det ikke gjorde noget!
fjorbak kunne ikke se mig på Eksperten af en eller anden grund, men det er afklaret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2001 - 18:42 #32
drone> Grunden til at fjorbak ikke kunne se mig, var fordi jeg ikke havde givet et svar, kun kommentarer!
Avatar billede drone Nybegynder
13. august 2001 - 20:46 #33
Ahh !